جاندار فیلم به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پور امیری با بازی فاطمه معتمد آریا و حامد بهداد در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور دارد.
آذر صبح/ سالار ابراهیمی توفیقی، فیلم از معدود فیلمهای جشنواره است که مقدمه چینی طولانی ندارد وخیلی زود در همان ابتدا گره داستان ایجاد می شود و یقه مخاطب را به اصطلاح می گیرد طوری که در یک ساعت اول فیلم ، مخاطب میخ کوب فیلم می ماند ولی در باقیمانده فیلم کمی از ریتم می افتد.
سوژه داستان درمورد موضوع تکراری قصاص است که روایت تازه و بِکری دارد و به هیچ وجه کسل کننده نیست. فیمسازهای جوان کار ،مدیومی برای کار اولشان انتخاب کرده اند که می دانند دیده می شود و می فروشد. نشان دادن مکافات و دعوا و نزاعهایی که مورد علاقه مخاطب ایرانی سینماست و این مکافات و دعواها بصورت افراطی در فیلم موجود است و این قضیه در ادامه به جایی می رسد که مخاطب مستاصل می شود. شاید بشود گفت فیلم تلفیقی از فیلم “ابدویک روز” و “جدایی نادر از سیمین” است که البته این تقلید یا الهام، موفق انجام شده است.
فیلمنامه فیلم قابل قبول بوده و عروسی یک ربع اول فیلم تقریبا خوب است. عروسی ایرانی و متناسب با فرهنگ عامه مردم؛ و وقوع بحرانی ناخواسته حین برگزاری عروسی. بحران در ۲۰ دقیقه اول فیلم رخ میدهد و در واقع فیلمساز بدون توضیح اضافی و زائد داستان ،سوژه اصلی را نمایان و تکلیف مخاطب را با فیلم مشخص میکند. اینکه چرا این
اتفاق افتاد، چرا آن جماعت آمدند و مسعود و یاسر (جواد عزتی) چه کسانی هستند، در ادامه فیلم روایت میشود. فیلمساز مخاطب را در چراها و ابهامات رها نمیکند و ذره ذره به آن چراها پاسخ داده و فضای جدیدی را شکل میدهد. البته کاراکترمادر خانواده (فاطمه معتمد آریا) و تصمیم هایی که می گیرد، بحث برانگیز است مثل تلاش برای طلاق دخترش (ناتنی) اسماء و آزادی پسر واقعی اش. فیلمنامه نویس گویا برای اینکه درام و جذابیت فیلم را با این دوراهی بیشتر کند ، از شخصیت پردازی غافل شده . آیا واقعا مادری حاضر می شود برای حفظ پسرش، دخترش (هرچند ناتنی) را قربانی کند و به یک زندگی که نمی خواهد تحمیل کند؟ این سوال بزرگی است که شاید فقط یک مادر بتواند به آن پاسخ دهد.
بازی ها قابل قبول و باورپذیر است خصوصا معتمد آریا، حامد بهداد ،باران کوثری و جواد عزتی. البته عزتی هرزگاهی بازی از دستش در می رفت و آن اقتدار و بی رحمی که دارد در صحنه هایی تقلیل میابد که این خیلی جزئی بود و درکل توانسته کاراکتر را خلق کند.
در اینکه فیلم از آثار مهم جشنواره است شکی نیست ولی چرا هیئت انتخاب این فیلم را دربخش سودای سیمرغ نپذیرفته سوالی مهم می تواند باشد.