رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان گفت: آزمونهای پایه نهم و دوازدهم لازم است به صورت حضوری باشد چرا که امتحانات پایه نهم در انتخاب رشته دانش آموزان و همچنین آینده آنها نیز موثر است و امتحانات پایه دوازدهم هم به دلیل تاثیر معدل دیپلم در کنکور دارای اهمیت است.
مجید شقاقی پور صبح امروز در حاشیه بازدید سرزده از محل برگزاری امتحانات نهایی ناحیه یک تبریز در گفتگو با خبرنگار آذر صبح در خصوص کیفیت آموزش مجازی اظهار کرد: آموزش مجازی برای اولین بار در کشور اجرا شده است و از کیفیت آموزش مجازی نیز رضایتی وجود دارد اما می تواند به جایگاه عالی تری هم برسد.
وی افزود: برای شروع کار و راه اندازی آموزش مجازی، برنامه ای به بزرگی “شاد” به خوبی توانسته دانش آموزان دا در امر یادگیری یاری کند.
برنامه “شاد” شروع طرح بزرگ آموزش و پرورش برای آموزش مجازی است
رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان در خصوص برنامه “شاد” گفت: پروژه و برنامه “شاد”، طرح بسیار بزرگی بود که در مدت کوتاه از شیوع کرونا تصمیم گیری شد؛ در مدت محدود راه اندازی سامانه ای که بتواند میلیون ها دانش آموز را تحت پوشش قرار بدهد، قدم بزرگی است که آموزش پرورش توانست به خوبی این کار را انجام دهد.
وی با اشاره به مزایای این برنامه افزود: از مزایای این برنامه می توان به مستقل و امن بودن آن اشاره کرد اما بالاخره مشکلات و نارسایی هم در زیرساخت های این برنامه دیده می شد که کماکان نیز وجود دارد، البته تلاش هایی برای رفع این مشکلات در حال انجام است.
شقایی پور درباره سوالات امتحانات در کتاب خاطر نشان کرد: طبق سنوات قبل در اکثر مدارس ۸۰ درصد محتوای کتاب در نوبت اول و براساس بارم بندی تدریس می شود؛ زمانی که شیوع کرونا افزایش یافت و مدارس تعطیل شد، عموما کم و بیش ۸۰ درصد محتوا در بهمن ماه تدریس شده بود.
وی ادامه داد: به تجربه چند سالی که در مدارس داشتیم، یک الی دو درس را برای بعد از تعطیلات عید نوروز و صرفا برای رغبت حضور دانش آموزان تدریس می شود و معمولا مدت زمان بعد از تعطیلات برای مرور، تکرار و تمرین است.
رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان با اشاره به ابتکارات آموزش و پرورش استان در روستا ها، یاد آور شد: طرح معلمان جهادگر، پروژه ای در محلات و روستا های استان بود که در امکان بستر ارائه برنامه شاد وجود نداشت، معلمان به صورت جهادی حضور پیدا میکردند و تا جایی که امکان داشت امر تدریس را انجام می دادند.
دلایل برگزاری حضوری امتحانات نهایی
وی در خصوص دلایل برگزاری حضوری امتحانات دوازدهمی ها در شرایط کرونایی، عنوان کرد: با شیوع ویروس کرونا، جلسات بسیاری برای اندیشیدن راه حل مناسب برای شیوه اخذ امتحانات برگزار شد که موارد لازم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شقاقی پور افزود: دانش آموزان در دو مقطع تحصیلی نهم و دوازدهم سرنوشت و مسیر تحصیل و شغلی خود را تعیین می کنند؛ در پایه نهم، برای اینکه دانش آموز بتواند انتخاب رشته کند باید با شاخص های قابل اندازه گیری از دیگر دانش آموزان تفکیک داده شود چرا در موضوع هدایت تحصیلی این نمرات به عنوان اهرم هستند، چون اگر نمره نباشد، قطعا هدایت تحصیلی ای هم وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: اگر امتحانات به صورت غیرحضوری باشد، مستند نبوده و قابل اعتراض نیست و معمولا هدایت تحصیلی ها نیز به صورت دقیق انجام نمی شود.
رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: در پایه دوازدهم برای صدور گواهینامه یا مدرک پایان تحصیلات متوسطه برای دانش آموز شاخص هایی وجود دارد که باید بر اساس صورت بگیرد و به آموزش عالی معرفی شود.
وی افزود: موضوع مهم تر اینکه ۳۰ درصد مثبت نمرات پایه دوازدهم در کنکور تاثیر دارد و تکلیف قانونی آموزش و پرورش است که نمره ای قابل استناد برای سازمان سنجش معرفی کند؛ تنها امتحان مورد قبول سازمان سنجش، امتحان نهایی است.
شقاقی پور با تاکید بر اینکه برگزاری حضوری امتحانات نهایی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بود، گفت: با بحث و بررسی درباره راه حل های مختلف، وزارت آموزش و پرورش طرح برگزاری حضوری امتحانات نهایی را به ستاد ملی مبارزه با کرونا برد و تصویب شد که تصمیمات این ستاد لازم اجراست البته به شرطی که پروتکل های بهداشتی برای سلامت دانش آموزان رعایت شود.
وی در پایان با بیان اینکه تمامی پروتکلهای بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا به مدارس ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: با رعایت فاصله گذاری اجتماعی امتحانات نهایی پایه دوازدهم در ۱۸۷ حوزه و با حضور نزدیک ۳۰ هزار دانش آموز برگزار میشود و برای دانش اموزان پایه نهم نیز امتحانات نهایی به صورت حضوری در مدارس برگزار می شود.