رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: باید پارکمتر های کنار معابر هوشمند شوند.
به گزارش آذر صبح، محمد اشرف نیا رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: باید تلاش کنیم در بحث تعرفه عوارض محلی در بخش حمل بار فشارمضاعف به شهروندان تحمیل نشود.
وی ادامه داد: شهردار در دنیا تعریف دارد، شهردار در کل دنیا بعنوان همه کاره شهر شناخته می شود ولی متاسفانه در ایران چنین تعریفی برای شهردار وجود ندارد.
اشرف نیا با بیان اینکه باید تمام خدماتی دستگاه های اجرایی شهری زیر نظر شهردار فعالیت کنند، خاطر نشان کرد: ۲۴ دستگاه اجرایی در شهر وجود دارد که باید زیر نظر شهردار فعالیت کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اختیارات و امکانات باید از کسی توقع داشت و سیستم زمانی درست است که به شهردار اختیارات کامل داده شود.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه با اعلام اینکه متاسفانه مدیریت جامع شهری در کشور ایران وجود ندارد افزود: دستگاه هایی که در شهر خدماتی هستند و در مدیریت شهری نفش دارند باید در یک کمیته هماهنگی حضور داشته باشند و هماهنگی این کار وظیفه استاندار است.
اشرف نیا در ادامه به هوشمند سازی بحث کنترل ترافیک در کلانشهر تبریز نیز اشاره کرد و گفت: باید از امکانات هوشمند برای کنترل ترافیک استفاده کنیم.
وی ادامه داد: باید پارکمتر های کنار معابر هوشمند باشند تا مردم براحتی بتوانند خودروی خود را در خیابان ها پارک کنند.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز اصلی ترین عامل کاهش ترافیک را جلوگیری از تردد افراد است در سطح شهر دانست و گفت: اگر به سمت شهر هوشمند حرکت کنیم که مردم بتوانند با استفاده از تکنولوژی های جدید کارهای خود را انجام دهند شاد بروز ترافیک نخواهیم بود.
در ادامه این جلسه فاضل نادری مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری تبریز نیز گفت: تعرفه عوارض محلی برای صدور پروانه بهره برداری، پروانه اشتغال برای رانندگان نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته است.
وی ادامه داد: مجوز تغییر پلاک های عمومی به شخصی در تعرفه سال ۹۸ اضافه شده است که تا سال گذشته وجود نداشته و برای اینکه اهرم بازدارنده ای برای جلوگیری از تبدیل پلاک های عمومی به شخصی در تعرفه جدید اضافه شده است.
نادری حمل و نقل بار را بحث جدیدی در شهرداری های کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه شهروندان شهرداری را متولی حمل بار می شناسند، روزانه تعدادی از بعنوان شاکی از شرکت های حمل بار به سازمان مراجعه می کنند.
سونیا اندیش عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: سازمان حمل و نقل بار شهرداری تبریز باید برای نظارت بر موسسات و آزانس هاس حمل و تقل بار و … سازکار مناسب تدوین کرده و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری فراهم کنند.
عبداله تقی پور دیگر عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه این کمیسیون گفت: پیشنهاد می شود در راستای تشویق و ترغیب شرکت های حمل و نقل و پیک های موتوری که بتوانند وسایل نقلیه و موتور های خود را در مرکز شهر به موتور های برقی مجهز کنند از پرداخت عوارض بمدت یک ماه معاف شوند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک موتور سیکلت به اندازه ۹ خودرو ایجاد آلودگی می کنند برای تشویق تجهیز به وسایل نقلیه برقی چون شهرداری توان پرداخت وجه ندارد از پرداخت هرگونه عوارض بمدت یک سال معاف شوند.
در ادامه جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز فرخ جلالی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه نیز در مورد وضعیت این شرکت توضیحاتی داد و گفت: طی سه سال گذشته ریالی از طرف شهرداری و دولت در خصوص ترمیم ناوگان حمل و نقل درون شهری به این شرکت پرداخت نشده ااست.
وی ادامه داد: سال ۹۷ بهترین سال شرکت واحد اتوبوسرانی از لحاظ سرویس دهی، افزایش اتوبوس، کاهس توقف و افزایش رضایتمندی طی ده سال گذشته بوده است.
جلالی با اعلام اینکه ۹۸ درصد مسیرهای اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است، خاطر نشان کرد: کنترل و نظارت بر عملکرد بخش خصوصی عهده شرکت است و روز به روز وضعیت شرکت های خصوصی خراب تر می شود.
مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه با بیان اینکه ۲۹۵ دستگاه از اتوبوس ها رده خارج داریم که در حال فعالیت هستند گفت: روز گذشته ۴۶ دستگاه اتوبوس دچار یخ زدگی شده اند که علت این امر نبود درآمد و پایین بودن تعرفه ها می باشد.
اصغر آدی بیگ مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز در جلسه کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در بحث پارکومتر ها فراخوان تبدیل پارکومتر به اپیلیکیشن در حال اجراست و
قرارداد پارکومتر در استان به اتمام رسیده است.
وی به گره های ترافیکی در شهر تبریز نیز اشاره کرد و گفت: در بحث ترافیک شهری مدارس غیر انتفاعی که در خیابان های کم عرض تاسیس می شوند یکی از عوامل اصلی ترافیک در تبریز بشمار می آیند.
آدی بیگ ادامه داد: این مدارس در زمان تاسیس هیچ مجوزی از سازمان حمل و نقل و ترافیک اخذ نمی کنند و هیچ کارشناسی در زمینه ترافیک حاصل از تاسیس مدارس در معابر کم عرض انجام نمی شد.