یکصد و هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تبریز صبح روز یکشنبه به ریاست شهرام دبیری با حضور اعضا در عمارت ساعت برگزار شد.
به گزارش آذر صبح، در ابتدا گزارش حسابرسی سال ۹۶ سازمان پایانههای مسافربری شهرداری تبریز و سازمان عمران شهرداری به شورای شهر تبریز ارائه شد
فرج محمد قلیزاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز به دنبال ارائه گزارش حسابرس سازمان پایانه های مسافربری شهرداری تبریز با بیان اینکه حساب های یک شرکت چه زمانی برای شما نامطلوب می شود که حسابرسی را رد می کنید، گفت:وقتی تکلیف میلیاردها هزینه معلوم نیست، چگونه حسابرسی ها تایید می شود.
محمد حسین اسوتچی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه در حسابرسی ها حتما عدالت رعایت شود، اظهار کرد: در شورای چهارم روزی که برای اعضای شورا و مدیران شهرداری ۵۰ میلیون وام با سود ۴ درصدی داده شد بنا بود که وام دو میلیونی هم به کارگران داده شود.
وی ادامه داد: اما روزی که قرار بود که به کارگران این وام داده شود گفتند این موضوع مغایر با قوانین بانک مرکزی است.
اسوتچی در ادامه ابراز کرد: اگر حسابرسی ها هم اینگونه باشد باید توضیحات مفصلی در این راستا ارائه داده شود.
عبداله تقی پور دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: حسابرسی ها هنگامی سازنده و مفید است که از سال پیش عملیاتی شود.
وی ادامه داد: دخالت امر شورا در حسابرسی ها چقدر می تواند موثر باشد و چه میزان ازآن می تواند عملیاتی شود.
گزارش حسابرسی سازمان های پایانه مسافر بری شهرداری تبریزدر سال ۹۶ به صورت مشروط و با تکالیف مشخص، تایید شد.
همچنین گزارش حسابرسی سازمان عمران در سال ۹۶ با موافقت اعضا تصویب شد.
ارائه گزارش عملکرد سازمان قطار شهری تبریز/وعده اتمام خط یک متروی تبریز تا پایان شورای پنجم
مصطفی مولوی گفت: با قطعی شدن پلان مسیر و موفقیت شفت میانی در میدان کهن امکان اجرای آن در نیمه دوم سال جاری را شاهد خواهیم بود.
مولوی با بیان اینکه کل بدهی سازمان قطار شهری تبریز به پیمانکاران ۱۵۶ میلیارد تومان است، گفت: اگر هر سال اعتبار ما هزار میلیارد تومان باشد با تورم صفر درصد ده سال اتمام خط دو مترو زمان خواهد برد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پله های برقی فاز یک به اتمام رسیده و در فاز دو و سه برخی از ایستگاه ها بدون پله برقی هستند که در تلاشیم پروژه ها را کامل کنیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه ابراز کرد: قرار است مناقصه ای برای پله های برقی برگزار شود اما متاسفانه در گذشته به دلیل قیمت، پیمانکاری در مناقصه حاضر نشد.
عبداله تقیپورعنوان کرد: خط یک مترو نیازمند هزار میلیارد تومان بودجه است تا وعدههای داده شده به مردم محقق شود.
وی با بیان اینکه همه ما میدانیم راه اندازی خطوط ۴ گانه مترو چه مقدار به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد، ادامه داد: محقق شدن این پروژه با اینکه بودجه کلانی را به خود اختصاص می دهد ولی منجربه کاهش بار ترافیکی در سطح شهر می شود.
این عضو شورای شهر تبریز گفت: ضرورت دارد مترو در اجرای خط ۵ به محل تامین بودجه دقت کند.
رییس کمسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در تلاشیم خط یک قطار شهری تبریز را تا پایان فعالیت شورای پنجم به اتمام برسانیم.
تقی پور در ادامه اظهار کرد:شورای نام گذاری در نامگذاری خطوط مترو نظارت کامل و جامع را داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در اجرای خط ۲ با مشکل مواجه هستیم، بیان کرد: با وجود دو دستگاه حفاری با سرعت لازم حرکت ها کند است.
