عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه درخشان صنعت چرم تبریز در اقتصاد ایران، گفت: این صنعت سودآور در حال حاضر نیازمند حمایت های ویژه و اساسی است.
به گزارش آذر صبح به نقل از ایرنا، محمدحسین فرهنگی روز شنبه در جمع نمایندگان تشکلهای صنعت چرم آذربایجان شرقی، افزود: دستگاههای اجرایی و نظام بانکی کشور باید تمام تلاش خود را برای تأمین تسهیلات موردنیاز تولیدکنندگان صنعت چرم به کار بگیرند که متأسفانه در این حوزه تاکنون شاهد این روند نبودهایم.
وی اظهار داشت: تخصیص وامهای اشتغال پایدار برای صنعت چرم تبریز از جمله این تسهیلات است که باید بررسی شود که چه سهمی از این وامها به صنعت چرم و صنایع وابسته پرداخت شده است، اما آنچه مسلم است سهم بسیار ناچیزی تاکنون اختصاص یافته است.
فرهنگی از تشکلهای صنفی صنعت چرم درخواست کرد برای دریافت حمایتهای مالی و تسهیلات، مطالبات خود را به صورت مستمر از مراجع مربوطه پیگیری کنند.
وی موانع پیش روی توسعه صنعت چرم را متفاوت و متعدد خواند و گفت: برخی از مشکلات صنعت چرم داخلی است که لازم است برای رفع این معضلات فعالان این صنعت اعم از اتحادیههای صنفی، تشکلهای داخلی و تولیدکنندگان برای برند سازی و ایجاد بازارهای جدید داخلی و خارجی تلاشی کنند.
فرهنگی با بیان اینکه کالاهای خارجی با برند سازی میتوانند درآمدهای زیادی به دست آورند، یادآوری کرد: باید توجه داشت که برند نشان دهنده کیفیت بالای یک محصول است و از سوی دیگر میتواند باعث در اختیار گرفتن بازارهای مختلف شود.
وی با انتقاد از صادرات محصولات چرمی نیمه تمام با ارزش افزوده پایین، اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی این امر بی توجهی به برند سازی است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل نبود تحرک کافی فعالان صنعت چرم، بخش اندکی از اعتبارات مربوط به وامهای اشتغال پایدار به این صنعت اختصاص مییابد.
فرهنگی گفت: به عنوان مثال گرچه راحتی و استاندارد بودن کفش در حوزه صنعت چرم یکی از الزامات است اما در حال حاضر باید به زیبایی نیز توجه شود، در حالی که بیشتر تولیدکنندگان این عرصه تنها به راحتی کفش توجه میکنند.
وی ادامه داد: هرچه صادر کننده در بخش چرم و کفش به سمت صنایع پایین دست و صادرات محصولات نیمه تمام تمرکز کند، منافع اقتصادی کمتری به دست میآید، اما میتوان با انجام عملیات تکمیلی و ارائه محصولات کامل محصولات باکیفیت چرمی را تولید و صادر کرد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان صنعت چرم اقدامات محوری و اساسی جهت بازاریابی انجام نمیدهند، افزود: در تولید کفش چرم توجه چندانی به ظاهر این محصول نمیشود که با ایجاد تغییرات در نوع بازاریابی میتوان در این زمینه نیز به موفقیتهایی دست یافت.