صد و سی و دومین جلسه رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.
به گزارش آذر صبح، شکور اکبرنژاد، رییس شورای اسلامی شهر ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرا (س) عنوان کرد: امیدواریم فضای کسب و کار برای جوانان محیا شود، در آن صورت بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان در امر ازدواج سهل و آسان رفع می شود.
وی در ادامه ضمن تسلیت فوت خیر تبریزی گفت: در میان تمام این مناسبتها نباید فراموش کنیم که روز گذشته خیری بزرگ به نام آقای مردانی آذر بر اثر حادثه ای تلخ دار فانی را وداع گفت، ما باید قدر این بزرگ مردان را بدانیم.
دستورجلسه اول:
بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز
محمد باقر بهشتی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه گفت: کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های شورا در جلسات متعدد و کار کارشناسی این شیوه نامه را بررسی کرده است.
وی در خصوص شیوه نامه سرمایه گذاری گفت: باید برای افراد سرمایه گذار، بستر فراهم و با کمترین بروکراسی پیچیده کارها انجام گردد، همچنین این شیوه نامه بررسی شده و در ۱۸ ماده آماده تصویب است.
سونیا اندیش نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه اصلی ترین موضوع مهم را روش انتخاب و تشخیص اهلیت سرمایه گذار عنوان کرد و گفت: مهمترین عیب این شیوه نامه مشخص نبودن این موضوع است، در بند سه ماده ۸ در بخش عزل و نصب سرمایه گذاری، مدیریت داخلی است و ارتباطی با شیوه نامه ندارد.
وی ادامه داد: در ماده ۱۱ روش انتخاب سرمایه گذار با تصمیم هیآت عالی سرمایه گذاری خواهد بود، توجیه این طرح بر چه مبنا است!
جمالی، مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: در مورد اهلیت سرمایه گذار، یک سری فراخوان می دهیم و سپس سرمایه گذاران پروپوزال خود را ارائه می دهند و بعد از آن در کمیته کارشناسی بررسی و توسط هیأت عالی انتخاب می شود.
فرج محمد قلیزاده، دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز گفت: منشا اصلی مشکلات در مشارکت ها، موضوع اهلیت بوده که امری بسیار مهم محسوب می شود و در این طرح به هیچ عنوان بررسی نشده فقط در ماده ۵ نوشته شده که برعهده کمیته کارشناسی است، دومین مشکل در این زمینه عدم اشاره به تضمین ها است که چگونه تضمین گرفته خواهد شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این عدم شفافیت نیز از دیگر مشکلات این امر بوده که باید مثل حالت شیشه ای نوشته شود که از کجا و چگونه آغاز و چگونه به پایان خواهد رسید، از دیگر مشکلات این دستور روش انتخاب سرمایه گذار و کیفیت نظارت است که اصلا اشاره نشده و ظاهرا خلاصه این شیوه نامه این است که هیأتی تشکیل دهیم و کل مسئولیت شورا براین هیأت عالی باشد و این هیأت با دور زدن قانون تصمیم بگیرد.
محمد باقر بهشتی نیز در این جلسه ادامه داد: سرمایه گذار با پیمانکار یکی نیست و سرمایه گذار مانند آهویی است که در صورت وجود بسترهای آرام و مناسب در آنجا سرمایه گذاری می کند،ما باید بستر را فراهم کنیم تا افراد تشویق به سرمایه گذاری شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه حتی شیوه نامه که در گذشته در وزارت کشور نوشته شده سرمایه گذار و پیمانکار اشتباه گرفته شده است، سرمایه گذار باید سود کند در غیر این صورت سرمایه گذاری آنها هیچ دلیلی برای سرمایه گذاری ندارد، همچنین سرمایه گذار باید توجیه فنی و مالی و اقتصادی داشته باشد تا بستر برای سرمایه گذاری وی فراهم ایجاد شود.
شهرام دبیری، دیگر عضو شورا نیز گفت: ما می خواهیم سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اقدام کنند، این شیوه نامه به عنوان چهارچوب مد نظر است و به عنوان چهارچوب بسیار خوب بوده اما برخی مطالبش کمی ناقص است.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته ما به عنوان جزییات و با توجه به نوع و مکان سرمایه گذاری تسهیلاتی را مد نظر قرار می دادیم و نسبت به میزان سرمایه گذاری تشویق هایی بود، مثلا در سرمایه گذاری فرهنگی و ورزشی و اجتماعی سرمایه گذاران از عوارض معاف بودند.
