معاون وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت همراهی دانشگاه، حوزه و آموزش و پرورش برای تحقق گام دوم انقلاب تاکید کرد و گفت: بدون همراهی این نهادها به نتایج مطلوبی نمی رسیم.
به گزارش آذر صبح، به نقل از مهر، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم، ظهر امروز در اولین همایش ملی «نقش آموزش و پرورش در عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در تالار معلم تبریز تصریح کرد: جوهره آموزش و پرورش ما همچنان یک روح انقلابی دارد و با آتش به اختیاری این جمع را شکل داده و این در واقع اولین حرکت علمی برای اجرای بیانیه دوم انقلاب اسلامی است.
وی رشد و تداوم انقلاب اسلامی را رمز تداوم ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: جوهره انقلاب اسلامی ایران یک جوهره عقلانیت و فرهنگی است، شکلگیری انقلاب مبتنی بر یک تحول فرهنگی است به طوری که تحول مردمی، انقلاب را با کمترین هزینه به پیروزی رساند.
رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی زمینههای سیاسی و اقتصادی را دلیل ثانوی پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: دلیل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بازگشت مردم به معنویت بود که مردمیترین انقلاب جهان را شکل داد.
وی با بیان اینکه مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، شکلگیری نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: قانون اساسی یک سال پس از پیروزی انقلاب با رأی مردم تصویب شد و این قانون اساسی از نظر عقلانیت و تصویب مردمسالاری و احقاق حقوق مردم به گونهای تنظیم شده که بعد از ۴۰ سال میگوئیم باید قانون اساسی احیا شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در برههای از زمان برخی مدعی بودند تا بگویند که اشکال در قانون اساسی است و باید قانون اصلاح شود در حالی که قانون اساسی چند فصل دارد و آنها نمیدانستند.
دشمن اراده ملی را هدف گرفته است
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای دوران دفاع مقدس ابراز داشت: ۸ سال دفاع مقدس در شکل گیری هویت عمیق بسیار مثمر ثمر بود، چراکه جوانان با هر قوم و نژادی کنار هم آمده و برای دفاع از کشور هم قسم شده بودند.
رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: درست است که جنگ ۸ ساله تحمیلی علیه ایران، خسارتهایی داشت اما در پیشرفت جامعه و بیمه کردن آن نقش مهمی داشت.
وی با بیان اینکه تمام تدابیر ۱۰ ساله که اندیشیده بودند به جنبش فراگیر در ایران تبدیل شود، شکست خورد، گفت: امروز هم باید در مقابل عربده کشی جبهه استکبار یک عقلانیت عمیق و اطاعت از رهبر معظم انقلاب وجود داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم اذعان داشت: روح جامعه و آرمانهای انقلاب مبتنی بر فطرت است و تکیهگاه آن ایمان دینی و مبتنی بر توحید خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دشمن ایمان دینی و اراده ملی را هدف گرفته است، تصریح کرد: جامعهای موفق خواهد بود که به ارزشهای دینی باور داشته باشد.
وی انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب فرهنگی و عقلانی دانست و ادامه داد: سطح سوم فرهنگی بودن انقلاب در تداوم آن نقش دارد به همین منظور اگر برای اجرای گام دوم انقلاب در آموزش و پرورش فکری نشود، گام بعدی در حد مطلوب نخواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه و حوزه و آموزش و پرورش با گام دوم انقلاب همراهی نکرده و فهم عمیق نداشته باشند به طور یقین به نتایج مطلوبی نخواهیم رسید.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ریشه علم و تحقیق و تفکر در آموزش و پرورش است، گفت: روحیه عزت ملی و ایستادگی در مدارس شکل میگیرد، مگر مولانا، فردوسی، شهریار، علامه طباطبایی و امینی کجا تربیت شدند، چراکه اگر امروز نیروهای مسلح ما توطئه و برنامه سلطهگرانه دنیا را به چالش میکشند، قطعاً بذر اول این اقتدار در مدرسه کاشته شده است.
نقش جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی
وی در بخش دیگری آزادی را نخستین ارزش در انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: این آزادی به معنای بیبند و باری نیست بلکه منظور آزادی به معنای زمینهای است که اندیشهها مطرح شود و با همدلی به پیشرفت برسیم.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه آزادی، معنویت، اخلاق و برادری باید با وجود تفاوت در ادیان، سلیقهها و نژاد حاکم باشد، ادامه داد: باید تحمل شنیدن نظر مخالف و اختلاف نظر و سلیقه را داشته باشیم که البته این اختلافات نباید به نزاع و درگیری برسد.
رئیس پژوهشکده فرهنگی و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب ۴۰ بار از واژه جوان در این بیانیه استفاده کردهاند و حتی در آخر بیانیه نیز سلامی به جوانان دادهاند و در خلال این بیانیه نیز مشاهده میشود که امید رهبر انقلاب به جوانان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خواستار برچیده شدن دیوار بین مسئولان و جوانان شد و تاکید کرد: اگر با ساز و کار حداقلی به سمت نقش تحولآفرین نرویم یعنی باوری به جوانان نداریم به طوری که باید اداره دانشگاه فرهنگیان به گونهای باشد که جوانان حس کنند خود اداره میکنند.
وی در پایان برگزاری چنین همایشهایی را در تبیین بیانیه دوم انقلاب مؤثر دانست و گفت: باید با تدبیر، مشورت و نقادی، موضع خود با بیانیه گام دوم را مشخص و اگر زاویهای داریم آن را اصلاح کنیم.