جلسه این هفته شورای شهر تبریز در محل عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.
به گزارش آذر صبح، شکور اکبرنژاد در نشست علنی شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ۴خرداد روز دزفول و مقاومت است و خیابانی در این شهر بنام سردار شهید مهدی باکری نامگذاری شده است.
انتخاب حسابرس برای حسابرسی سازمان ها و مناطق و شرکت های وابسته به شهرداری تبریز در دستور اول جلسه این هفته شورا شهر تبریز قرار گرفت.
بهشتی، عضو شورای شهر تبریز در اینباره گفت: شورا دو نوع وظیفه دارد، وظیفه اول بررسی و تصویب بودجه، لوایح و طرح ها است، و یک وظیفه مهم شورا انتخاب حسابرسان برای عملکرد سازمان ها و مناطق شهرداری است.
وی ادامه داد: جلسات متعدد تشکیل شده و حسابرسی کل سازمان ها، مناطق و شرکت های وابسته به شهرداری تبریز توسط کمیته حسابرسی بررسی شده است.
وی خاطرنشان کرد: حسابرسانی که می توانند بررسی و حسابرسی سازمان ها و مناطق شهرداری را انجام دهند باید دارای رتبه یک باشند که در تبریز فقط پنج شرکت رتبه یک وجود دارد. تا پایان سال ۹۶ حسابرسی تمام سازمان ها و مناطق شهرداری تبریز انجام شده است و دستور امروز انتخاب حسابرس برای سال ۹۷ است.
بعد از تصویب شورا قرارداد حسابرسی با شرکت ها منعقد خواهد شد و برای سال ۹۸ نیز فراخوان عمومی داده خواهد شد.
فرج قلیزاده، دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: یکی از موثرترین ابزار های نظارتی شورای شهر حسابرسی شهرداری است ولی معلوم نیست که چرا گزارشات حسابرسی از سال ۹۱ انجام نشده است.
وی با بیان اینکه این یک غفلت بزرگ است که شورای شهر به آن مبتلا شده است، گفت: حسابرسی یک عمل است که بموقع کسری ها و نیازهای یک سازمان مشخص شود.
وی تاکید کرد: شورای شهر و شهرداری تبریز باید به جد پیگیر حسابرسی سازمان های شهرداری تبریز باشند. باید حسابرس های انتخابی در سریعترین زمان ممکن حسابرسی را انجام داده و نتیجه را اعلام نمایند.
مسعودی ریحان نیز در ادامه گفت: وقتی هزینه های حسابرسان توسط شهرداری تقبل می شود ممکن است شبهاتی وجود داشته باشد.برای شفافیت شهرداری ها باید حسابرسی ها بروز باشد.
بررسی نامه دکتر فرهودی نیا مشاور حقوقی شورای شهر در خصوص اساسنامه سازمان های شهرداری تبریز دستور دوم جلسه این هفته شورای شهر تبریز بود.
فرهودی نیا، در این خصوص گفت: سازمان ها بدون اساسنامه فعالیت میکنند و این کار تبعات حقوقی در پی دارد.
شورا در گذشته کیته ای براس تدوین اساسنامه ها تعیین کرده است و پیشنهاد بنده این است که اساسنامه های سازمان ها در دستور کار شورا قرار گیرد.
اشرف نیا نیز یادآور شد: نباید وزارت کشور به موضوع اساسنامه های سازمان های شهرداری دخالت کند چراکه قانونا باید شهرداری اساسنامه ها را تهیه کرده و شورا تصویب نموده و وزارت کشور تایید کند.
اینکه وزارت کشور در اساسنامه شهرداری ها دخالت کند قابل قبول نیست.
شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: وزارت کشور در ۲۲/۸/۹۷ نامه ای به مدیر کل شهری و روستایی استانداری ارسال کرده و ایرادات اساسنامه های شهرداری را اعلام کرده است.
