حذف پرونده کاغذی در سیستم شهرسازی شهرداری توسط کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز بررسی شد.
به گزارش آذر صبح، عبداله تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه این کمیسیون با اشاره به اینکه با استفاده از سیستم های الکترونیکی می توان روال قبلی و استفاده از کاغذ را حذف کرد، گفت: برای پیشرفت در حوزه هوشمند سازی توسط شورای اسلامی شهر تبریز ۲ میلیارد تومان در حوزه شهر هوشمند تصویب شده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۸ اگر اراده برای حذف کاغذ باشد موضوع حل خواهد شد و بحث دفاتر پیشخوان در حوزه شهرسازی باید بطور کامل حذف شود چرا که علاوه بر اینکه از مشکلات موجود چیزی کم نشد بلکه چند سفر نیز برای مودیان و مراجعه کنندگان به شهرداری اضافه شده است.
احمد فیضی مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز نیز در این خصوص گفت: در سال های گذشته بحث فناوری اطلاعات در شهرداری تبریز نسبت به کشور کند حرکت کرده است.
وی با بیان اینکه اصلی ترین چالش حوزه فناوری و حرکت به سمت شهر دیجیتالی اراده مدیران است خاطر نشان کرد:
متاسفانه اراده ای در مدیران شهری و کشوری برای این کار وجود ندارد.
فیضی همچنین در مورد حذف نامه نگاری و پرونده های کاغذی در شهرداری تبریز نیز توضیحاتی داد و گفت: در سال ۹۳ سیستم شهرسازی یکپارچه با هزینه بسیار بالا بوجود آمده و اصلا نیازی به پرونده و کاغذ وجود ندارد ولی متاسفانه در بعضی جاها رعایت نمی شود چون نمی خواهیم همه چیز شفاف باشد.
وی خاطر نشان کرد: فقط در بحث سیستم شهرسازی مکاتبات بین دستگاه ها از طریق نامه نگاری انجام می شود و در حال رایزنی با دستگاه های اجرایی برای حل این موضوع هستیم ولی متاسفانه مناطق همکاری لازم برای حذف کاغذ را ندارند.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز خاطر نشان کرد: در سیستم شهرسازی هیچ موردی برای عدم استفاده از کاغذ وجود ندارد، ولی مناطق همکاری لازم برای عدم استفاده از کاغذ را ندارند.
سعید نیکو خصلت عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: باید راهکار ارایه شود تا ببینیم با چه روش هایی می توانیم سیستم کاغذی را حذف کنیم.
وی ادامه داد: معاونت شهرسازی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات مشکلات پیش رو را اعلام کنند تا برای رفع این موانع اقدام شود.
در ادامه این جلسه عبدالهی مدیر امور شهرسازی شهرداری تبریز نیز در مورد سیستم یکپارچه شهرسازی و حذف کاغذ در این سیستم توضیحاتی داد و گفت: با استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری بیش از ۱۲ میلیون برگ اسکن انجام گرفته و بانک اطلاعاتی تشکیل یافت.
وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ پرونده ای برای رسیدگی از مناطق به مرکز ارجاع نمی شود و نقشه های طرح تفصیلی در محیط جی ای اس با کاربری ها در این سیستم بارگذاری شده است.
عبدالهی همچنین خاطر نشان کرد: با استقرار سیستم یکپارچه شهرسازی در شهرداری تبریز، هیچ کس نمی تواند دخل و تصرفی در نوع کاربری ها در سیستم داشته باشد و نقشه بافت فرسوده و حاشیه نشینی در سیستم وجود دارد و اجازه دخل و تصرف به کسی داده نشده است.
مدیر امور شهرسازی شهرداری تبریز ادامه داد: اگر تبلت ماموران فنی راه اندازی شود، اطلاعات بر روی تبلت موجود خواهد بود و بدون دخالت و وجود پرونده کاغذی می توانند نظر کارشناسی خود را اعلام کنند.
وی همچنین گفت: موضوع دیگر تشکیل پرونده آنلاین شهروندان است که وب سایت آماده شده است و مشکلاتی دارد که اگر رفع شود تشکیل پرونده بصورت آنلاین و غیر حضوری انجام خواهد گرفت.
