به دنبال ابتکار نایب رئیس مجلس برای رفع مشکلات مالیاتی اصناف تبریز، هیئت بلندپایه سازمان امور مالیاتی کشور در این شهر حضور یافته و مسایل فعالان اقتصادی تبریز حل و فصل شد.
به گزارش آذر صبح، مسعود پزشکیان طی ماه های اخیر با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی، مشکلات و گلایه های آنان را اخذ و از مسئولان کشوری خواست نسبت به ارائه پاسخ و رفع دغدغه های موجود اقدام کنند.
به دنبال جلسات یاد شده و پیگیری های نایب رئیس مجلس، هفته گذشته در یک رویداد کمتر دیده شده، روسای امور مالیاتی و گمرک کشور در اتاق بازرگانی تبریز حضور یافته و از نزدیک با مشکلات و شکایات فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی آشنا شدند.
در آن جلسه قرار بر این شد تا گروهی بلند پایه از سازمان امور مالیاتی کشور در تبریز حضور یافته و پرونده های مورد اعتراض اصناف مختلف با حضور نمایندگان آنان بررسی و نسبت به رفع مشکلات در اسرع وقت اقدام شود.
به فاصله کمتر از سه روز، هیئت بلندپایه سازمان امور مالیاتی کشور به سرپرستی مدیرکل دفتر فنی حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور عازم تبریز شده و با نمایندگان اتحادیه های اصناف معترض دیدار و پرونده های مورد بحث حل و فصل شد.
محمد برزگری، مدیرکل دفتر فنی حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در گفتگوی اختصاصی با “آذر صبح” دستاوردهای این سفر را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: گروه بلندپایه کارشناسی سازمان امور مالیاتی کشور با هدف رسیدگی به اعتراضات فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در تبریز حضور یافته و با اختیارات ویژه نسبت به رفع ابهامات موجود اقدامات لازم صورت گرفت.
وی با بیان اینکه مدت ماموریت این هیئت بدون محدودیت زمانی و تا اتمام مشکلات فی مابین تعریف شده بود اظهار داشت: در جلساتی که با نمایندگان اصناف مختلف در محل اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی برگزار شد، مسایل و ابهامات موجود در خصوص تراکنش های بانکی، موضوع ارزش افزوده، بخشودگی جرائم، صدور گواهی و … رفع و رجوع شد.
برزگری با تاکید بر اینکه بزرگترین سوءتفاهمات مابین تشکیلات مالیاتی و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی ناشی از “عدم آگاهی مودیان مالیاتی از حقوق و تکالیف” بوده است تصریح کرد: متاسفانه فعالان اقتصادی به ویژه اصناف و بازاریان تبریز از ابتدا یکسری اقدامات لازم را انجام نمی دهند و پس از آن مشکلات شروع می شود!
وی مشکل دیگر فی مابین را نبود اعتماد برای ارائه اطلاعات از سوی مودیان خواند و افزود: اگر فعالان اقتصادی به ماموران مالیاتی اعتماد کرده و اطلاعات درخواستی را به صورت شفاف و کامل ارئه کنند، چه بسا محاسبات نهایی به نفع آنان تمام شود.
مدیرکل دفتر فنی حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، مهمترین شکایات موجود در پرونده های مالیاتی را مربوط به صنف طلا و جواهر اعلام کرد و گفت: به عنوان مثال طلافروشان هنگام ارائه گزارش خود، نسبت به شفاف سازی فروش طلا، جواهر و سکه اقدام نکرده و ارقام مالیاتی آنان افزایش یافته است درحالیکه مالیات ارزش افزوده به فروش سکه تعلق نمی گیرد!
وی همچنین محدودیت های قانونی را از دیگر عوامل گلایه های اصناف نسبت به تشکیلات مالیاتی دانست و گفت: بر اساس بندهای مختلفی چون: ماده ۱۶۷ و ۱۹۱ و تبصره های ماده ۱۱۶ قانون مالیاتی، امکان بخشودگی جرائم، تقسیط یا درخواست های مشابه دیگر به کلی گرفته شده است.
مدیرکل دفتر فنی حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در عین حال، با اذعان به وجود برخی مشکلات تکنیکی و پروسه رسیدگی به پرونده های مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در این جلسه همچنین نسبت به اصلاح برخی روند های موجود اقدام شد.
این مقام ارشد سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تلاش های نایب رئیس مجلس برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی و تبریز خاطرنشان کرد: در اوج مشکلات نیز راه حل های خوب با ارتباط بین طرفین و گفتمان حل و فصل می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه حضور این هیئت در تبریز فضای بسیار مثبتی ایجاد کرده و منجر به جلب اعتماد دوطرف گردید.
به گفته ی مدیرکل دفتر فنی حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، در این جلسات، اعتماد فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی جلب و کارشناسان ما نیز از نزدیک با مشکلات، گلایه ها و خواسته های آنان آشنا شدند.
برزگری با اعلام اتمام ماموریت هیئت بلندپایه سازمان امور مالیاتی کشور در تبریز گفت: مدت ماموریت این هیئت در تبریز بدون محدودیت زمانی بود، اما تمام پرونده های مورد اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته بطوریکه دیگر موردی برای مراجعه وجود نداشت.
وی در عین حال تصریح کرد: این سازمان آمادگی دارد در صورت وجود مشکلات مشابه، مجددا برای حل و فصل مشکلات فی مابین اقدام نماید.