با شیوع کرونا و توصیه شهروندان به خانهنشینی، کاهش مراودات و منع مهمانیهای خانوادگی، لایوهای اینستاگرامی به سرگرمی جدید گروهی از مردم تبدیل شده به طوری که مخاطبان برخی صفحات مجازی گوی سبقت را از برنامه های صدا و سیما و حتی ماهواره هم ربوده اند!
آذر صبح/ سمیه گلمحمدی: این روزها همه ما ایرانی ها در حال سپری کردن ایامی بسیار سخت و طاقت فرسا هستیم چراکه باید به دلیل پیشگیری از شیوع و قطع زنجیره ای ویروس کرونا در خانه ها بمانیم و از تردد در مکان های عمومی خودداری کنیم تا هرچه سریعتر این بحران رد شود.
در این میان شهروندان برای گذران اوقات فراغت خود از روزی که در قرنطینه خانگی به سر می برند به صفحات مجازی و گفت و گوهای دو یا چند نفره در اینستاگرام روی آورده و با گشت در این فضا سرگرم می شوند.
به گونه ای که شبکههای مجازی در روزهای قرنطینگی پای ثابت سرگرمی مردم بوده و به نظر می رسد از حالت های فان و طنز به سمت یک رسانه می رود.
بسیاری از هنرمندان تبریزی نیز در این راستا وارد میدان شده وبا اجرای برنامه های شاد و مفرح قصد دارند مردم را برای در خانه ماندن تشویق کنند تا هرچه سریعتر این بحران از جامعه رد شود.
در این بین حتی در بسیاری از این لایوهای پر مخاطب صحبت های کارشناسی صورت می گیرد، به گونه ای که با تماشای چندین دقیقه ای این گفت و گو ها می توان دید که فضای جدید و جالبی در صفحات مجازی ایجاد شده است.
لایوهای اینستاگرامی؛ طنز و موسیقی مخاطبان بیشتری دارد
بررسی محتوایی لایوهای اینستاگرامی و شمار مخاطبان آنان در ایام کرونایی حاکی از آن است که برنامه های طنز، شاد و مفرح گوی سبقت را از بقیه برده و عموم مردم به دلیل اشباع اخبار تلخ و منفی، از سخنرانی های سیاسی و تحلیل های ثقیل ادبی گریزانند!
اجرای زنده برنامه های شاد از طریق شبکه های اجتماعی برای در خانه ماندن
هنرمندان در این روزهای سخت و طاقت فرسا با بهره جویی از رسانههای پر مخاطب فضای مجازی حضوری متفاوت را تجربه میکنند و هنرشان را با طرفداراشان آن هم با رعایت فاصلهی ایمنی به اشتراک میگذارند.
اجرای زنده برنامه های طنز، موسیقی، نقاشی ، گفت و گو در حوزه شهری و … از طریق شبکه های اجتماعی به منظور تشویق مردم به ماندن در منزل و در جهت ایجاد شور و نشاط اجتماعی و راه اندازی چالش های سرگرم کننده از جمله برنامه های این روزهای ایسنتاگرام توسط هنرمندان و سلبریتی های تبریزی به شمار می رود.
تریبونی برای معرفی هنرمندان گمنام/ لایو اینستاگرام برخلاف رسانه ملی محدودیتی ندارد
میکائیل نظری یکی از فعالین حوزه فرهنگ و هنر که این روزها در لایو اینستاگرامی میزبان مجازی هنرمندان می شود، می گوید: پس از اینکه ویروس کرونا وارد خطه ما شد تصمیم گرفتم در ایام تعطیلات با در خانه ماندن و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا میزبان مجازی هنرمندان و فعالین اجتماعی باشم و روزانه ۲ ساعت از طریق لایو اینستاگرامی با آنها به گفت و گو بپردازم.
وی عقیده دارد: اینستاگرام را تریبونی برای معرفی هنرمندان گمنام دانسته و خواستم در این فضا استعدادهای ناشناخته را به مخاطبان معرفی کنم.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان می کند: گفت و گو در اینستاگرام شاید از رسانه ملی هزاران قدم پیش تر باشد چراکه صداو سیما یک سری قوانینی دارد ولی لایوهای ایسنتاگرامی بر عکس آن هیچ محدودیتی ندارد.