عبدالهی ادامه داد: حذف قسمتی از کاغذ نیز بین دستگاه ها است و با نظام مهندسی تعاملات لازم انجام گرفته و تمامی مکاتبات با نظام مهندسی از طریق سیستم انجام می گیرد.
وی خاطر نشان کرد:اگر دیگر دستگاه ها نیز همکاری داشته باشند می توانیم بخش اعظمی از روند استفاده از نامه نگاری کاغذی را حذف کنیم.
محمد رضا روشنی رییس مرکز پژوهش و مطالعات شهرداری تبریز نیز گفت: بحث آمار و فناوری بحث بسیار گسترده ای است و بخشی از آن مربوط به شهر سازی است.
وی در ادامه گفت: ستاد شهرداری نسبت به سطح شهرداری احاطه کامل ندارد.
روشنی افزود: پیشرفته ترین قسمت شهرداری در نظارت حوزه مالی است در مکانیزاسیون فرایند ها مناطق نمی خواهند ستاد اشرافیت داشته باشد و در این مورد موفق هم هستند.
رییس مرکز پژوهش ها و مطالعات شهرداری تبریز با بیان اینکه از بیشتر کلانشهر ها در حوزه فناوری عقب هستیم افزود:
از تعدادی از کلانشهر ها زودتر آغاز کرده ایم و باید در ابتدا بتوانیم نظارت ستاد بر مناطق را تقویت کنیم و ابتدا باید سیستم نظارتی معاونین شهردار تقویت شود.
وی ادامه داد: در تمام کلانشهر ها ماده صد بصورت الکترونیکی، رندوم و متمرکز انجام می شود ولی تنها در شهرداری تبریز کمیسیون ماده صد متمرکز نیست.
در ادامه جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز، پیگیری مصوبه شناسنامه دار کردن درختان توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در دستور کار اعضای کمیسیون قرار گرفت.
کوشکسرای معاون سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهردری تبریز در این خصوص گفت: طبق قانون کمیته حفظ و گسترش باید آمار دختان بصورت پنج ساله انجام شود ولی متاسفانه یک دوره انجام نشده است.
وی ادامه داد: بیش از ۲۲۹ هزار اصله درخت آمار برداری شده است ولی باید بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله درخت آمار برداری شود و این آمار برداری تنها مختص به سرشماری نیست و باید نوع درختان نیز مشخص شود.
کوشکسرای افزود: سرشماری درختان فقط مختص به معابر اصلی نیست و در نظر داریم تمام درختان موجود در محیط های اداری، نظامی و حتی مدارس نیز سرشماری شوند
وی همچنین گفت: در اطلاعات سرشماری ۱۷ نوع اطلاعات از هر درخت تهیه می شود، موقعیت مکانی، نوع درخت، سال، نوع آبیاری، نیاز به هرس و سم پاشی، اطلاعات GISو… تهیه می شود و در بخش هایی لازم است که پلاک نصب شود، در معابر اصلی و میادین پلاک نصب خواهد شد.
کوشکسرای با اعلام اینکه سرشماری در دوبخش پلاک دار و بدون پلاک انجام می گیرد خاطر نشان کرد: در سامانه سرشماری و پایش درختان سطح شهر تبریز از سه قسمت اپیلیکیشن موبایل، برنامه تخلیه اطلاعات، ارایه بارکد QR تشکیل شده و همشهریان می توانند با استفاده از بارکد QR اطلاعات درختان را بدست آورده و در صورت نیاز به هرس، آبیاری و… به سازمان پارکها اعلام نمایند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: آخرمرداد سال ۹۸ آمار دقیق درختان مثمر و غیر مثمر درختان سطح شهر تبریز ارایه خواهد شد.
تقی پور رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص گفت: مصوبه تا پایان آبان ماه بوده و باید در صورت عدم تحقق بصورت مکتوب اعلام می کرد که چقدر برای اجرای این کار زمان لازم است.
وی ادامه داد: لازم است اطلاعات اولیه در محدوده شهر تبریز آماده شوند تا بدانیم در ادارات، مدارس، منازل مسکونی چه تعداد درخت وجود دارد.