وی با بیان اینکه در تکمیل این شیوه نامه باید جزییاتی را مشخص و مطرح کنند، ادامه داد: کلیات این شیوه نامه قابل قبول است اما کافی نیست. به عنوان مثال باید تسهیلاتی را مد نظر قرار بدهیم که به تشویق سرمایه گذار برای سرمایه گذاری بپردازد.
مسعودی ریحان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: هدف کلی در این بحث جذب سرمایه گذار بوده که تا شرایط فراهم نشود، این اتفاق میسر نبوده و رخ نخواهد داد.
وی اضافه کرد: این بار سومی است که این شیوه نامه به جلسه شورا می آید، پیشنهادم آن است که این شیوه نامه توسط هئیت رییسه نوشته شود تا ما تصویب کنیم.
فرج محمد قلیزاده در ادامه گفت: سرمایه گذاری و مشارکت دو امر متفاوت اند، اینکه فراخوانی را در قالب یک بنر در مقابل یکی از مناطق میزنیم و از اراضی شهرداری چندین هکتار در اختیار سرمایه گذار می گذاریم، این سرمایه گذاری نیست و مشارکت است، در صورتیکه شما با در اختیار گذاشتن ملک و دادن تخفیف عوارض امتیاز به این فرد می دهید، اهلیت، نظارت، تضامین باید مشخص شود.
وی ادامه داد: در صورت مشخص شدن این موارد مشکلات بوجود نمی آید، در غیر این صورت کار از لحاظ قانونی ایراد داشته و قطعا رد خواهد شد.
محمد باقر بهشتی نیز گفت: ما به حواشی و بروکراسی های عجیب غریب فکر میکنیم در صورتیکه در کل دنیا در مقابل سرمایه گذاری، به حواشی توجه ندارند، در دفترچه باید به جزییات برسیم، ما باید فرایند سرمایه گذاری را کوتاه کنیم تا آنها تشویق به سرمایه گذاری شوند.
وی با بیان اینکه باید گزارش توجیه فنی و مالی و اقتصادی را به سرمایه گذار تحویل دهیم و حاشیه را از متن مهم تر ندانیم،گفت: به نظر من به اندازه کافی برای این شیوه نامه وقت گذاشته شده و پیشنهاد میکنم برای کلیات تصمیم گرفته شود تا در نتیجه به جزییات بپردازیم.
جمالی نیز در ادامه توضیح داد که آورده های یک سرمایه گذار توسط کارشناسان دادگستری نیز بررسی می شود و اینطور نیست که شهرداری فقط تصمیم بگیرد.
شکور اکبر نژاد، عضو شورا یادآور شد: به هر حال ما قصد نداریم شیوه نامه ای را تصویب کنیم که قوانین کشور را نقض کند، من پیشنهاد می دهم، کلیات را تصویب کنیم و هر موردی که است، در جزئیات بررسی و اضافه کنیم.
عبدالله تقیپور:فکر نکنیم سرمایه گذاران به صف منتظر تصویب این شیوه نامه هستند! اما باید توجه کنیم که صرف ارایه حساب بانکی می تواند تضمین باشد؟ وقتی رقم قرارداد کمتر از رسوب پول در حساب است، چرا این روش انجام می شود؟
وی تاکید کرد: مشکلات را در نظر بگیریم و از تجربیات گذشته درس بگیریم، جایگاه تصمیم گیری شوراست و اگر پروژه ای برای سرمایه گذاری وجود دارد به شورا ارجاع دهید،تصویب یا عدم تصویب این شیوه نامه نباید مانع از جذب سرمایه گذار شود!
فریدون بابایی اقدم در ادامه با بیان اینکه تصویب شیوه نامه به جای اینکه عاملی برای تسهیل باشد گاهی مانع این سرمایه گذاری است، گفت: این شیوه نامه بسیار چکش کاری شده و طی دو سال بررسی شده و قابل قبول است.
وی یادآور شد: این پروژه ها در شهرهای ما با بروکراسی های اداری بالا مواجه خواهند شد که عملا مانع از سرمایه گذاری می شود، ما سرمایه های انسانی بسیاری در حوزه سرمایه گذاری داریم که از آنها استفاده نمیکنیم و این باعث تاسف است.
