دنیای امروز، دنیای ارتباطات بوده و نقش اصحاب خبر، رسانه و روابط عمومی ها همواره مکمل این فناوری است.
آذر صبح/ امیررضا آزاده: روابط عمومی ها به عنوان مشعل داران توسعۀ آگاهی با بکارگیری هنر، مهارت، تدبیر و دانش خود، فضایی سالم برای اطلاع رسانی شفاف و ارتباطات اثربخش بین مردم و سازمانها را فراهم میکنند که این مهم انکارناپذیر و قابل تقدیر است.
امروزه نقش روابط عمومی را میتوان از اطلاعرسانی صرف به نهادی تصمیمساز و مشاوری مطلع در راستای تحقق اهداف سازمان دانست چرا که از عمده فعالیت های ادارات آگاهی کامل دارد.
هزاره سوم، عصر تغییرات و دگرگونیهای مداوم در سطح جامعه و سازمانها بوده و هرگونه نقشآفرینی در چنین فضایی بدون داشتن روابط عمومی پویا و قوی قطعا بی تاثیر خواهد است.
در دنیای پیچیده امروز که شبکه های اجتماعی گوناگون در فضای رسانه ای جهان قد علم کرده اند، حیات روابط عمومیها در گرو تولید محتوای غنی، صحت، سرعت و دقت در اطلاع رسانی و پاسخگویی و مدیریت صحیح افکار عمومی است.
در کشور ما روابط عمومی فعالیتی آمیخته با هنر و فناوری ارتباطی دوجانبه بین افکار عمومی و مدیران است و با توجه به اهمیت حیاتی که در سازمان دارد نه یک فعالیت تشریفاتی، بلکه ضرورتی انکارناپذیر برای مدیریت هر سازمان است.
متاسفانه در اکثر حوادث های کشور ما، نبود روابط عمومی واحد کار اطلاع رسانی را سخت تر از قبل کرده و اینجاست که خلاء بزرگی دیده میشود چراکه راه برای انتشار گسترده شایعات باز شده و در نهایت باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی میشود.
در چنین شرایطی حرفه ای گرایی از ضروریات کار و تکریم ارباب رجوع و انعکاس دقیق و به موقع تلاشها به مردم، کارکرد اصلی روابط عمومی هاست و اطلاع رسانی تخصصی و دقیق اقدامات برای مخاطبان میتواند اعتماد عمومی را که از مهمترین سرمایه های اجتماعی کشور است افزایش و روح نشاط و پویایی را در سازمان جاری سازد.