صد و سی و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در عمارت شهرداری تبریز برگزار شد.
به گزارش آذر صبح، فریدون بابایی اقدم، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در صحن علنی شورا با اشاره به موضوع پروانه دو مرحله ای گفت: اتفاق قابل تاملی که طی چندین وقت اخیر پیش آمده، موضوع پروانه دو مرحله ای است که در چند کلانشهر در حال اجرا است .
وی ادامه داد: شورای شهر مشهد مصوبه ای با عنوان پروانه ی دومرحله ای را برای کاهش اطاله ی اخذ پروانه به تصویب رسانده است .
وی با بیان اینکه آمار و ارقامی که بانک جهانی منتشر کرده در حوزه ساخت وساز ایران را در رتبه ۸۶ برای اخذ مجوز ساختمانی قرار دارد، گفت: ساخت و سازهای مجاز در شهر ما سهم پایین تری نشبت به شاخت و سازهای غیر مجاز دارد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان مجموعه شورای شهر و شهرداری، کاری که می توانیم کنیم این است در راستای کاهش میزان اطاله ی اخذ مجوز ساختمان اقداماتی صورت بدهیم.
بابایی اقدم همچنین متذکر شد: آسیب دیدن سرمایه اجتماعی و وجهه شهرداری در میان شهروندان یکی دیگر از مشکلات بوده که همه اینها نیازمند تغییر و اصلاح است.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود با بیان اینکه در روزعرفه قرار داریم، گفت: انشالا به لطف خداوند درستی و صداقت بین انسانها ریشه دوانده و ما بیش از پیش شاهد اشاعه ی خوبی ها در جامعه باشیم.همچنین به مناسبت عید قربان باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم و به آن فکر کنیم که حیوانی که باید قربانی کنیم حیوان نفس ما است.
وی در ادامه با اشاره به روز تشکل ها و مشارکتهای اجتماعیگفت: امیدواریم به مناسبت این روز دولت شرایطی را برای مشارکت بیش از پیش شهروندان در مسایل و موضوعات اجتماعی فراهم کند.
عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: شهرداری گلوگاه اخذ حق و حقوق دیگر دستگاه های دولتی در زمینه اخذ مجوزهای ساختمانی شده است.
وی ادامه داد: نهادهای مختلف در زمینه اخذ حقوق خود از شهروندان عموما به واسطه شهرداری در این زمنیه اقداماتی را انجام می دهد.
وی هدف از دو مرحله ای کردن اخذ پروانه را ارایه امکانات بیشتر به شهروندان دانست و گفت: بدین صورت شهروندان با ارائه فاز یک نقشه با پلان در نظر گرفته شده، ساخت وساز را ادامه می دهند.
وی با بیان اینکه شهرداری با محاسبات و تصمیمات همه کارها را به اتمام می رساند، گفت: بحث دیگر این است که شهرداری دیگر گلوگاه نهادها نخواهد شد چرا وظیفه این امر بر عهده شهرداری است.
وی ادامه داد: بالغ بر ۱۳میلیون سند و آرشیو در سیستم شهرداری موجود بوده و تمامی محاسبات در آن موجود است.
مهدی نیا، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری مشهد، نیز گفت: در طرح اطراف حرم ، کلیه اصولی از سوی شهرداری مورد موافقت وزارت کشور قرار گرفت.
وی پیشنهاد کرد: حتما زیر موافقت اصولی قید شود که این موافقت به مصداق مجوز ساخت نیست، بلکه باید تاییدهای ساخت صادر شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نحوه دریافت عوارض گفت: همچنین در مشهد از سال ۹۱ عوارضات تغییر بهره برداری به صورت سالیانه تحت عنوان عوارض مجدد اخذ میشود.
مهدی نیا ادامه داد: موضوعی که مطرح است موضوع مرحله نخست و مرحله موافقت اصولی است که در آغاز امکان ساخت و ساز وجود نخواهد داشت.
مسعودی ریحان، عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با توجه به موارد مطروحه قبل از اخذ پروانه، ساخت و ساز امکان پذیر نخواهد بود.شهروندان از زمان موافقت اصولی تا اخذ پروانه احتمالا یک الی دو سال فرصت ساخت و ساز دارند و شهردار ی هزینه ساخت و ساز را در آغاز اخذ میکند.
