مدیر کل آموزش فنی و حرفهای استان گفت: امروز در سطح جهانی به این نتیجه رسیدهاند که برای دستیابی به توسعه تنها وجود مغز های متفکر و بزرگ کافی نیست و باید دست های توانمند نیز در کنار آن وجود داشته باشد.
به گزارش آذر صبح، یعقوب نماینده در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام برنامه های هفته ملی مهارت افزود: امروز عصر جنگ اقتصادی است و اگر بخواهیم با موفقیت از این جنگ تمام عیار عبور کنیم باید نیروی انسانی ماهر و کارآمدی تربیت شود.
وی افزود: اداره کل آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی آموزش های غیر رسمی در راستای ایجاد و تولید شغل فعالیت میکند.
نماینده با اشاره به تصویب قانون برای آموزش مهارت به دانش آموزان متوسطه اول در پایان متوسطه گفت: از سال تحصیلی ۹۷/۹۸ تمامی دانش آموزان در پایان متوسطه اول باید حداقل یک مهارت را یاد گرفته باشند.
وی با اشاره به حضور آموزشگاه های فنی و حرفهای در تمامی پادگان های استان و کمپ های ترک اعتیاد ماده ۱۶ گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفهای در جهت توانمند سازی سربازان و معتادین فعال است تا بعد از گذران این دوره ها بتوانند برای خود شغل و حرفه ای داشته باشند.
وی با اشاره به ۴۰۰ زمینه آموزش در زمینه آی. تی. آموزش های مرتبت با این رشته را پر متقاضی ترین زمینه ها برای یادگیری مهارت دانست.
نماینده با بیان اینکه از پارسال تصمیم گرفته شد تا طرح قدیمی استاد_شاگردی دوباره در جامعه راه اندازی شود چراکه کشور های توسعه یافته نیز به این زمینه بازگشتهاند گفت: ما نیز در این زمینه فعالیت خود را افزایش داده و با تصویب قوانین گره گشا سعی در تشویق اصناف به راه اندازی مجدد این طرح هستیم.
نماینده با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مشاغل نیازی به آموزش در دانشگاه ها ندارند، گفت: امروز برای انجام اکثر مشاغل تنها با یک دوره عملی میتوان مهارت های لازم را یاد گرفت.
نماینده با اشاره به وجود ۲۳ مرکز آموزش فنی و حرفهدولتی و ۵۰۰ آموزشگاه آموزشی آزاد (بخش خصوصی) در استان گفت: در سال گذشته در آموزشگاه های دولتی ۴۰ هزار نفر و در آموزشگاه های خصوصی ۳۲ هزار نفر آموزش دیدهاند.
وی همچنین گفت: ۴ هزار زمینه آموزشی در کشور شناسایی شده که در حال حاضر برای ۵۵۰ رشته در استان متقاضی یادگیری وجود دارد.
وی با انتقاد از روی آوردن جوانان به شغل هایی که شناخته شده هستند و غفلت از مشاغل دیگر گفت: در بسیاری از زمینه ها فرصت های شغلی وجود دارد که به دلیل ناشناخته بودن جوانان رغبتی برای فعالیت و یاد گیری در این زمینه ها ندارند.