رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر تبریز، اصلی ترین کارکرد این مرکز را بازوی علمی برای شورای شهر عنوان کرد.
به گزارش آذر صبح، محمدباقر بهشتی در دیدار با روسای کمیسیون های برنامه و بودجه و عمران، حمل و نقل وترافیک مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: شورای شهر تبریز تصمیم گیریهای مختلف خود را به مرکز پژوهشها ارجاع میدهد تا کار دقیق کارشناسی در آن خصوص انجام شود.
بهشتی همچنین مرکز پژوهشهای شورای شهر و شهرداری تبریز را مشاور علمی شورا دانسته و افزود: این مرکز پژوهش ها همانند مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است که هر لایحه و طرحی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ها و مرکز پژوهشها ارجاع می شود.
وی ادامه داد: نخستین اقدام ما در این مرکز بررسی دقیق لایحه بودجه ۱۳۹۸ بشمار می رفت که شهرداری ۳۰ دی ماه سال گذشته آن را تقدیم شورا کرده بود و سپس شورا نیز این لایحه بودجه را به مرکز پژوهشهای شورا ارجاع داد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز این اقدام را نشان دهنده اعتماد اعضای شورای شهر به مرکز پژوهشها دانسته و گفت: پژوهش یعنی آرام و با دقت پیش رفت؛ یعنی این موضوع مثل پروژههای عمرانی نیست که بگوییم در این مدت آسفالتریزی انجام شده است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر تبریز همچنین خاطرنشان کرد: در این مرکز با همکاری دانشگاهها و اساتید دانشگاهی، مطالعات و پژوهشهای متعدد در زمینه شهر تبریز انجام میشود.
بهشتی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم برای تبریز برنامهای بنویسیم باید اسناد فرادستی را مد نظر قرار دهیم، اظهار داشت: سال ۱۳۸۲ برای کشور یک چشم انداز ۲۰ ساله تهیه شد که شامل ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ است. به این معناست که ما جای فکر کردن به ۵ سال به ۲۰ سال فکر میکنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز تهیه و تدوین چشم انداز ۱۲ ساله شهرداری تبریز را اقدامی مهم و ثمربخش برای آینده شهر عنوان کرد.
محمدباقر بهشتی با بیان این مطلب اظهار داشت: کلیات این چشم انداز پس از برگزاری جلسات متعدد بین شورا و شهرداری، سازمانها و نهادهای دیگر و صاحب نظران شهری تصویب شد.
بهشتی با اشاره به جزئیات این چشم انداز ۱۲ ساله، گفت: این چشم انداز در سال ۹۷ با همکاری شورا و شهرداری تبریز تهیه شده است که از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تا ۱۴۰۹ به اتمام میرسد.
وی موضوع آینده نگری برای تبریز را از نکات مورد توجه در این چشم انداز عنوان کرده و افزود: در این چشم انداز مشخص شده که برای تبریز در ۱۴۰۹ چه اتفاقی رخ می دهد و پیش بینی ما از آینده تبریز به چه صورت است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز همچنین ادامه داد: در قالب این چشم انداز باید برنامه ۵ سالهای تدوین میشد که افق این برنامه نیز از ۱۳۹۸ شروع و ۱۴۰۲ به پایان میرسد.
بهشتی با اشاره به اینکه امسال نخستین سال از برنامه پنج ساله است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم شهرداری تبریز همیشه برنامه ۵ ساله داشته باشد. این اقدام هم اکنون آغاز شده و در صورت پیشبرد هر چه بیشتر می تواند خدمات مهمی برای شهر به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه ۹۸ به مراتب کیفی تر از لایحه بودجه ۹۷ است، اظهار داشت: به مرور زمان سعی داریم لوایح بودجه یا بودجه مصوب بهتر از قبل باشد.