وی اضافه کرد: سوال اینجاست که احتمال اینکه شهروندی نتواند طی دو سال مجوزی اخذ کند و این مسئله باعث میشود شهروند متضرر شود، این موضوع برای شهرداری مثبت خواهد بود، اما آیا به همین میزان، سود و ضرر، شهروندان مد نظر قرار دارد؟ سوال اینجاست که اگر شهروند موفق به ساخت ساختمان نشود، آیا شهروند به کل پول خود میرسد؟
عزتی در این باره گفت: امروز نیز پول پروانه از شهروند گرفته می شود و در این جریان اخذ پروانه دو مرحله مبلغ بصورت علی الحساب اخذ می شود، همچنین در این جریان، هرگونه تغییر عوارض و قوانین شامل شهروند نمی شود و طی دو سال این مجوز برای شهروند حفظ می شود.
وی با بیان اینکه هزینه در صورت عدم ساخت ساختمان به شهروند بدون افزایش عودت داده می شود، گفت: با توجه به اینکه طی سالهای گذشته مقرر شده بود که پروانه اینترنتی بصورت یک ساعته اخذ شود ولی تا کنون شاهد این اتفاق نبوده ایم.
نظام مهندسی از روند صدور پروانه خارج شود
وی با بیان اینکه معتقدم دو مرحله ای کردن مجوز پروانه ساختمان گره ای از مشکلات حل نمی کند بلکه به مشکلات این عزیزان نیز اضافه می کند، گفت: اگر وظایف شهرداری مشمول صدور مجوز و پروانه است پس باید این حق به خود شهرداری برگردد و از نظام مهندسی پس گرفته شود.
عزتی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این حق به شهرداری بازگردد قطعا آرزوی صدور پروانه طی یک روز محقق می شود، ورود نظام مهندسی چه نفعی برای شهروندان و شهر در بحث نظارت دارد؟این امر باعث شده که هزینه ی زیادی به شهروندان تحمیل شود.
وی با بیان اینکه باید در بحث صدور پروانه انقلاب کنیم، گفت: شهرداری صدور پروانه و نظارت نقشه ها را بصورت مستقیم در دست بگیرد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: بالغ بر بیست سال است که کلمه موافقت اصولی حذف شده و بجای آن جواز تاسیس پروانه بهره برداری مد نظر قرار گرفته است و بر این اساس شهروند مجوز های خود را از جمله محیط زیست و آب و برق اخذ می کند.در این ارتباط پیشنهاد می کنم بجای کلمه موافقت اصولی، نام جواز شهرسازی استفاده شود.
رسول موسایی، قائم مقام شهردار تبریز نیز در این جلسه گفت: تغییر کلمه پروانه شهرسازی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند و کلمه «پروانه» محل اختلاف می شود، چون اول پروانه شهرسازی و سپس پروانه ساخت و ساز صادر خواهد شد.
فریدون بابایی نیز در ادامه گفت: طبق ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید، قید واژه پروانه شهرسازی لازم است و طبق تذکر آقای مهدینیا، قید می کنیم که این پروانه به منزله مجوز ساخت نیست.
شهرام دبیری، دیگر عضو شورا گفت: این دو موضوع، دو موضوع کاملا مجزا است، هرچقد شهروندان کمتر به شهرداری مراجعه کنند، طبیعتا کارها با موفقیت پیش می رود.
وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم روند را طوری پیش ببریم و مرحله اول با موفقیت انجام شود، در گام های بعدی با مشکل مواجه نخواهیم شد.
شکور اکبرنژاد نیز گفت: حتما قید شود که این موضوع پروانه شهرسازی به معنی صدور ساخت و ساز نیست.
با رأی اعضای شورا موضوع تجویز صدور پروانه دومرحله ای باتغییرات اعمال شده توسط کمیسیون شهرسازی، تصویب شد.
دستور جلسه بعدی:
ادامه بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز
بهشتی، دیگر عضو شورای شهر تبریز گفت: سرمایه گذاری باید سود ده باشد در غیر اینصورت سرمایه گذاری هیچ توجیهی ندارد.
