معاون زیرساخت و توسعه آزادراه های کشور گفت: برای اجرای آزادراه مراغه – هشترود به طول ۹۲ کیلومتر ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
به گزارش آذر صبح به نقل از ایرنا، سیدحسن میرشفیع روز چهارشنبه در عملیات آغاز قطعه پنجم این آزادراه به طول ۶ کیلومتر اظهار کرد: آزاد راه مراغه – هشترود یکی از محورهای معم ارتباطی غرب کشور خواهد بود وعراق را مرکز ایران وصل خواهد کرد و موجب رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجان شرقی می شود.
وی گفت: این طرح ۳۲ دهنه پل بزرگتر از هشت متر و ۱۰۴ دهنه پل کوچکتر از هشت متر با چهار خط عبوری به عرض ۲۸٫۶ متر و سرعت متوسط تردد ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اجرا می شود.
میرشفیع افزود:عملیات این طرح شامل ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی، ۷۵۰ متر مکعب زیرساخت و ۷۵۰ هزار تن آسفالت ریزی است.
استاندارد آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: قطعه ۵ آزاد راه هشترود به مراغه به طول ۶ کیلومتر و با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در عرض ۱۸ ماه به اتمام خواهد رسید.
مجید خدابخش افزود: این قطعه با مشارکت بانک سپه و پیمانکار بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
وی همچنین به سد سهند و ضرورت اجرای پایاب آن اشاره کرد و گفت: مسیر قطعه ۵ می تواند بهترین مسیر برای عرضه محصولات تولیدی در پایاب این سد باشد و آرزوی دیرینه مردم هشترود جهت ورود به آزاد راه زنجان تبریز و مراغه را برآورده کند.
پیمانکار این طرح نیز گفت: طرح قطعه ۵ آزاد راه هشترود به مراغه با عرض مسیر ۲۶٫۴۰ تا ۳۸ متر با ۶۳۳ هزار و ۲۶۲ متر مکعب خاکبرداری، ۴۷۵ هزار و ۸۶۸ متر مکعب خاکریزی، ۲۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع قالب بندی، ۱۲ هزارمتر مکعب بتن ریزی، ۳۳ هزار متر مکعب زیرسازی، ۴۵ هزار تن آسفالت و تعداد ۱۸ دستگاه آبرو و یک دستگاه تقاطع غیر همسطح در ۱۸ ماه ساخته خواهد شد.
عزت الله اسدی گفت: در اجرای این طرح ملک و زمین زراعی با پرداخت ۲۵ میلیارد ریال تملک شده است.
در طول بهره برداری ۲۰ ساله از این آزاد راه، حدود ۱۲۳ میلیون لیتر بنزین و ۲۹۴ میلیون لیتر گازوییل و در هر بار طی مسافت ۵۰ دقیقه در وقت مسافران این آزاد راه به صورت میانگین صرفه جویی می شود.
محور فعلی مراغه – هشترود به طول ۱۰۱ کیلومتر بوده که با پیچ های خطرناک از ۲ شهر خداجو و نظرکهریزی می گذرد، با آنکه بیشتر ترانزیت شهرهای جنوب استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و /مال کردستان از این مسیر است، این جاده از غیر استانداردترین جاده های کشور محسوب می شود.