آمار تلفات جادهای در آذربایجانشرقی در ۲ سال گذشته روند روبه رشدی داشته و کاهش این آمار به بسیج همگانی و مسوولیت پذیری جمعی متولیان و دست اندرکاران حوزه راه و حمل و نقل جادهای نیاز دارد.
به گزارش آذر صبح٬ به نقل از ایرنا٬ به گفته کارشناسان حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای آمار تلفات جادهای تا سال ۹۵ در استان روند کاهشی داشت، ولی از سال ۹۶ این آمار روند افزایشی به خود گرفته است.
بنا بر اعلام کارشناسان این حوزه، میانگین افزایش آمار تلفات جادهای در سال ۹۷ در سطح کشور ۲.۸ درصد بوده در حالی که این آمار در آذربایجان شرقی به ۲۶.۷ درصد رسید و این استان از نظر افزایش درصد تلفات جادهای در بین ۳۱ استان کشور رتبه ۲۹ را به خود اختصاص داد.
بر این اساس آذربایجان شرقی در سال ۹۷ به علت فوت ۶۳۲ نفر در اثر تصادفات جادهای رتبه ششم کشور را از نظر تعداد فوتیهای جاده به خود اختصاص داد که از این تعداد ۸۱ نفر در جادههای روستایی و ۵۵۱ نفر در جادههای برون شهری جان خود را از دست دادهاند.
آمار تلفات تصادفات جادهای آذربایجان شرقی نشان میدهد که در سال ۹۶ تعداد فوت شدگان در اثر تصادفات جادهای ۴۹۹ نفر شامل ۴۷ نفر در جادههای روستایی و ۴۵۲ نفر در جادههای برون شهری و در سال ۹۵ تعداد این افراد ۴۷۰ نفر بود که ۴۳ نفر در جادههای روستایی و ۴۲۷ نفر در جادههای درون شهری جان باختهاند.
روند نگران کننده رو به رشد تلفات جادهای آذربایجان شرقی موجب شده است تا کمیسیون و کارگروه تخصصی ایمنی استان برای کاهش آمار تصادفات و تلفات جادهای با برگزاری جلسات متعدد راهکارها و طرحهای ادارات و نهادهای متولی را جمع آوری و تصمیمهای لازم را اتخاذ کند.
در این راستا کارگروه تخصصی کمیسیون ایمنی آذربایجان شرقی با موضوع بررسی روند تغییرات سوانح جادهای، شناسایی عوامل مهم بروز تصادفات اقدامات دستگاههای اجرایی در زمینه کاهش تصادفات سفرهای تابستانی و ارائه راهکارهای پیشگیری و کنترل سوانح جادهای، روز دوشنبه در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان برگزار شد.
آهنگ رو به رشد تصادفات جادهای نگران کننده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی در این جلسه با بیان اینکه آهنگی که آمار تصادفات و تلفات جادهای استان در ۲ سال اخیر به خود گرفته نگران کننده است، گفت: در صورت کنترل نکردن این وضعیت، آمار تلفات جادهای در سال جاری به جای کاهش رو به افزایش خواهد گذاشت.
اورجعلی علیزاده، افزود: آمار تصادفات و تعداد تلفات جادهای استان در ماههای مرداد و شهریور نسبت به سایر ماههای سال بیشتر بوده و نیاز است برای کاهش این آمار همه دستگاههای متولی مانند ایام نوروز در این ماهها و در صورت امکان سایر ماههای سال بسیج شوند.
وی با تاکید بر لزوم بررسی علل افزایش بروز تصادفات و تلفات جادهای استان در ۲ سال اخیر، یادآوری کرد: برای کاهش این آمار رفع نقاط حادثه خیز در ۱۰ نقطه از جادههای استان در دستور کار امسال این اداره کل قرار گرفته است.
علیزاده، ادامه داد: دستگاههای اجرایی استان باید راهکارها و طرحهای خود را برای کاهش آمار تلفات جادهای ارائه کنند تا پس از طرح در کمیسیون ایمنی استان تصمیمهای لازم اتخاذ شود.
۳۳ درصد فوتیهای تصادفات جادهای در بیمارستان ها اتفاق می افتد
معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس اعلام کارشناسان ۳۳ درصد آمار فوتی سوانح جادهای در بیمارستانها روی میدهد، گفت: فلسفه وجودی همه صیانت از جان انسانها است و باید به جان انسانها بیشتر ارزش داده شود.
محبوب علیلو، با تاکید بر کاربردی شدن جلسات کارگروه تخصصی کمیسیون ایمنی استان، افزود: تا زمانی که جلسات به صورت کاربردی برگزار نشود نتیجهای حاصل نمیشود.
وی خواستار پرهیز از جزیرهای عمل کردن دستگاههای اجرایی استان در این زمینه و همکاری و هماهنگی بیشتر آنها برای بررسی علل افزایش تصادفات جادهای و ارائه راهکار لازم برای کاهش این آمار شد.
ضرورت کمی سازی محل های حادثه خیز برای کاهش تلفات جادهای
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: برای بررسی و نتیجه گیری برای کاهش آمار تلفات جادهای باید سهم فوتیهای طول سال بر اثر تصادفات جادهای به تفکیک محل فوت مشخص شود تا بر اساس فراوانی محلهای بروز تصادفات جادهای اقدام لازم برای اصلاح این محلها انجام شود.
ابوالقاسم سلطانی، افزود: علاوه بر عوامل مختلف مانند وضعیت راه، خودرو و سایر عوامل در افزایش آمار تلفات سوانح جادهای حضور عوامل امدادی سر صحنه، کیفیت حضور، نحوه انتقال به بیمارستان و کیفیت خدمات در بیمارستان نیز در این آمار تأثیرگذار بوده و باید در این خصوص نیز بررسیهای لازم انجام شود.
در این جلسه مقرر شد تا پایان مرداد دستگاههای عضو کارگروه تخصصی کمیسیون ایمنی استان برنامهها و طرحهای خود را در راستای کاهش آمار تصادفات جادهای ارائه کنند تا پس از بررسی در کمیسیون ایمنی طرح و در صورت تصویب در ماههای مرداد و شهریور نیز مانند طرح راهداری نوروزی اجرا شود.