تقیپور در پایان خاطر نشان کرد: امروز اجرای ابر پروژه ها اگر بیش از پنج سال طول بکشد توجیح کاربردی نخواهد داشت اما مترو چندین سال است که هنوز بلا تکلیف باقی مانده است.
فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز نیز در ادامه عنوان کرد: اجرای خط ۳ قطار شهری و پروژه ی میار میار با ارائه تمهیدات لازم از سوی شهرداری منطقه هشت باید تعیین و تکلیف شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آبهای زیرزمینی مشکلات بسیاری را برای اجرای تونلهای مترو ایجاد کرده که زحمات تلاشگران در این عرصه ستودنی است.
این عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در اجرای خط ۲ قطار شهری سرعت لازم دیده نمیشود، ادامه داد: باید به این کار سرعت بخشیده شود.
بابایی اقدم در ادامه با بیان اینکه زمینه منابع مالی همکاری خوبی در دوره گذشته با نمایندگان مجلس وجود داشت، بیان کرد:ضروری است با نمایندگان دوره جدید در خصوص پروژههای شهری به گفت و گو بپردازیم.
رییس کمسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز در ادامه با بیان اینکه دولت همکاری های لازم را در اجرای پروژه مترو انجام نداده و در برخی موارد شاهد کم کاری نیز بوده ایم، گفت: تکمیل پروژه قطار شهری نیازمند همکاری دولت است.
فرج قلیزاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این رابطه عنوان کرد: اقدامات بسیاری در مترو تبریز صورت گرفته که تحسین برانگیز است.
وی با بیان اینکه وضع موجود در مترو اصلاً قابل قبول نیست، ادامه داد: مبالغ مورد نیاز خارج توان سالانه شهرداری است که با تورم موجود اصلاً امکان پذیر نیست.
این عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در خط ۱ مترو گاهاً ۴ کیلومتر از مسیر بدون ایستگاه است و در بخشهایی تهویه هوا وجود ندارد که این موضوع منجربه بروز مشکلات می شود.
قلیزاده اذعان داشت:در کشورهای پیشرفته کوچک ترین تونل هارا هوشمند میکنند اما در مترو تبریز ۴ کیلومتر بدون ایستگاه و بدون دستگاههای هوشمند کار شده است.
این عضو شورای شهر تبریز بیان کرد: با وضع موجود ۶۰ سال تا اتمام کامل مترو زمان خواهد برد.
وی ادامه داد: ظاهراً میخواهند خط پنج مترو را به پیمانکار میدان آذربایجان بدهند! این پیمانکار در میدان آذربایجان خیلی خوب عمل کرده که به عنوان تشویق قرار شده خط پنج را به او بدهند!
شکور اکبر نژاد دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز ابراز کرد:وضع موجود نشان میدهد برای اتمام مترو باید تدبیری اندیشه شود که وضع موجود اصلا قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: باید سازمان قطار شهری قبل از نامگذاری اسامی را به کمیته نامگذاری ارسال کند.
شهرام دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه بیان کرد: برای رفع مشکلات مترو باید جلسات اختصاصی برگزار شود تا موضوعات به صورت کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرند.
ایرج شهین باهر، شهردار تبریز هم در رابطه با موضوع قطار شهری تبریز اظهار کرد:تورم مشکلات بسیاری در پروژههای مترو ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط یک هزینه میشود، گفت: با هزینه کرد منابع شهرداری میتوانیم سال آینده خط یک را تکمیل کنیم.
شهردار تبریز اذعان داشت:در خط ۲ مترو ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق تصویب شده است.
این مقام مسئول ابراز کرد: اختلافات با پیمانکار در خط ۲ درحال برسی بوده که اگر با فاینانس کار کنیم تا سال آینده میتوان اقدامات خوبی را شاهد شویم.
شهین باهر با بیان اینکه مترو به عنوان حمل ونقل پاک در اولویت شهرداری است، خاطر نشان کرد: مترو علیرغم افزایش قیمت ها پیشرفتهای مناسبی را به خود اختصاص داده است.
