هجوم افسار گسیخته شبکه های تلویزیونی فارسی زبان به خانه ها و گسترش سرسام آور این شبکه ها که از ابتذال کامل تا سیاست ورزی های مغرضانه را روی آنتن های خود می فرستند، نوعی رقابت پنهان میان این شبکه های خارج نشین به وجود آورده است!
به گزارش آذر صبح، بانی فیلم نوشت: اگر پیش از این برخی از مدیران صداوسیما با پوزخندی به فعالیت این شبکه ها نگاه می کردند و آنها را در میدان رقابت با خود نمی دیدند، اما امروز و بر اثر غفلت های مکرر و خوابزدگی مدیران شبکه های داخل کشور، دامنه نفوذپذیری تلویزیون های ماهواره ای خارج نشین، گستره بیشتر و دایره تاثیرپذیری بیشتری را به خود اختصاص داده اند!
در میان انبوهی از تلویزیون های ماهواره ای که از رواج ابتذال تا سیاست را در بر می گیرند، تعداد اندکی از این تلویزیون های ماهواره ای نیز گذشته از مبهم بودن مسیر تامین بودجه و هزینه هایشان، همچنان به دنبال جذب بیننده ایرانی داخل کشور هستند.
یکی از این شبکه ها به عنوان زیر مجموعه مرکز رسانهای خاورمیانه (Middle East Broadcasting Center) تلویزیون ام بی سی پرشیاست که دومین دوره فعالیتش را پس از وقفه ای نسبتا طولانی در تاریخ ششم اکتبر سال گذشته (۲۰۱۸) آغاز کرد.
مرکز رسانهای خاورمیانه که نام آن به عربی مرکز تلفزیون الشرق الأوسط است و به انگلیسی به اختصارmbc نامیده می شود، دارای شبکه های تلویزیونی متعددی است که عمدتاً به زبان عربی یا زیرنویس عربی برنامه های مختلف و سریال ها و فیلم های امریکایی را پخش می کند.
MBC متعلق به یکی از میلیاردرهای سعودی به نام ولید ابراهیم است که دفاتر فعالیت این گروه تلویزیونی را در دبی مستقر کرده است.
شبکه امبیسی پرشیا که یکی از زیرمجموعه های مرکز تلویزیون شرق الاوسط است، نخستین دوره فعالیتش را با نمایش فیلم های سینمایی ساخت داخل ایران آغاز کرد، اما بنا به دلایلی که هیچگاه از سوی مسئولان این شبکه اعلام نشد پس از مدتی پخش آن روی ماهواره قطع شد.
این شبکه فارسی زبان در دوره جدید فعالیت خود پخش فیلم های سینمایی امریکایی و هندی به زبان اصلی و زیرنویس فارسی و سریالهای سایر کشورهای جهان را با دوبله فارسی در دستور کار دارد.
مرکز تلویزیون شرق الاوسط که با پول مستقیم سعودی ها و با هدف یکسان سازی سیاست های مورد نظر این کشور فعالیت می کند در دوره جدید فعالیت ام بی سی پرشیا، تلاش زیادی دارد با به خدمت گرفتن نیروهای متخصص و هنرمندان ایرانی، در عرصه رقابت شبکه های فارسی زبان ماهواره ای رتبه نخست را به خود اختصاص دهد!
شبکه امبیسی پرشیا در دوره تازه پخش خود علاوه بر فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی آمریکایی و هندی، برنامه سازی تلویزیونی توسط برخی از اشخاصی را که پیشتر با شبکه های صداوسیما همکاری داشتند، در دستور کار خود دارد.
یکی از اولین کسانی که فعالیت تلویزیونی اش را با شبکه امبیسی پرشیا شروع کرد، سینا ولی الله گوینده سابق برنامه های رادیویی در ایران بود.
این گوینده که فعالیتش در ایران بیشتر با شبکه رادیویی جوان شناخته می شد، با یک برنامه تلویزیونی گفتوگو محور یا همان «تاک شو» همکاری اش با mbcpersia را شروع کرد.
