هنرمند تبریزی عنوان کرد: مدیر تولیدی یکی از رشته های پیچیده و پرمشغله به شمار می رود.
آذر صبح/ آرش زینال خیری در سال ۱۳۵۹ در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشوده، او اکنون یکی از هنرمندان توانا در عرصه تهیه کنندگی، مجری طرح و مدیر تولید سینما و تلویزیون به شمار می رود.
زینال خیری فارغ التحصیل رشته کارشناسی هنرهای نمایش و ارشد ادبیات نمایشی بوده و فعالیت خود را با تئاتر و تلویزیون از سال ۱۳۷۸ در تبریز شروع کرده است.
آذر صبح با این هنرمند تبریزی گفت و گویی ترتیب داده که در ادامه می آید…
آقای زینال خیری به عنوان نخستین سوال بگویید که درحال حاضر مشغول چه پروژه هستید ؟ و کدوم کار از شما روی آنتن در حال پخش است ؟
در حال حاضر مشغول پیش تولید سریال آبان برای شبکه یک با تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه هستیم.
سریال انام و سریال بانوی عمارت را که اخیرا از شبکه سه سیما روی اتتن بود با همکاری آقای عفیفه تجربه کرده ام.
علاوه بر این تجربه مدیر تولیدی سریالهایی چون مدینه ، تک ضرب، قصه های تبیان، برای خاک ، انام، بانوی عمارت و …تهیه کنندگی فیلم های تلسکوپ، تلالو، دلشوره، عین الیقین، مهتاب،مجری طرح فیلم های سینمایی چهل و هفت، اعتراف، سرنشینان ابدی داشته ام.
برای آشنایی بیشتر مخاطبان در رابطه با بحث مدیر تولیدی می توانید مختصری در این خصوص توضیح دهید؟
مدیر تولیدی رشته پیچیده و پر مشغله ای محسوب می شود؛ همانطور که از نامش مشخص است مدیریت تولید پروژه را بر عهده دارد و تمام سر گروه ها و دستیاران اولین و اخرین فردی که در ارتباط هستند مدیر تولید نامیده می شود.
مدیر تولید قطعا باید مسلط به برنامه و اشراف به روند کارباشند و کاملا از تمام شاخه ها شناخت اجرایی اطلاعات کافی را دارا باشد.
چرا مدیران تولید بیشتر جانب تهیه کننده و سرمایه گذار هستند تا عوامل تولید؟
با این نگاه که مدیرتولید طرف تهیه کننده یا سرمایه گذار است کاملا مخالف هستم؛ تولید در اصل به درست پیش بردن تولید با بودجه کار بوده که از نظر مالی و برنامه ها باید درست حساب شده باشد.
مدیریت تولید یک پروژه از چه موقع شروع می شود و تا کدام مرحله ادامه و یا پایان می پذیرد؟
مدیر تولید اولین فردی محسوب می شود که اول پیش تولید وارد پروژه می شود و تا پایان کار حضور دارد.
شما در تبریز در بحث بازیگری هم حضور داشتید چطور شد که در این زمینه کم فعالیت می کنید؟
من کارم را با بازیگری شروع کردم در ادامه شاخه تهیه و تولید برام جذاب تر شد و اینک بازیگری را گاها دنبال می کنم مشروط بر آنکه خودم در گروه تهیه و تولید پروژه نباشم.
به عنوان یک مدیر تولید چه انتظاری از بازیگران در پروژه ها دارید ؟
منضبط بودن و حرفه ای فکر کردن در کار برای من مهم است.
فیلم نامه های معتبر دست دوستان تبریزی هست که سالهاست به خاطر عدم تهیه کننده و اسپانسر مناسب بلااستفاده مانده برای جذب تهیه کننده و اسپانسر خوب چه باید کرد؟
در حال حاضر سرمایه مشکل اصلی تولید سریال و فیلم بوده که این مشکل همواره در پایتخت هم به چشم می خورد.
چرا همواره بازیگران ازعدم دریافت دستمزد و بدعهدی تهیه کننده ها گلایه می کنند؟
گله مندی ها می تواند دوطرفه باشد.
آینده تولید فیلم در استان و شهر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟
استان آذربایجان شرقی هنرمندان حرفه ای و قابل توجهی دارد؛ علاوه بر این پتانسیل های زیاد با توجه به عنایت مسئولین استانی رخ داده که قطعا در آینده اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
عمده تفاوت تولید در تبریز و مرکز یعنی تهران درچیست ؟
در تهران نسبت به شهرستان ها تولید کار زیاد بوده و این امر با حضور پیشکسوت ها این عرصه باعث حرفه ای شدن نیروها در مرکز می شود.