کلیات شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز با در نظر گرفتن این امر که احکام ومقررات پیش بینی شده در این شیوه نامه در صورتی لازم الرعایه است که با احکام پیش بینی شده در قوانین ومقررات فرا دستی مخالف نباشد، تصویب شد.
دستور جلسه دوم:
بررسی راهکارها و تدبیر پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی تبریز
قلی زاده، مدیر عامل آتش نشانی تبریز در این خصوص گفت: آموزش های لازم در جهات مختلف در سطح شهر به همگان ارائه می دهیم، حوادث آتش سوزی حداقل ۳۰درصد در تبریز کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در بحث مدارس، در ۳۰۰مدرسه آموزش های لازم را برای چهارشنبه اخر سال ارائه شده است، گفت: متاسفانه سند اسیب شناسی در زمینه اتش سوزی نداریم،اگر این سند تکمیل شود مشکلات آتش سوزی کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع نظارت ساختمان در طرح های ایمنی از دسترس ما خارج شده و از سال۹۵ در دست نظام مهندسی قرار گرفته شده اگر به سازمان اتش نشانی باز گردد، مشکلات نیز کاهش می یابد.
وی در خصوص کمبود امکانات سازمان آتش نشانی نیز گفت: ما از ظرفیت های مردمی استفاده می کنیم، با این وضعیت اقتصادی امکانات و تجهیزات لازم را نمی توانیم تکمیل کنیم.
عبدالله تقی پور نیز در این باره گفت: موضوع فوت خیر تبریزی(مردانی آذری)نشات گرفته از همین عدم رعایت نکات ایمنی است.
وی ادامه داد: یکی از مهم ترین مشکلات در کشور ایران بحث ایمن سازی بوده که لازمه آن، پیگیری شهرداری است. شورا از سازمان آتش نشانی می خواهد که بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از مکان های آسیب پذیر شهر مشخص شود.
وی ادامه داد: متاسفانه تا زمانی که اتفاق ناگوار نیافته است، ما دست به کار نمی شویم. از یاد نبریم که حفظ جان مردم از همه چیز مهم تر است، علاج واقعی را قبل از وقوع باید کرد.
مسعودی ریحان نیز در خصوص ایمنی مراکز خرید گفت: پاساژ های قدیمی از لحاظ اقتصادی و تاریخی برای ما دارای اهمیت است، باید شهر و بازار و سایر مکان ها هوشمندسازی شود.
وی اضافه کرد: از شهرداری می خواهم طرح و برنامه ای برای هوشمندسازی ارائه دهند چون این کار منجر به برطرف شدن مشکلات می شود
شهرام دبیری نیز در این باره گفت: هوشمندسازی یک هدف نبوده بلکه ابزاری برای حل مشکلات است، به نظر اگر مسئله ترافیک، آلودگی هوا و بحث ایمنی را در راستای هوشمندسازی حل کنیم، بسیاری از مشکلات حل می شود
در خصوص بازار نیز اگر در بعضی مکانها سنسورهایی نصب شود، به محض وقوع آتش سوزی، اقدام می شود که نیازی به هزینه زیادی ندارد.
وی تاکید کرد: موضوع بعدی اعمال سیاست های تشویقی برای افرادی که در ساخت و ساز ها مسایل ایمنی را رعایت می کنند
فریدون بابایی اقدم نیز گفت: قضیه سد معبر در پاساژهای ما اصلی ترین دغدغه است، برخی پاساژ های مانند پاساژ امت مشکلات سازه ای دارند و این موارد آتش نشانی واقعا نمیتواند اقدامی صورت دهد، متولیان امر باید اقدام به مراقبت و ایمنی کنند. کمبود های آتش نشانی را بصورت شفاف بگویید و فقر تجهیزات خود را مکتوب کنید.
محمد اشرف نیا با بیان اینکه آتش نشانی تنها مسئول این موارد نیست، گفت: آتش نشانی جزو زیر مجموعه مدیریت بحران است،اکثر دستگاه های دولتی در کارگروه مدیریت بحران قرار دارد،مدیریت بحران باید این کارگروه را دوباره راه اندازی کند.
سعید نیکو خصلت نیز گفت: باید یک سری رویکردها را تغییر دهیم، بصورت قانونی می توان ۱۲۰ نفر را به این مجموعه تزریق کرده ولی از یاد نبریم که ورود این نفرات بدون وجود سیستم آموزشی قوی مشکل زا خواهد بود.