سینا ولی الله اما قرار است دایره همکاری خود با این شبکه تلویزیونی سعودی را گسترش دهد و از قرار معلوم مجری برنامه استعدادیابی این شبکه نیز بشود.
برنامه استعدادیابی ام بی سی پرشیا به دلیل در اختیار داشتن بودجه های کلان، از امکانات زیادی برخوردار است؛ مسئولان این شبکه، استودیوی نسخه سوئدی استعدادیابی را در شهر استکهلم خریداری کرده اند. دکور برنامه نسخه ایرانی برنامه استعدادیابی دقیقاً همانی است که در برنامه سوئدی استفاده می شد.
مسئولان سعودی mbcpersia برای چهار داوری که بر اساس مدل آمریکایی برنامه استعدادیابی باید توانایی هنری شرکت کنندگان را قضاوت کنند با چهره های ایرانی لس آنجلسی مذاکراتی داشته اند. تاکنون حضور ابراهیم حامدی (ابی)، مکس امینی (کمدین ساکن لس آنجلس) و صدف طاهریان (بازیگر نقش دو و سه سریال های تلویزیونی) قطعی شده است. برای نفر چهارم هیات داوری، مدیران شبکه با گلشیفته فراهانی هم مذاکراتی داشتند که گویا این بازیگر تنها به دلیل درگیر بودنش در یک پروژه دیگر نتوانسته به جمع «ام بی سی نشینان» در سوئد بپیوندد!
برخی شنیده ها حکایت از آن دارند پس از اینکه مدیران این شبکه از آوردن گلشیفته فراهانی ناامید شدند، با یک بازیگر دیگر ایرانی که عمده فعالیتش در ایران است، اما از چندی پیش بنا به دلایلی در آلمان به سر می برد نیز گفت و گوهایی انجام داده اند که به نتیجه ای نرسیده است.
دامنه فعالیت mbcpersia تنها به تولید برنامه استعدادیابی با جایزه های کلان خلاصه نمی شود؛ مسئولان این شبکه درصدد هستند با سازماندهی جمعی از هنرمندان و کارگردانان، اقدام به تولیدات مشخصاً هدفمند برای جذب مخاطبان فارسی زبان به ویژه بینندگان ایرانی کنند.
برخی از اخبار تایید نشده از ملاقات و مذاکره مدیران mbcpersia با بهرام بیضایی در آمریکا حکایت داشت که گویا با مخالفت این هنرمند ایرانی در همکاری با شبکه تلویزیونی سعودی روبرو شده اند.
به هر حال مدیران و سیاست گذاران شبکه تلویزیونی mbcpersia با هدف یکه تازی در عرصه رقابت با دیگر شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، اقدام به جذب نیرو و جلب نظر هنرمندان ایرانی کرده اند و بر همین اساس می خواهند برنامه های مختلفی را در تولیدات تلویزیونی به انجام رسانند، اما آنچه که در این میان شایان توجه ویژه است، مکانیزم های سازمان عریض و طویل صداوسیما برای مقابله با تهدیدات فرهنگی تلویزیون های ماهواره ای خارج نشین است. سازمان صداوسیما انگار نمی داند (و یا شاید هم نمی خواهد بداند!) واگذاری میدان رقابت به شبکه های تلویزیونی، موضوعی نیست که با یک «پاتک» بتوان آنرا باز پس گرفت. از دست دادن سنگرهای هویتی و فرهنگی جامعه ایران، خسارات جبران ناپذیری به شاکله اعتباری جامعه می رساند که مرمت و بازسازی اش سالیان سال به درازا خواهد کشید.
مدیران و مسئولان فرهنگی کشور را نه با تلنگر که باید با شیپور بیدارباش از خواب غفلت و کرختی بیرون آورد!
زمان کوتاه است و کار بسیار…