در بندی از این نامه نیز اعلام شده که وزارت کشور در حال بازنگری اساسنامه ها است و باید اعلام شود که آیا بازنگری انجام گرفته است یا خیر؟
تقی پور، دیگر عضو شورای شهر تبریز در ادامه افزود: دو بحث وجود دارد، بحث اول ادغام و کوچک سازی شهرداری و بحث دوم تدوین اساسنامه سازمان هاست.
وی با بیان اینکه بلاتکلیفی محض در برخی سازمان ها حاکم است، اضافه کرد: قبلا اعلام شد که در راستای کوچک سازی شهرداری همسو با وزارت کشور حرکت می شود.پیشنهاد می شود برخی سازمان ها در هم ادغام نماییم.
قلیزاده ادامه داد: قانون تعیین تکلیف کرده است که اگر شورای شهر با مرجعی اختلاف نظر داشته باشد مرجع رسیدگی به این موضوع هیئت حل اختلاف است، که در این بحث هیئت حل اختلاف نظر وزارت کشور را تایید کرده است که باید قانونا همه به نظر هیئت حل اختلاف تمکین کرد، و در کنار تمکین بررسی ها و ایرادات موجود را با دلایل و مستندات به وزارت کشور اعلام نماییم.
شهرام دبیری در بخش دیگری از سخنان پیشنهاد داد اعضای شورا از آخرین نکته نظرات وزارت کشور مطلع شده و سپس ایرادات موجود را با توجه به نظر وزارت کشور اصلاح کنند.
اشرف نیا نیز توضیح داد: اگر وزارت کشور می خواهد خودش عمل کند دیگر نیازی به شورا نیست و راسا به شهرداری ابلاغ کند. اما در اصل شهرداری باید اساسنامه را تدوین کند، شورا پیشنهاد شهرداری را بررسی و تصویب کرده و برای تایید به وزارت کشور ارسال کند.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه اساسنامه جدید ابلاغ شود اساسنامه قبلی معتبر است.
موحد نیا ادامه داد: تا زمانیکه اساسنامه های جدید ابلاغ و تایید نشده، اساسنامه های گذشته معتبر است. سازمان ها می توانند بر اساس اساسنامه های قبلی فعلا فعلا اداره شوند.
اندیش افزود: طبق جز ۹ بند ط قانون برنامه و بودجه سال ۹۸، اعضا هیئت مدیره های سازمان ها غیر قانونی هستند، باید شهرداری هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف اقدام نماید.
تقی پور در ادامه گفت: برابر اطلاعات واصله کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری، قبل از عید دغدغه و نگرانی در مورد حوزه فضای سبز وجود داشت، بعد از بررسی های کمیسیون مشخص شد که پیمانکاران با کارگران حوزه فضای سبز بصورت توافقی قرار داد منعقد میکنند.
وی خطاب به رئیس شورا گفت: جناب رییس شورا در بحث مدیریت شورایی و تدوین دستور جلسات و مصوبات طبق آیین کار کوتاهی دارید که این کوتاهی باعث تزلزل جایگاه اعضا شورا می شود.امیدواریم روند اداره جلسات بهتر از این باشد.
بابایی اقدم افزود: ظاهرا از شبکه آموزش فیلمی از بازار مظفریه پخش شده است با عنوان آخرین تصاویر از بازار تبریز قبل از آتش سوزی، در حالیکه بازار مظفریه در آتش سوزی اخیر هیچ آسیبی وجود ندارد، جا دارد صدا و سیما در این باره دقیق تر عمل کند.
وی افزود: ۶ هزار میلیارد تومان قیر رایگان برای دستگاه های اجرایی در تبصره یک لایحه بودجه در نظر گرفته شده است که ۵۰ درصد از این رقم مربوط به شهرداری ها است که رقم بسیار قابل توجه است.
وی با بیان اینکه طبق اعلام معاون عمرانی شهرداری برای آسفالت ریزی اساسی شهر تبریز ۴ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز است، گفت: بخشی از این هزینه مربوط به فرسودگی آسفالت و شرایط آب وهوایی است ولی بخش قابل توجه مشکل آسفالت مربوط به حفاری های گسترده شرکت آب و فاضلاب است.