وی با بیان اینکه سیستم آموزشی در ایران ناکارآمد است، گفت: پیشنهاد میکنم این نفرات تحت آموزش مربیانی از کشورهای توسعه یافته همچون زاپن قرار بگیرد تا به روزترین علم ها را یاد بگیرند.
وی با بیان اینکه باید مدیریت یکپارچه و فرماندهی در شهرداری برقرار باشد، گفت: مدیران مجموعه هایی همچون آتش نشانی باید سالها در مدیریت خود باقی بمانند و نه اینکه مدام در حال تغییر مدیران باشیم.
کریم صادقزاده در ادامه گفت: در شهر تبریز اصنافی در کنار هم قرار دارند که تجمیع این شغل ها در کنار هم موجب بروز حوادثی می شود، در ادامه درخواست میکنم تا مکاتباتی با اصناف و اتاق انجام شود که هرکس قصد کسب پروانه دارد باید آموزش مقابله با حوادث را نیز ببیند.
وی اضافه کرد: توجه به کمبود تجهیزات آتش نشانی و با توجه به کارگاه های شهرک های صنعتی، لازم است به ایستگاه های مستقر در این مجموعه ها دقت بیشتری داشته باشیم.
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز گفت: کارهایی که در طول سال انجام داده ایم، شامل بررسی پاساژها و مناطق خطرخیز آموزش قبل از صدور پروانه است،علاوه بر این آتش نشانان سیار در تمام راسته های بازار حضور دارند.
وی یادآور شد: مهمترین بحث این است که مردم نیز باید همکاری کنند، بعضی دستگاه ها همچنان ایرادات را رفع نمی کنند، مثلا با وجود اینکه بارها اعلام شده بود یکی از دلایل آتش سوزی بازار اتصال برق بود،اما همچنان شاهد سیم کشی های فرسوده در بازار هستیم.
وی با بیان اینکه در این دوره چندین مورد به تعداد ایستگاه های آتش نشانی اضافه کردیم، گفت: دانشگاه علمی کاربردی آتش نشانی از جمله نادر دانشگاه هایی است که به طور تخصصی به آموزش آتش نشانی می پردازد.
دستور جلسه سوم:
با رای اکثریت اعضا شورا مقرر شد دستور جلسه چهارم مبنی بر تجویز صدور پروانه دو مرحله ای پیش از دستور سوم بررسی می شود.
سونیا اندیش، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص شرایط صدور پروانه دو مرحله ای گفت: این قرارداد سالهاست در شهرداری تبریز و بسیاری از شهرداری های دیگر وجود دارد. در شورا تحقیق شده و غیر قانونی بودن آن در حال بررسی است. این موضوع را اورژانسی نکنید.
وی با بیان اینکه باید این موضوعات تعیین تکلیف شده و در نتیجه اقدامات لازم انجام شود، گفت: در صورت عدم تصویب اصرار به مصوبه، تنها حقوق افراد حقوق بگیر ضایع شده و در نتیجه شهرداری هیچ اقدامی در خصوص حقوقو دستمزد انجام نخواهد داد.
دبیری نیز متذکر شد: نامه فرمانداری شامل پاسخ قانع کننده ای نیست و علت مشخص نشده است. الان فرصتی نیست. و پیشنهاد من اصرار بر مصوبه قبلی است و پیشنهاد میدهم با فرمانداری صحبت شود و مشکلات حل گردد.
بهشتی نیز در این باره گفت: باید اقدام کلی و عملی نهایی انجام شود و اینطور نباشد که هر بار تمدید کنیم.
شهین باهر نیز در این باره گفت: این موضوع را در شهرداری های کل کشور نیز پیگیر هستم . ما برای دادن حقوق کارکنان حتما باید مجوز وجود داشته باشد.
دبیری در ادامه خاطرنشان کرد: هیأت تطبیق و همکاران شورا دقت کنند که اگر این موضوع تصویب نشود، در پرداخت حقوق کارکنان با بحران مواجه خواهیم شد.
تقیپور نیز در ادامه اضافه کرد: فضا را ملتهب نکنید و تهدید نکنید. وقتی که فرمانداری ایراد گرفته چرا باید اصرار کنیم؟
بابایی اقدم نیز در پایان گفت: به دلیل تشکیک در رای گیری، پیشنهاد می کنم دوباره رای گیری شود.
گفتنی است با رای گیری دوباره، اصرار بر مصوبه قبلی به علاوه حل و فصل مشکلات توسط شهرداری و فرمانداری در عرض دو هفته تصویب شد.