رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز همچنین گفت: حوزه معاونت خدمات شهری ساخت و ساز غیر مجاز را به حال خود رها کرده است.
به گزارش آذر صبح، عبداله تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در نشست این کمیسیون گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در محدوده و حریم شهر تبریز بسیار مهم است و به لحاظ اهمیت موضوع باید راه کارهایی در این خصوص ارایه شود.
وی ادامه داد: در سه دهه گذشته شکل گیری ساخت و ساز های غیر مجاز به شکلی بود که قطعات خالی و باغات را تقسیم کرده و بعنوان قطعات مسکونی تملک می کردند.
تقی پور افزود: در گذشته شیوه مبارزه برای جلوگیری از ساخت و ساز ها جمع آوری مصالح بود و تا زمانیکه قطعه محصور نبود مالک نمیتوانست کاری بکند ولی بعد از محصور کردن دیگر نمی شد کاری کرد.
وی خاطر نشان کرد: حال شاهد طبقات فوقانی بدون رعایت اصول سه گانه شهرسازی است و سوال اینجاست که چرا شهرداری به این موضوع ورود نمیکند و ما شاهد ساخت طبقات دوم، سوم و چهارم هستیم.
تقی پور با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی گفت: باید نظام مهندسی نیز پاسخگو باشد که در ماده صد و استعلام استحکام بنا، این ساختمان ها چگونه استحکام بنا دریافت می کنند و نظام مهندسی باید در هنگام صدور مجوز استحکام بنا آیین نامه های جدید را اعمال نماید.
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با اعلام اینکه باید معاونت خدمات شهری در این خصوص دلایل قانع کننده ای برای علت عدم ورود و برخورد را اعلام کنند افزود: تجربه نشان داده است که در هر حوزه ای اراده برای حل و برخورد با موضوعات بوده، آن موضوع حل شده است.
محمد عزتی معاون شهرسازی و معماری شهردای تبریز نیز در خصوص ساخت و ساز های غیر مجاز در شهر تبریز توضیحاتی داد و گفت: ساخت و ساز های غیر مجاز در شهر تبریزتبعاتی دارد که تمام بخش های مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: پهنه شهر تبریز نشان می دهد در بخش شمالی کوه های عون بن علی در حد غربی صنایع مانع توسعه هستند.
عزتی با بیان اینکه مجموعه شهری تبریز حدود ده برابر خود خدمات ارایه می کند عنوان کرد: در طرح توسعه سال ۷۳ پیش بینی شهر تبریز برای ۱.۸ میلیون نفر است ولی در سرشماری سال ۹۵ جمعیت ۱.۵ میلیون نفر بوده است که اخیرا با الحاق کندرود و آناخاتون، تبریز چهارمین شهر پر جمعیت در ایران است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با اعلام اینکه ۱۸ هزار هکتار از حریم تبریز با دیگر شهرستان ها در تلاقی است گفت: ساخت و ساز های غیر مجاز اکثرا در آرپادرسی، اطراف روستای چاوان، آناخاتون، اوغلی و آخماقیه می باشد.
وی همچنین در مورد کارهای اجرایی انجام یافته در مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز نیز توضیحاتی داد و گفت: بحث اینبود که برای شهر تبریز نقشه جدیدی ترسیم شود و نقشه تبریز مربوط به اواخر سال ۹۴ است و به روز شده است.
وی ادامه داد: تدوین طرح تفصیلی روستاهای الحاقی، تهیه طرح تفصیلی برای خلجان، پیگیری و اخذ نقشه محدوده طرح های هادی مصوب روستاهای واقع در حریم کلانشهر تبریز از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تدقیق در محل، تجهیز و راه اندازی سیستم آنلاین نظام مهندسی و صدور آنلاین و سیستمی آرای صادره کمیسیون های ماده صد شهرداری تبریز از جمله فعالیت های انجام یافته برای جلوگیری از فساد و ساخت و ساز های غیر مجاز است.
سعید نیکوخصلت عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: بحث اجرایی و نظارت بر ساخت و ساز های غیر مجاز خیلی مهم است.
وی ادامه داد: گاها در داخل شهر تبریز و مناطق با وجود دخالت شورا، شهردار منطقه، خدمات شهری شاهد احداث بناهای غیر مجاز هستیم.
نیکوخصلت افزود: چندین سال است که دولت الکترونیک تشکیل شده است ولی شهرداری حالا در حال تدوین برنامه های الکترونیکی است که باید خیلی زودتر وارد این موضوع می شدیم و پیشنهاد می شود موضوع برای بررسی بیشتر به صحن علنی ارجاع شود.
در ادامه این جلسه مشکلات رانندگان حمل زباله شهری نیز در دستور کار کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت.
نماینده رانندگان حمل زباله شهری در این خصوص گفت: در آذر سال ۹۶ کمیته فنی برای ساماندهی رانندگان تشکیل شد و مقرر شد رانندگانی که بیشتر از سه سال سابقه دارند توسط سازمان پسماند ساماندهی شوند.
وی ادامه داد: ۲۳ راننده از این طرح در باز مانده اند در حالیکه بعضی از رانندگان بالای پنج سال سابقه دارند ولی چون پیمانکاران رانندگان را بیمه نمی کنند.
علی صفری معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز در این خصوص گفت: در خصوص ساماندهی رانندگان حمل زباله فراخوان داده شده است و در دفترچه پیمان آورده شده است که افرادی که مغایر لیست بیمه و حقوق باشند جریمه می شوند و موضوع برای بررسی در کمیته فنی خدمات شهری ارجاع شده است که با موافقت جریمه اخذ نشود
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: در نظر داریم که کمیته فنی خدمات شهری با نظر مساعد رای به پرداخت بیمه رانندگان دهد و مشکل این عزیزان نیز حل شود.
کریم صادقزاده تبریزی دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص مشکل رانندگان حمل زباله شهری گفت: بخاطر صیانت از حق و حقوق کارگران از رییس کمیسیون تشکر می کنم.
وی ادامه داد: نظر مدیریت پسماند موافق است ولی متاسفانه معاونت خدمات شهری در این باره مقاومت می کند.
صادقزاده خاطر نشان کرد: می خواهیم مشکل این عزیزان بصورت مسالمت آمیز حل شود در غیر اینصورت اداره کار از طریق ماده ۴۸ به این موضوع رسیدگی می کند و در صورت اثبات حقانیت جریمه سنگینی متوجه شهرداری تبریز می شود.
دبیر کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای حل موضوع رانندگان انجام می دهیم و با همت اعضای کمیسیون احقاق حق رانندگان در آستانه سال جدید انجام شود.