جلسه فوق العاده ای برای بررسی وضعیت پارک بزرگ تبریز برگزار شود
شهین باهر، شهردار تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: شهرداری تبریز تعداد زیادی لایحه مهم در شورا دارد که در دستور جلسات قرارنمیگیرند و وظایف و برنامه های جاری شهرداری تبریز در صحن علنی بررسی می شود.
موضوع پارک بزرگ تبریز، یکی از مهم ترین موضوعات شهر تبریز است که همچنان مسکوت مانده است، پیشنهاد بنده این است که جلسه فوق العاده ای برای بررسی وضعیت پارک بزرگ تبریز برگزار شود.
بررسی مصوبه کمیسیون عمران، جمل و نقل و ترافیک در خصوص راه آهن میانه تبریز دستور سوم جلسه این هفته شورای شهر تبریز بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اشرف نیا در این خصوص گفت: نظر شورای اسلامی شهر مبنی بر حذف ایستگاه باسمنج و حرکت قطار بصورت زیر سطحی در داخل شهر تبریز، توسط کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک پیگیری شده است.
وی ادامه داد: خواسته شورا برای راه آهن میانه به تبریز، احداث ایستگاه خاوران، ایستگاه ترمینال و حرکت زیر سطحی قطار در داخل شده تبریز است. درخواست شده است خاکریزی در داخل شهر انجام نشود و پروژه بصورت پل انجام شود ، در قسمت هایی طول پل ها به بیش از یک کیلومتر می رسد.
تقی پور در ادامه با اشاره به نامه مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز در خصوص این راه آهن به مهندس اشرف نیا بعنوان معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: در این نامه بر مشکلات موجود این راه آهن تاکید دارم.
وی خاطرنشان کرد: مقرر است قطار از تبریز به سمت تهران حرکت کند و تهران در شرق تبریز قرار دارد، لذا ایستگاه خاوران کافی است و تمام شریان های ارتباطی به ایستگاه خاوران وجود دارد و علت ادامه این خط به راه آهن لزومی ندارد.
تقی پور تاکید کرد: اگر قرار است این خط آهن به خط اروپا متصل شود می تواند از دامنه های سهند و در ایلخچی به این ریتگ متصل شود.
اندیش افزود: از حساسیت شورا به مسئله راه آهن تشکر می کنم.با توجه به نقشه ها، توسعه تبریز از طرف ایستگاه راه آهن و غرب تبریز کاملا متوقف شده است.
وی ادامه داد: موضوع دوم در غرب تبریز موضوع عدم انتقال گمرک تبریز است که جاده داخل شهری به جاده ترانزیتی تبدیل شده است و خوشبختانه گمرک تبریز آمادگی انتقال از این مسیر را دارد.
اندیش یادآور شد: پیشنهاد می سود ایستگاه موجود بصورت تالار و موزه نگهداری شود و ایستگاه موجود به سمت ایلخچی منتقل شود.
شهردار تبریز نیز در ادامه گفت: پیشنهاد خانم مهندس اندیش بسیار مهم است، ولی پیشنهاد مهندس تقی پور نیز حائز اهمیت است، راه آهن جمهوری اسلامی مجبور است خط آهن را به ایستگاه موجود تبریز متصل کند.
وی ادامه داد: اصراری که داریم در خاوران اتفاق بیفتد و ایستگاه در این منطقه احداث شود بسیار مهم و ضروری است، اینکه ایستگاه در ایل گلی احداث شود عملا امکانپذیر نیست چراکه بحث تملک در این متطقه بسیار مشکل و هزینه بر است.
وی اضافه کرد: احداث ایستگاه در ترمینال حداقل ۲۰۰ میلیارد هزینه دارد و شهرداری ایستگاه را بصورت رایگان در اختیار راه آهن قرار می دهد و در این نقطه از شهر حمل و نقل ترکیبی نیز اتفاق خواهد افتاد. متاسفانه وزیر محترم بدون توجه به صحبت های شهرداری و استانداری صحبت های کارشناسی که در تهران مستقر است و هیچ اطلاعاتی از تبریز را ندارد را قبول می کند.