این عضو شورا با اشاره به اینکه این لایحه مدتی است مورد بررسی قرار میگیرد، تصریح کرد: به نتیجه مشخصی نرسیدهایم. رتبه ایران در بین۱۹۸ کشور از لحاظ کسب و کار ، ۱۲۸ می باشد. در بررسی این شیوهنامه، از بیان مطالب کلی بپرهیزیم و ماده به ماده جلو برویم.
فرج محمد قلیزاده اظهار کرد: سوالی برای من مطرح است؛ این شیوه نامه عنوان سرمایه گذاری و مشارکت دارد، از طرفی در سرمایه گذاری باید بستر سازی شود اما در مشارکت شهرداری یک سری امکانات را در اختیار مشارکت کننده گذاشته و برخی موارد مانند عوارض نیز به عنوان آورده لحاظ می شود!
وی ادامه داد: در ماده ۲ برخی موارد از جمله اشاعه فرهنگ توسعه در شهر و به کارگیری و بهره مندی از فکر و اندیشه سرمایه اشخاص حقیقی و شفاف سازی لحاظ شده است، روشهای استفاده از این موارد چگونه خواهد بود؟در این شیوه نامه در این بند عنوان شفاف سازی ذکر شده، باید به این پرسش هم پاسخ دهیم که این شفاف سازی چگونه خواهد بود؟
بهشتی عضو شورای شهر در پاسخ به سخنان قلیزاده ابراز داشت: ما شیوه نامه سرمایه گذاری را می نویسیم، ظرفیت های سرمایه گذاری در شهر مختص شهرداری نیست باید زمینه و بستر مشارکت مردمی در بین کل شهروندان فراهم شود. هدف ما این است که بخش خصوصی وارد عرصه شود. بایدشرایطی فراهم کنیم تا شهروندان ایرانی در داخل کشور سرمایه گذاری کنند، اگر اهداف را قبول کنیم طبیعتا شاهد پیشرفت در این زمینه خواهیم شد. همچنین باید کتاب سرمایه گذاری داشته باشیم.
اندیش نائب رئیس شورای شهر گفت: در کدام قسمت از شیوه نامه در خصوص «ایجاد اعتدال در توزیع امکانات» و «رشد متوازن شهر» اشاره شده است؟
بهشتی در پاسخ به اندیش اظهار داشت: چرا کسانیکه که مخالف این شیوه نامه هستند در جلسات حضور ندارند؟ ماه هاست تلاش کردیم اما میخواهید هرجلسه موضوع را از اول تصحیح کنید. برای پیشبرد این شیوه نامه نباید رفتارهای تخریبی داشته باشیم. باید نظرهای اصلاحی را مد نظر قرار بدهیم.
مسعودی ریحان گفت: نقد ها جای تشکر دارد زیرا هرجا نقد و بررسی وجود دارد، پیشرفت و توسعه نیز خواهد بود. در اهداف شیوه نامه میتوانیم مفاهیمی اضافه یا حذف کنیم. باید پرسید، آیا این مفاهیم قابل بررسی و تغییر خواهد بود؟
آیا اهداف دیگری به ماده ۲ اضافه کنیم تغییرات ایجاد میشود و این مشکلات رفع می شود؟ برای تغییر و حل مشکلات بندهایی اضافه می کنیم و موضوعات را بصورت جز به جز بررسی و کم و زیاد می کنیم.
نیکو خصلت عضو شورای شهر تبریز در نقد این شیوه نامه اظهار داشت: اولین جلسه ای که شیوه نامه را به جلسه آورده ایم کسی به این فضا نیامد. بنابراین در این راستا انتطار داشنیم تمامی کمیسیونها برای تحقیق درباره این موضوع فعال شوند.
وی یادآورشد: این لایحه باید به صحن علنی راه یابد تا مورد بررسی قرار گیرد، سرمایه های نمادین بسیاری در تبریزوجود دارد.
اشرف نیا رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر گفت: پیشنهاد من بدین گونه است که پیوست یک و دو برای این شیوه نامه بزنیم تا از حالت کلی خارج شود.
مسعودی ریحان در پاسخ اظهار داشت: این موارد را به شورا آورده ایم تا چکش کاری شود. اگر در این شیوه نامه اهداف مورد نظر درج شده، ما آن را تصویب کنیم.
بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز به دلیل پایان وقت قانونی جلسه شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه آتی ادامه خواهد داشت.