این فعال فرهنگی خاطرنشان می کند: در اینستاگرام بر خلاف رسانه ملی هیچ محدودیتی در دعوت مهمان نیست و همه راحت می توانند باهم و در سریعترین زمان ارتباط برقرار کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز در خصوص پرمخاطب ترین لایوهای اخیری که داشته است، ابراز می کند: زمانی که با هنرمندان معروف شهر گفت و گوی دونفری ترتیب می دهیم مخاطبان بیشماری در لایو حضور پیدا می کنند.
این فعال فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی می تواند به یک موضوع مهم تبدیل شده تا همه از این محفل به شکل مثبت استفاده کنند.
نظری در پایان خاطر نشان می کند: اگر همه مردم با همدلی و همراهی هم پا باشند و توصیه های بهداشیتی را رعایت کنند، طبیعتا این بحران و شرایط سخت را نیز به زودی پشت سر خواهیم گذاشت.
مردم را با اجرای نمایش های شاد سرگرم می کنیم.
علیرضا رنجی پور طنز پرداز بنام تبریزی هم که با شخصیت پردازی های جدید خود به یکی از چهره های جنجالی این روزهای اینستاگرامی تبدیل شده است، اظهار می کند: قرنطینه خانگی به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا فرصتی فراهم کرده تا برای مخاطبان در این روزهای سخت در فضای مجازی برنامه های شاد و مفرح از طریق لایو اینستاگرامی ترتیب داده و سرگرمشان کنیم.
وی با بیان اینکه فضای مجازی تریبونی برای گفت و گو به شمار می رود، ادامه می دهد: بسیاری ازهنرمندان در این ایام طاقت فرسا با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا مردم را برای در خانه ماندن تشویق می کنند.
این هنرمند تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به مقایسه لایوهای اینستاگرام و رسانه ملی می گوید: نمی توان گفت که اینستاگرام از رسانه ملی پیشی گرفته است چراکه هر کدام از آنها مخاطب خود را دارد.
رنجی پور عنوان می کند: وقتی که توصیه مسئولان به مردم این است که همه در خانه بمانند باید این موضوع را عملی کرده و حرفشان را جدی بگیریم، اگر به صورت زنده برای تهیه برنامه در رسانه ملی حضور پیدا کنیم ممکن است با خطر جدی مواجه شویم چراکه تجمع عامل شیوع این بیماری می شود.
این هنرمند تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود نیز اضافه می کند: بسیاری از مردم هنوز موضوع ویروس کرونا را جدی نگرفته اند و اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند، بسیاری از آنها در کوچ و خیابان به صورت عادی تردد کرده و احساس می کنند تبلیغات حاصل از خطرات این ویروس آنچنان مهم نبوده و این بیماری خطرناک نیست.
مخاطب شبکه های مجازی بیشتر از رسانه ملی است/ برخی ها فرهنگ استفاده از فضای مجازی را نمی دانند
اکبر عظیم نیا یکی دیگر از فعالان فرهنگی تبریز که این روزها در اینستاگرام برای مخاطبانش گفت و گو ترتیب می دهد، اظهار می کند: شبکه های مجازی به ویژه اینستاگرام بیشتر از رسانه ملی مخاطب دارد، چراکه موضوعات منتشر شده در این فضا سریعتر از بقیه پخش و در اختیار همگان قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لایوهای اینستاگرامی روزهای قرنطینه عنوان می کند: در این ایام بحرانی بسیاری از هنرمندان برای گذران اوقات مردم گفت و گوهای چند نفره ترتیب داده اند که اقدامی ارزنده است ولی در این بین افرادی هستند که فرهنگ استفاده از فضای مجازی را نمی دانند و به صورت غیر کارشناسی در هر زمینه ای اظهار نظر می کنند.
این فعال فرهنگی در ادامه با انتقاد از ارائه مطالب بی محتوا و خارج از دایره تخصص برخی صفحات مجازی عقیده دارد: شایسته است هر کسی در حوزه خودش فعالیت کرده و اطلاعات دقیق و درستی را به مردم ارائه دهند.
عظیم نیا در رابطه با پرمخاطب ترین لایوهای اینستاگرامی این روزها می گوید: لایوهای طنز و خنده دار مخاطبش از بقیه گفت و گو ها بیشتر است، مردم بیشتر به سمت این نوع برنامه ها گرایش می یابند و دنبال کننده آنها هستند.