سعید نیکو خصلت با بیان اینکه مطالعاتی که برای اجرای مترو تبریز انجام شده این سیستم را برای ۱ میلیون سفر در نظر گرفته اند گفت: اما سوال اینجاست شیوع کرونا چقدر در کاهش حمل و نقل عمومی تاثیر داشته و پس از کرونا نیز تاثیر آن باقی خواهد ماند که لازم است مطالعاتی در خصوص تاثیر کرونا بر حمل ونقل عمومی انجام شود.
وی با بیان اینکه امروز در دنیا بحث کاهش تولید زباله دغدغه مدیریت شهری است گفت: اما دغدغه ما چگونگی حمل زباله و تفکیک است، در حمل و نقل عمومی نیز این گونه است و هدف ما انتقال سریع مسافر است اما در دنیا کاهش سفر درون شهری در اولویت قرار دارد.
نیکوخصلت افزود: در درمان زخم ها قبلا چگونگی خون رسانی برای درمان مطرح بود اما امروز میدانیم که بدون اینکه خون به عضو برسد مغز فرکانس نحوه ترمیم را میفرستد و بدن در طول ۲ میلیون سال تکامل این کار را انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه امروز که میگوییم مترو تبریز تا ۳۰ سال آینده به اتمام میرسد و بیش از ۱۵ سال از شروع آن گذشته است آیا در آینده به وجود آن نیاز خواهیم داشت یا نه گفت: باید در دیدگاه خود بازنگری کرده و و به سمت مدیریت حمل ونقل حرکت کنیم نه اینکه مترو را براساس مطالعات گذشته برای ۳۰ سال آینده اجرا کنیم که معلوم نیست در آن زمان به این سیستم با این حجم نیاز باشد یا خیر.
دبیر شورای شهر تبریز با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در مترو تبریز انجام شده اما این تلاش ها برای مردم مشهود نبوده و راضی کننده نیست گفت: باید تلاش شود تا مترو احساس رضایت را در مردم ایجاد کند.
وی در پایان با تشکر از زحمات مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه اخذ اوراق ۶۰۰ میلیارد تومانی برای مترو تبریز دکتر پزشکیان به همراه مدیرعامل قطار شهری و شهردار تبریز و حمایت های شورای شهر شبانه روزی تلاش کردند تا این اوراق به مترواختصاص یابد .
شهرداری توجهی به مصوبات شورای شهر ندارد
محرم محمدزاده در تذکری گفت: شهرداری توجهی به مصوبات شورای شهر در زمینههای اعمال تخفیف و دیگر موضوعات ندارد که باید هرچه سریعتر نسبت به اعمال مصوبات شورای شهر اقدام کنند
عضو شورای شهر تبریز گفت:بخشودگی های تصویب شده در اسفند و فروردین تصویب شد اما سازمانهای شهرداری آنها را اجرا نمیکنند و بهانه آنها عدم ارسال نامه است.
وی با بیان اینکه مقرر شده مشاغل فعال در کاربریهای مسکونی(مشاغل خانگی) در صورت نداشتن مشکل از طرف بند ۲۰ ادامه کار بدهند گفت: اما شهرداران مناطق این موضوع را قبول نمیکنند و مصوبه شورای اجرا نمیشود و این پروندهها به ماده ۱۰۰ ارجاع داده میشود.
محمدزاده افزود: شهروندان برخی تخلفات ساختمانی را به ۱۳۷ گزارش می دهند اما توجهی نمیشود و جواب این است که از آنها خسارت گرفته خواهد شد که این سخنان در تضاد با هدف اجرای این سامانه است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه بیمه فرش بافان به صورت کامل پرداخت نمیشود گفت: تنها ۱۵ روز از بیمه های این هنرمندان کارگر پرداخت میشود که لازم است رسیدگی گردد چرا که ما شورای شهرداری نیستیم بلکه شورای کل شهر هستیم .
وی با اشاره به بازدید اعضای شورا از محلات محروم شهر گفت: فاضلاب، نبود کلینیک و چراغ راهنمایی ازجمله مشکلات مردم شهرک آخماقیه است که لازم است رسیدگی شود و نبود پل در کرکج موجب ایجاد سوانح و فوت شهروندان میشود که بودجه اجرای پل دربودجه منطقه ۵ لحاظ شده و لازم است رسیدگی شود.
