نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح مطالعه و احداث قطار تبریز-اهر گفت: با احداث این خط آهن، اهر به راهآهن سراسری می پیوندد.
به گزارش آذر صبح، به نقل از ایرنا، بیتالله عبدالهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با پیگیریهای انجام شده و طرحهای توجیهی ارائه شده به وزارت راه و شهرسازی و همچنین بررسی و مطالعه کارشناسی از سوی این وزارتخانه، وزیر راه و شهرسازی طی نامهای به معاون رئیس و رئیس سازمان برنامه و بودجه موافقت اجرای طرح مطالعه و احداث قطار تبریز به اهر را اعلام کرد.
وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در نامهای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که محور اهر – تبریز با متوسط ترافیک روزانه ۲۵ هزار وسیله نقلیه دارای تصادفات جرحی و فوتی بوده و نظر به اینکه حدود۹۰ درصد ترافیک این محور وسایل نقلیه سبک است، ایجاد یک مد ریلی مسافری در این مسیر موجب ارتقای ایمنی و رضایتمندی اجتماعی می شود.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی در این نامه موافقت خود را با ایجاد طرح احداث قطار حومه تبریز – اهر با مشارکت بخش خصوصی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اعلام کرده است.
عبداللهی اجرای این پروژه را به علت موقعیت ویژه منطقه ارسباران و شاهراه ارتباطی به مناطق گردشگری و همجواری با سایر استانها و مناطق مرزی یک ضرورت دانست و افزود: تمام تلاش خود را در راستای تحقق این امر که یکی از نیازهای اساسی و از شاخص های مهم توسعه منطقه است، به کار می گیرم.
اداره کل راهآهن آذربایجان در سال ۱۲۹۱ شمسی به عنوان اولین راه آهن رسمی کشور فعالیت خود را آغاز نمود و در سال۱۳۳۶ با تبدیل عرض خطوط از ۱۵۲۴ میلی متر به ۱۴۳۵ میلی متر (بینالمللی) به راهآهن سراسری کشور متصل شد وعملیات اجرایی احداث خطوط راهآهن شرفخانه – رازی ازسال ۱۳۴۷ آغاز و با احداث پل قطور در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی ( رانکین ) و شرکت اتریشی (پور) بر روی دره قطور ، در سال ۱۳۵۰ ارتباط راهآهن سراسری ایران از طریق راهآهن ترکیه با کشورهای اروپایی برقرارشد.
طول خطوط اصلی راه آهن این منطقه از ۴۶۸ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ با ۹۶ درصد رشد به ۷۲۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.
راه آهن منطقه آذربایجان به دلیل امکان ارتباط با سایر کشورهای همجوار از نقش و اهمیت بالایی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور برخوردار است.
طول خطوط تجاری و صنعتی راه آهن آذربایجان از ۳۶٫۲ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۸۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ افزایش پیدا کرده است که حاکی از ۲٫۵ برابر شدن طول این خطوط نسبت به قبل از انقلاب است.
در این مدت تعداد لوکوموتیوها نیز از ۲۱ رام به ۲۵ رام افزایش یافته و در سال گذشته ۶۵۱ کیلومتر از خطوط موجود بهسازی شده است.
راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز – میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه – ارومیه و در آینده نزدیک میانه – بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.