هنرمندان میتوانند در مواقع بحران نقشآفرینی کنند/ مردم به آرامش روحی نیاز دارند
محمد پورعبدالله فرشباف، خالق شخصیت طنز “خلیل بحران” هم که با استقبال گسترده مخاطبان روبهروست عقیده دارد: هنرمندان به ویژه طنزپردازان و فعالان عرصه موسیقی در مواقع بحران، برای تلطیف فضای روانی جامعه میتوانند نقش موثری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه رسانههای رسمی به دلیل محدودیتهای بیمورد، گاه از نیازهای جانعه غافل میشوند می افزاید: فضای مجازی توانسته است با شکستن فضای رسمی و به شدت محافظهکارانهی برخی رسانههای انحصاری، عرصهی جدیدی برای مخاطبان ایجاد کند.
فرشباف با بیان اینکه بحران اخیر و خانه نشینی مردم نقطه عطفی برای خودنمایی شبکههای اجتماعی مانند لایوهای اینستاگرامی بود، خاطرنشان میکند: بررسی سیر لایوهای اینستاگرامی در همین مدت محدود نیز نشان میدهد هنرمندان نقش بزرگی در پر کردن اوقات فراغت مردم ایفا کردند.
خالق شخصیت خلیل بحران، با رد اولویت دادن به لایوهای اینستاگرامی تاکید میکند: خوبی این عرصه این است که مردم آزادانه میتوانند نوع و کیفیت لایوهای پیج های مختلف را انتخاب کنند و این مخاطب است که با میزان استقبال خود میگوید چه برنامهای بر دیگری ارجحیت دارد.
طنز پرداز معروف تبریزی رکوردار لایوهای اینستاگرامی/ بابک نهرین: مردم شادی می خواهند
بسیاری از سلبریتی ها و هنرمندان در این روز های سخت و حساس برای اینکه حوصله مردم سر نرود شب ها به مدت دو الی سه ساعت گفت و گوهایی از طریق اینستاگرام ترتیب می دهند، حال آنکه برخی از آنها با استقبال چندان خوبی روبه رو نیستند.
در این میان بابک نهرین طنز پرداز معروف تبریزی بدون شک رکورد دار لایوهای اینستاگرامی شب های کرونایی آذربایجان بوده و با اجرای برنامه های مفرح بین ۴ تا ۴۰ هزار نفر تماشا کننده دارد.
بابک نهرین با اشاره به اینکه مردم آذربایجان همواره نسبت به من لطف داشته و خود را مدیون حمایت های آنان می دانم در این خصوص می گوید: در اوایل روزهای قرنطینه، لایوهای شبانه اینستاگرامی را به گفتگوهای طنز با برخی دوستان هنرمند اختصاص دادیم.
وی ادامه می دهد: با دریافت بازخوردهای خوب و استقبال مخاطبان، هنرمندان عرصه موسیقی نیز به این سلسله لایوهای اینستاگرامی اضافه شد.
بابک نهرین با اشاره به اینکه توافق با شهرداری تبریز برای لایو اینستاگرامی در روز ۱۳ فروردین یکی از برنامه های پرمخاطب ایام قرنطینه بود، یادآور می شود: با وجود تاثیر برنامه های اینستاگرامی در سرگرمی مخاطبان، بروز برخی حواشی مانع از برنامه ریزی سیستمی در این حوزه می شود.
وی که در روزهای اخیر با ایجاد تغییرات محتوایی، لایوهای خود را به صورت استودیویی ارائه می کند، یادآور می شود: تنوع لایوهای اینستاگرامی به مخاطبان این امکان را می دهد که برنامه مورد نظر خود را انتخاب و اوقات خود را با آن سپری کند.
نهرین ادامه می دهد: تنوع لایوهای اینستاگرامی بنده نیز به درخواست مخاطبان، طیف وسیعی از برنامه های طنز، موسیقی، گفتگو با هنرمندان بنام کشور و حتی جمهوری آذربایجان را شامل می شود.
*
با توجه به شرایط کنونی، به نظر می رسد لایو اینستاگرام در قامت یکی از ابزارهای جدید ارتباطی، به یک برنامه پرمخاطب نزد مردم تبدیل شده و در آینده به رقیب جدی برای برنامه های تلویزیونی بدل گردد…