آذر صبح/ آرین ضمیری متولد ۱۳۸۲ که از کودکی در فضای موسیقی بزرگ شده و اینک در هنرستان اقبال آذر در رشته موسیقی تحصیل می کندُ ۴ سالی می شود که به صورت حرفه ای ساز کمانچه می نوازد و توانسته با این سن کم اش چندین مقام کشوری را در عرصه موسیقی از آن […]
آذر صبح/ آرین ضمیری متولد ۱۳۸۲ که از کودکی در فضای موسیقی بزرگ شده و اینک در هنرستان اقبال آذر در رشته موسیقی تحصیل می کندُ ۴ سالی می شود که به صورت حرفه ای ساز کمانچه می نوازد و توانسته با این سن کم اش چندین مقام کشوری را در عرصه موسیقی از آن خود کند.
آذر صبح با این هنرمند جوان گفت و گویی ترتیب داده که در ادامه می آید؟
به عنوان سوال نخست می توانید برایمان از زندگیتان بگویید؟
از کودکی به هنر علی الخصوص موسیقی علاقه زیادی داشتم و پدرم علاقه زیادی به موسیقی سنتی داشت به همین خاطرمی توانم بگویم که اولین مشوقم در این زمینه والدینم هستند.
به سراغ فعالیتتان و سازی که می نوازید برویم، می توانید برای ما از ساز کمانچه تعریف مختصری ارائه دهید؟
ساز کمانچه یکی از سازهای مربوط به موسیقی شرق بوده که در سازمان یونسکو به نام مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به ثبت رسیده است.
این ساز علاوه بر شکم، دسته و سردر، انتهای پایین ساز پایه ای دارد که روی زانوی نوازنده قرار می گیرد ، پوست کشیده شده بر کاسه اش هم از جنس پوست ماهی است.
تفاوت کمانچه با سایر سازها؟
تفاوت نواختن کمانچه به مراتب سخت تر از سازهای دیگر است زیرا بر روی تمام سازهای سنتی پرده بندی وجود دارد ولی در ساز کمانچه پرده بندی تعریف نشده است.
علت انتخاب ساز کمانچه برای فعالیتتان چیست؟
علت انتخاب ساز کمانچه آذربایجانی محافظت از فرهنگ و مدنیت کشور عزیزمان جهت جلوگیری از تهاجم فرهنگ غرب است.
بیشتر از مقام حمایت از موسیقی کشورمان عل الخصوص موسیقی آذربایجانی در برابر هجوم فرهنگی موسیقی غرب است.
شما در جشنواره جوان مقام اول ساز کمانچه را از آن خود کرده اید؟ از این رویداد هم شرح مختصری برایمان دهید؟
جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به مثابه آزمونی هنری است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمی و کیفی آموزش موسیقی در کشور فراهم میکند.
این جشنواره، از سویی، موجب ایجاد انگیزهای برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان موسیقی دانان میشود و از سوی دیگر، با همکاری صمیمانۀ جمع کثیری از استادان برجستۀ موسیقی کشور مجالی شایسته و ارجمند برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمتوسو دادن به فعالیتهای موسیقایی آنان فراهم میآورد.
نقاط قوت و ضعف جشنواره جوان از نگاه شما؟
نقاط ضعفش عدم حمایت از استعداد های جوان کشور به شمار می رود، نقاط قوت هم این است که طی ۱۳ سال با افزایش شرکت کننده نسبت به هر سال مواجه بوده وفعالیت دبیران جشنواره با خلوص نیت است.
اساتید شما چه تاثیر در روند موفقیتان داشتند؟
تاثیر فراوان؛ زیرا هرچه در زمینه موسیقی یاد گرفته ام حاصل زخمات اساتیدم بوده است.
مشکلاتتان در این عرصه چیست؟
عدم حمایت از استعدادهای درخشان در تمام سنین به خصوص قشر جوان، عدم مجوز اجرای برنامه های زنده، و تهاجم فرهنگ های غربی در عرصه موسیقیایی از سری مشکلات این حوزه به شمار می رود.
برنامه های آتی شما در این حوزه چیست؟
می خواهم نوازنده ی حرفه ای شوم و برای تحصیل شاید مهاجرت کردم.
انتظارات شما از متولیان چیست؟
حمایت از فرهنگ و مدنیت موسیقی اصیل و سنتی نواحی در تمام استان ها و مجوز اجراهای زنده در شبکه های تلویزیونی از جمله انتظارات جوانان عرصه موسیقی است.
سخنان پایانی؟
از مسئولان تقاضا دارم با حمایت و نگهداری موسیقی اصیل سنتی مراقب فرهنگ کشورمان باشد.