عضو شورای شهر تبریز، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر را بازوی تخصصی برنامهریزی و بودجه ریزی شورای شهر دانسته و گفت: تمام لوایحی که به شهرداری میآید و بهخصوص آن موضوعاتی که مربوط به بودجه ریزی و برنامه ریزی است همه به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شده و بررسی کارشناسی می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خو با بیان اینکه بودجه تبریز ۲۶۶۸ میلیارد تومان به تصویب رسیده است گفت: سقف هزینه های جاری سال ۹۸ را ۱۳۳۰ میلیارد تومان و هزینه عمرانی را ۱۳۳۸ میلیارد تومان تعیین شده است.
در ادامه رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره به تاریخچه ی ساخت مرکز پژوهش ها در شهر مشهد گفت: اگر چه شورای اسلامی شهر مشهد از نخستین دوره برای کارشناسی طرح ها و لوایح، از نظرات مشورتی کارشناسان به صورت موردی استفاده میکرد، در عین حال اساس کار عمدتاً بر فهم شخصی و توان علمی خود اعضاء متکی بود؛ از این رو از اوایل سال ۱۳۸۳ و مقارن با شروع دومین سال فعالیت شورای اسلامی دوم، نهادی مستقل، دائمی و سازمان یافته به نام “مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر مشهد” تأسیس شد.
بتول گندمی افزود: این مرکز که برای ارائه خدمات مستمر تحقیقاتی، مطالعاتی و کارشناسی در کنار شورا قرار گرفت ازقدیمیترین و با تجربهترین مراکز پژوهشی در میان تمامی شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور است.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه شفافیت، شعار اصلی لیست امید در انتخابات اردیبهشت٩۶ بود افزود: در این مدت، تمام جلسات شورای پنجم بهصورت زنده ازطریق شبکههای اجتماعی پخش شده و تمام مصوبات، بهصورت مکتوب، توسط ارگانهای رسانهای مدیریت شهری به سمع مردم شریف مشهد رسیده است.
گندمی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم، درخواست شهرداری مشهد از شهروندان و صاحبنظران، برای نقد و پیشنهاد درباره بودجه٩٧ مدیریت شهری مشهد بود. دراینراستا زمستان گذشته، فایل بودجه٩٧ روی سایت شهرداری قرار گرفت که قطعا یکی از اقدامات شفافیت مدیریت شهری دوره جدید محسوبمیشود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: بودجه سال ۹۸ شهرداری مشهد از ۳۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بودجه امسال به ۴۲ هزار و ۹۸۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون ریال افزایش یافت که در بخشهای عمومی، عمرانی، اقتصادی و سازمانها هزینه می شود.
وی گفت: حوزه حمل و نقل و ترافیک ۴۸ درصد، خدمات و محیط زیست ۱۱ درصد، شهرسازی و معماری ۱۶ درصد، فرهنگی و اجتماعی سه درصد، مدیریت ایمنی و بحران چهار درصد و مدیریت هوشمند سازی ۱۸ درصد از اعتبارات عمرانی سهم می برند.
گندمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در بحث قطار شهری مشهد، احداث سه ایستگاه از خط سوم قطار شهری نیز در اعتبارات سال جاری در نظر گرفته شده و خط ۲ قطار شهری مشهد نیز به بهره برداری رسیده است.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز با ارایه گزارشی در خصوص وضعیت حمل ونقل در این شهر گفت: خط ۲ قطارشهری مشهد در بحث حملونقل شهری و کنترل ترافیک بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه اشارهای هم به خط ۳ قطارشهری داشت و در این خصوص اظهارکرد: عملیات حفاری این خط توسط ۲ دستگاه تی.بی.ام و در دو جبهه درحال اجراست .
بهاروند با بیان اینکه آغاز عملیات اجرایی خط ۴ مترو به تصویب رسیده است، افزود: براساس برنامه، ۷ الی ۸ ماه آینده اولین دستگاه حفاری پس از اتمام کار در خط ۳، به خط ۴ منتقل خواهد شد.
در پایان روسای کمیسیون های برنامه و بودجه و حمل و نقل و ترافیک شوراهای اسلامی شهر تبریز و مشهد به بحث و تبادل نظر و ارایه اطلاعات در خصوص تجربیات حضور چند ساله خود در شورا پرداختند.