رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: نباید در دانشگاه علمی کاربردی به دنبال تربیت دانشجویان تئوری باشیم.
به گزارش آذر صبح، به نقل از مهر، محمدحسین امید بعد از ظهر دوشنبه در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از مدرسان برگزیده در تبریز گفت: در دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در بیش از ۸۰۰ رشته و همچنین ۸۰۰ دوره پودمانی و تک درس دانشجویانی را تربیت میکنیم که این آموزشها کاملاً مهارتی هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آموزشهای نظری هزینه میشود که چندین سال تقاضای مسئولان دانشگاه علمی و کاربردی این بوده است که دو درصد از این میزان را برای حمایت از دانشجویان این دانشگاه در نظر بگیرند که این امر تاکنون عملی نشده است.
امید افزود: انتظار داریم بخشی از دانشجویان دانشگاه در موضوعات مورد نظر مجلس حمایت شده و دولت، شهریههای آنان را متقبل شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشارهای به تعداد مراکز این دانشگاه گفت: در سال ۹۴، ۱۱۰ مرکز علمی و کاربردی مشغول به فعالیت بود که هم اکنون این تعداد به ۶۰۰ مرکز رسیده است چرا که کیفیت برای ما از اهمیت بالایی برخورد است.
وی ادامه داد: مراکز این دانشگاه پس از ۲۵ سال دارای اساسنامه شده و وضعیت باثباتی یافته و میتوانند برای برنامههای بلند مدت برنامه ریزی داشته باشند.
امید از ایجاد ۱۰۰ مرکز نوآوری در مراکز این دانشگاه خبر داده و گفت: این شرکتها مشتمل از دانشجویان خلاق دانشگاه هستند که از همه مراکز قول گرفتهایم حداقل یک مرکز نوآوری داشته باشند که از مدرسان دانشگاه میخواهیم دانشجویان را برای حضور در این مراکز نوآوری تشویق کنند.
وی با بیان اینکه نباید به دنبال تربیت دانشجوی تئوری در این دانشگاه باشیم، گفت: البته وضع ما در زمینه اشتغال از دانشگاههای نظری بهتر است و ۷۰ درصد دانشجویان این دانشگاه شاغل بوده اما متأسفانه بسیاری از آنان در رشته خودشان شاغل نیستند که این امر نقطه ضعفی برای دانشگاه محسوب میشود.
امید با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه در حال تغییر بوده و این نویدی برای مدرسان است، گفت: تا سال گذشته دانشجویان دانشگاه افرادی با خواستگاهها متفاوتی بودند اما از سال تحصیلی آینده اولین محصولات نظام جدید آموزش و پرورش وارد دانشگاهها میشوند که این امر مزیتی برای مدرسان بوده اما چالشی نیز محسوب میشوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه در سال اینده اوج پذیرشها را خواهیم داشت، گفت: میتوان گفت اوج گیری این دانشگاه از سال آینده تحصیلی خواهد بود که انتظار ما از مدرسان ارتقای کیفیت است.
وی ادامه داد: از اساتید انتظار داریم در تدریس خود کم فروشی نداشته و تمامی سرفصلها را اجرایی کنند و پیشنهادات خود را برای ارزیابی عناوین دروس ارائه دهند.
امید افزود: از سوی دیگر از مدرسان انتظار میرود در ارزیابی دانشجویان بدون اغماض و با سلامت کامل رفتار شده و در راستای کشف خلاقیت دانشجویان تلاش کنند چرا که ما دانشجویان کارمند تربیت نمیکنیم بلکه به دنبال تربیت دانشجوی کارفرما هستیم.
وی در خصوص وظایف این دانشگاه در قبال مدرسان نیز گفت: متأسفانه تمامی مدرسان در یک سطح دیده میشوند که در این راستا سیاستهایی در نظر گرفته شده تا برای مدرسان سطوح بالا درس بیشتر و حقوق بیشتر قائل شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: از سویی تمامی مدرسان دانشگاه باید بیمه شوند که در این زمینه به دنبال پایش مراکز خود در استانها هستیم چرا که مدرس باید آرامش لازم را داشته باشد.