آزمونی با اهمیت برای رشته های مهندسی است که همه ساله برای ارزشیابی مهندسان به منظور اعطا پروانه اشتغال پایه ۳ به کار مهندسی برگزار می شود.آزمون سال ۹۸ نظام مهندسی با اعتراض هایی نیز همراه شده است.
آذر صبح/ سمیه گل محمدی، با تخصصی تر شدن علوم مختلف و به وجود آمدن گرایش های جدید و متنوع ، آزمون ها نیز تفکیک شده اند، یکی از این آزمون های تخصصی که جهت گرفتن شماره نظام مهندسی و پروانه اشتغال فارغ التحصیلان برخی از رشته های مهندسی وجود دارد، آزمون نظام مهندسی است.
از نظر شرکت کنندگان آزمون نظام مهندسی امسال با تمام ادوار گذشتهاش کمی متفاوت بود. به نظر می رسد آزمون های سازمان سنجش قرار است همیشه حاشیه هایی با خود به همراه داشته باشد چراکه بعد از آزمون سراسری کنکور، آزمون نظام مهندسی مهر ماه سال ۹۸ نیز اعتراض و حواشی شدیدی به دنبال داشت.این اعتراضات به شکل گیری کمپینی منجر شده است.
آذر صبح به دنبال راه اندازی این کمپین گزارشی ترتیب داده که در ادامه می آید…
سوالات آزمون پایه ی نظام مهندسی غیر استاندارد بود
راحله ملکی یکی از شرکت کنندگان در آزمون پایه نظام مهندسی سال ۹۸ می گوید: اولین باری بود که در این آزمون حضور داشتم ولی برای قبولی چندین ماه تلاش شبانه روزی کرده بودم.
وی ادامه می دهد: آزمونهای دوره ی قبل را تست زنی کرده بودم و فکر می کردم اگر بدین نحو سوال طراحی کنند حتما موفق می شوم.
ملکی با اشاره به اینکه سئوالات این آزمون برایش تعجب آور بود، ابراز می کند: حتی همکارانی که پیش از من در دوره های قبل شرکت کرده بودند هم به غیر استاندارد طرح شدن سوالات اعتراض داشتند.
این شرکت کننده می گوید: خود آقایان طراح هم نمی توانند ۸۰۴ خط با مفهوم آیین نامه ایی را در ۱۵۰ دقیقه بخوانند و بعد آن را تفسیرکرده و حساب کنند.
ملکی در پایان خاطر نشان می کند: سوالات از ۳۲ کتاب مختلف طراحی شده بود و اکثرا اشتباهات مفهومی داشت.
کمبود زمان مشکل دیگر شرکت کنندگان آزمون نظام مهندسی
اسماعیل لطف پور یکی دیگر از شرکت کنندگان آزمون نظام مهندسی مهرماه سال ۹۸ است که از کمبود زمان گله کرده و می گوید: ۱۵۰ دقیقه زمان برای یک ماراتن سخت بسیار کم است. هیچ فردی نمی تواند در این بازه زمانی تمامی سوالات را مطالعه کرده و پاسخ دهد.
او اظهار می کند: پیچیدگی و طولانی بودن سوالات باعث می شود شرکت کننده زمانش را صرف خواندن سوالات کرده و وقتش گرفته شود.
این شرکت کننده سختی سوالات آزمون امسال را بیش از اندازه دانست و ابراز می کند: سوالات آزمون طوری بود که نتیجه برای افرادی که مطالعه داشتند با افرادی که وقتی برای آن صرف نکرده بودند یکسان شود.
وی در خصوص سوالات آزمون نظام مهندسی می گوید: ۶۰ سوال در این آزمون داده می شود که از بین آنها آدمی تنها به ۱۵ سوالش می تواند پاسخ دهد.
لطف پور خاطر نشان می کند: از متولیان امر و مسئولین خواهشمندیم که به موضوع آزمون نظام مهندسی رسیدگی کنند.
تشکیل کمیپن اعتراضی گسترده به آزمون نظام مهندسی مهر ماه سال ۹۸
پس از برگزاری آزمون نظام مهندسی مهر ماه سال ۹۸ کمپینی در فضای مجازی تحت عنوان campain_eteraz_nezam راه اندازی شده که بسیاری از شرکت کنندگان با عضویت در این صفحه اعتراضات خود را بر سختی سوالات اعلام کرده اند.
