فرض کنید به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز سفر کرده اید سری به بازار می زنید؛ در خرید و پاساژگردی، برخی اجناس چشمتان را می گیرد و می خواهید در چمدان ها ره توشه ای از این استان با خود ببرید، انتخاب شما چیست؟ کالای ایرانی یا کالای خارجی؟
آذر صبح/ سمیه گل محمدی، فرقی ندارد هوایی بیایید یا زمینی و یا اینکه با مسیری آهنی مقصد سفرتان جای جای ایران عزیزمان باشد؛ شما مسافرید و میهمان شهر ما…
میهمانانی که در کنار بازدید از آثار تاریخی ما که با فرهنگ و تمدن چندین هزارساله ما آشنا می شوند و صندوقچه ای پر از خاطرات شیرین به همراه می برند سری هم به بازار می زنند تا برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم ما کالایی ایرانی هم بخرند.
سوغاتی هایی از جنس کالای ایرانی
امیل توریست هلندی که برای خرید سری به بازار سرپوشیده تبریز می زند تا برای دوستان خود اجناس ایرانی سوغات ببرد، او می گوید: کالای ایرانی هرچند زیبایی های خاص خود را دارد ولی طراحی آن چنانی بر روی آنها صورت نگرفته است.
وی ابراز می کند: با تعاریفی که از مرغوبت کالای ایرانی شنیده ام خواستم برای دوستانم کالای ایرانی سوغات ببرم، با خرید کیف و کفش ایرانی که هرچند طرح و مارک نداشت در چمدانم برایشان کالای ایرانی به همراه خواهم برد.
این توریست خارجی اضافه می کند: برای من طراحی سنتی کالاهای ایرانی بیشتر از هرچیزی مد نظر است، فرش و گلیم تنها کالاهایی که مرا جذب خود کرد چراکه نقشه های متفاوتی برایم بود و اقدام به خرید این صنایع دستی زیبا کردم.
اجناس خارجی در بازار تبریز جایگزین کالای ایرانی شده است
آیدین طهمورثی تولید و عرضه کننده کالای ایرانی در خصوص کالای ایرانی اظهار می کند: گردشگران خارجی به دلیل قدمت تاریخی بازار سرپوشیده شهر تبریز برای بازدید و خرید گشتی در آن مکان می زند که به نظر اکثر اجناس چینی جایگزین کالای ایرانی شده است.
وی توضیح می دهد: اگر سازمان میراث فرهنگی برای فروش کالای ایرانی غرفه هایی با هزینه اندک را در اختیار عرضه کنندگان قرار دهد و برنامه ی خرید برای آنان در اتوبوس تبریز گردی فراهم کنند، طبیعتا فروش بیشتری را شاهد خواهیم بود.
این تولید کننده کالای ایرانی با بیان اینکه نمایشگاه های برگزار شده در خصوص صنایع دستی نیز با استقبال پرشور روبه رو نیست، ادامه می دهد: همه ساله یک دوره از نمایشگاه بین المللی به صنایع دستی تعلق می گیرد که اصلی ترین مشکل آن یکی خارج از شهر بودنش و دیگری علاقه کم مردمان به این هنر است.
افزایش شاخص های اقتصادی تاثیر چندانی در حمایت از کالای ایرانی نداشت
محمد فاریابی دکترای مدیریت بازرگانی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز می گوید: با وجود اینکه شاخص های اقتصادی طی ماه های اخیر روندی روبه بالا داشته اما تاثیر گردشگران در راستای حمایت از کالای ایرانی آنچنان روند صعودی به خود نگرفته است.
وی با بیان اینکه قطعا ورود گردشگران خارجی نوعی حمایت از کالای ایرانی محسوب می شود، ابراز می کند: تاثیرات ورود گردشگران به تبریز حتما انکار پذیر نبوده و خدمات ایرانی در هر کشوری می تواند رخ دهد.
فاریابی اضافه می کند: گردشگران برای تماشای ساختمان به شهر ما نمی آیند بلکه صنایع دستی و مکان های تاریخی در الویت آنهاست تا آذوقه هایی از جنس کالای ایرانی با خود همراه داشته باشند.
ازفرصت باقی مانده استفاده کنیم
محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار می کند: اولین انتظاری که از تبریز۲۰۱۸ به شمار می رود فراهم سازی و بازگشایی مسیر گردشگران به سمت تبریز است که طبق آمارها می توان گفت افزایش چندانی نسبت به سال اخیر در حوزه گردشگری وجود نداشته است.
وی با بیان اینکه تبریز۲۰۱۸ فضایی برای رونق بخشیدن به کسب و کار، تولید و عرضه صنایع دستی است، ادامه می دهد: حضور گردشگران محفلی برای توسعه کسب و کار به شمار می رود البته در تمامی کشورها این عامل با جهش روبه رو بوده ولی در کشور ما روند صعودی به خود نگرفته است.
سعیدی ابراز می کند: ما می توانیم در فرصت باقی مانده تبریز را به جهانیان معرفی کنیم تا هم از فرهنگ و تاریخ شهر و هم صنایع دستی اش حمایت کنیم.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص روند صعودی شاخص های اقتصادی توضیح می دهد: وقتی قیمت های اقتصادی افزایش می یابد و ارز خارجی بالا می ررود طبیعتا صادرات نیز رونق می یابد، گردشگران نیز در این راستا با وجه کم می توان اشیای مورد نظر خود را خریداری کنند فلذا افزایش قیمت دلار مزیتی فراهم کرده تا به ایران سفر کنند.
وی با اشاره به اینکه مدت زمان اندکی از تبریز۲۰۱۸ در اختیار ماست، می گوید: به نظر باید در این فرصت باقی مانده دستگاه های دیپلماسی فعال شوند و از وضعیت صنایع دستی و گردشگری از طریق سفارت خانه ها و رایزن های فرهنگی و مراکزی که در کشور های دیگر وظیفه گردشگری را برعهده دارند تبلیغاتی را ارائه دهند تا تبریز به جهانیان معرفی شود.
***
حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از تولیداتی که بتوانند در بازارهای بین المللی ورود و در مصاف با اجناس خارجی حرفی برای گفتن داشته باشند، به راستی آیا ره توشه ی گردشگران خارجی که در چمدان هایشان بردند کالایی از نوع ایرانی بود یا اجناس خارجی!