از اول دیماه ۱۳۹۴ که نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی در پایتخت جمهوری نیجر برگزار و تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد تا الان، دو سال میگذرد.
به گزارش آذر صبح، روزنامه اعتماد نوشت: و شهر تبریز یک سال زمان دارد تا نشان دهد که از این فرصت به وجود آمده چقدر میتواند استفاده کند. هرچند انتظار نمیرود که در سال جدید، شهر تبریز شاهد حضور خیل گردشگران باشد اما ۲۰۱۸، میتواند سرآغازی باشد برای ورود جدیتر به مبحث برندسازی گردشگری در کشور.
در واقع برندینگ در مقاصد گردشگری یک فرآیند بازاریابی است که طی آن برای یک شهر یا مقصد خاص با توجه به جذابیتهایی که دارد، لوگو و شعار خاصی طراحیشده و بازدید از شهر بهواسطه آن تبلیغ میشود.
فعالیتی که برای شهر تبریز به وجود آمد و در این مدت، فعالیتهایی هم انجام شد. اما نکته مهم این است که این موضوع در ذهن مردمی که دور از شهر تبریز زندگی میکنند، چقدر جا باز کرده است؟ فعالیتهای انجام شده تا چه حد به جذب گردشگرخارجی به این شهر کمک خواهد کرد؟ برای سنجش موفقیت کمپین تبریز ۲۰۱۸، کافی است به ذهن خود مراجعه کنید و ببینید آیا شما لوگو، شعار یا خبری در مورد انتخاب نام تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی شنیدهاید؟
آیا در تبلیغ برای یک شهر، صرف اینکه بگوییم فلان شهر مقصد خوبی برای گردشگری است، کافی است؟ در این دو سال کدام بنا یا مکان دیدنی شهر تبریز بیشتر از گذشته به مردم یا گردشگران شناسانده شده است؟ تبریز، شهر شعرا و ادبا و تاریخ، از حکومت ایلخان تا عصر مشروطه بوده و دوران معاصر پرشکوهی داشته است؛ ارگ تبریز، ربع رشیدی، برج آتشنشانی، بازار تبریز، کاخ شهرداری تبریز، ایلگلی، موزه مشروطیت، موزه آذربایجان، موزه سنجش، مساجد تبریز و مقبرهالشعرا بخشی از دیدنیهای این شهر هستند که باید برای شناساندن تکتک آنها کار اصولی انجام شود.