علاوه بر این روز گذشته مهندسان ساکن تهران به نمایندگی از سوی اعضای این کمپین مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمعی داشته و به دنبال آن در تلاشند تا نامه ی اعتراضی خود را به وزارت تحویل دهند، آنان منتظر شفاف سازی از سوی نهادهای ذیربط هستند.
سازمان نظام مهندسی نقشی در برگزاری آزمون ندارد
آذر صبح طی تماس با سازمان نظام مهندسی کشور، در پی پاسخگویی این نهاد به اعتراضات شرکت کنندگان در آزمون برآمد اما کارشناسان این سازمان اعلام کردند که نظام مهندسی نقشی در برگزاری آزمون ندارد و این موضوع مربوط به وزارت راه و شهر سازی است.
سازمان سنجش آموزش کشور سوالات نظام مهندسی را طرح می کند
احمد کارخانه یکی از کارشناس وزارت راه و شهر سازی کشور در خصوص سوالات طراحی شده آزمون نظام مهندسی توضیح می دهد: وزارت راه و شهر سازی تنها هزینه این آزمون را عهده دار است و سوالات طرح شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ارئه می شود.
وی می گوید: سازمان سنجش آموزش کشور از هیئت ۲۰ نفره طراح سوالات می خواهد تا سوالاتی طراحی شده را ارائه دهند و بعد مجموعه سوالات را گلچین کرده و به سیستم حراست ارسال می کنند تا اصلا کسی از سختی و آسانی سوالات اطلاعی نداشته و ندارد.
کارخانه در خصوص نحوه برگزاری این آزمون ادامه می دهد: آزمون نظام مهندسی اوپن بوک(کتاب باز) بوده و شرکت کنندگان می توانند با خود کتاب به سر جلسه آزمون ببرند.
وی بیان می کند: همان گونه که می دانید رشته های خاصی چون مهندسی با سایر رشته های تحصیلی فرق دارد و باید افرادی که دارای صلاحیت مهندسی هستند کاری با کیفیت به مردم ارائه دهند.
کارخانه با بیان اینکه در واقع آزمون نظام مهندسی صلاحیت حرفه ای مهندسان را تایید می کند،اظهار می کند: شرکت کنندگانی که ۵۰ درصد از امتیاز را کسب کنند به آنها گواهینامه صلاحیت حرفه ای اعطا می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اعتراضات شرکت کنندگان توضیح می دهد: شرکت کنندگان در هر دوره ای بر سختی سوالات اعتراض می کنند چراکه اگر این آزمون راحت گرفته شود همه و همه می تواند صلاحیت حرفه ای خود را بگیرند و در آزمون قبول شوند.
کارخانه در پایان خاطر نشان می کند: از سوی دیگر اگر این آزمون سخت گرفته نشود طبیعتا کیفیت کار مهندسان کم شده و ساخت و سازهای غیر استاندارد بیشتر شود.
*
گفتنی است، آموزن نظام مهندسی، آزمونی با اهمیت برای رشته های مهندسی است که همه ساله برای ارزشیابی مهندسان به منظور اعطا پروانه اشتغال پایه ۳ به کار مهندسی برگزار می شود.آزمون سال ۹۸ نظام مهندسی با اعتراض هایی نیز همراه شده است که به نظر می رسد شفاف سازی نهادهای مرتبط، سئوالات شرکت کنندگان را پاسخ خواهد داد.
همش فرافکنی از طرف نظام مهندسی هست – درجه دشواری سئوالات صرفا توسط وزارت راه و شهرسازی دفتر تدوین مقررات ملی در مشورت با نظام مهندسی تعیین می شود . سازمان سنجش نقشی ندارد . بنظر می رسه سیاست قرار است پدر جامعه مهندسی را درآورد که آورده . از طرفی کار برای مهندسان نیست و از طرف دیگر قرار است کور سوی امید این قشر زحمت کش و تیپا خورده توسط وزارت خانه نادیده گرفته شده و خاموش شود – بنظرم شخص رئیس جمهور باید رسیدگی کنند
بدون نظر :