وضعیت روستاهای حریم و و محدوده شهر تبریز مشخص شود
همچنین فریدون بابایی اقدم با اشاره به نامه فرمانداری در خصوص ارائه خدمات به روستاهای الحاقی گفت: نامه فرمانداری مبنی بر اینکه روستاهای اطراف به صورت محله در تبریز محسوب شود که دو روستای فتح آباد و کرکج نیامده است که باید این دو روستا نیز دیده شود.
وی افزود: در ادامه آن فرمانداری گفته شهرداری در روستاهای اوغولو و سهلان هزینه عمرانی نکند اما به عنوان روستاهای حریم میتواند در آنها هزینه کند که خواستار شفاف سازی در خصوص روستاهای الحاقی و حریم و عدم تبعیض در این خصوص هستیم.
بابایی اقدم با بیان اینکه حذف کدهای الحاقی با تصویب هیئت دولت امکانپذیر است گفت: اگر هیئت دولت این را مصوب کرده مصوبه هیئت دولت ارائه شود در غیر این صورت این نامه ها درست نیست و باید تکلیف روستاهای الحاقی و حریم معلوم شود.
این عضو شورای شهر گفت:قرار نیست که هرجا به نفع بود الحاقی انجام شود و هرموقع نبود انجام نشود الحاقی شدن یا نشدن براساس تصمیم هیئت دولت است نه مدیران دیگر.
وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر که میگویند به روستاهایی که فرمانداری گفته خدمات ندهید، نباید اینگونه سخن بگویند چرا که در انتخابات شورای شهر از همین روستاها برای انتخاب اعضا رای دادهاند و صندوق رای وجود داشته گفت؛ معاون خدمات شهرداری بازخواست میشود که چرا به این روستاها خدمات داده اما باید به این روستاها خدمات میدادند چون در آنجا انتخابات شورای شهر تبریز برگزار شده و بودجههای عمرانی نیز برای ارایه خدمات در نظرگرفته شده لست.
بابایی اقدم با بیان اینکه وجود دهیاری در ۳ روستای محدوده شهر تبریز غیرقانونی است و لازم است شورای استان و شهرستان این تخلف را پیگیری کنند گفت: روستاهایی که گفته میشود در حریمهستند اینگونه نیست و آنها در محدوده تبریز و روستاهای الحاقی تبریز هستند.
اجرای مزایدات عمرانی حمل و نقل در اولویت باشد
عبداله تقیپور دیگر عضو شورای شهر تبریز در تذکری گفت: وقتی موضوعی به کمیسیونها برای بررسی ارجا میشود کمیسیون ها موظفاند افراد دخیل را دعوت و از آنها جواب خواهی کنند که این کار در خصوص ارائه خدمات به روستاهای حریم تبریز انجام شده و همواره سعی کردهایم از دخالت در اجرا پرهیز کنیم.
وی باردیگر با اشاره به تاخیر در اجرای پروژه های عمرانی حمل ونقل و ترافیک گفت: امروز ۸ تیر است اما هیچ مزایدهای برای پروژههای حمل ونقل برگزار نشده است.
وی با بیان اینکه در حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک و سازمان حمل ونقل و ترافیک مشکلاتی در زمینه شرح وظایف و مسئولیت ها وجود دارد گفت: جذب اعتبارات در سازمان حمل و نقل و ترافیک نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است و حذف معاونت حمل ونقل مناطق موجب ایجاد مشکلات بسیاری شده که لازم است این معاونت در مناطق احیا شود تا کارایی سیستم ارتقا یابد.
علی آجودان زاده دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در تذکری با بیان اینکه سخت و زیان آور راهبران قطار شهری که انواع بیماریهای جسمی بینایی و شنوایی آنها را تهدید میکند پرداخت شود، گفت: اینکار در مترو مشهد انجام میگیرد که شهرداری تبریز نیز لازم است پرداخت سخت و زیان آور بودن این عزیزان زحمتکش را در اولویت قراردهد.
وی با بیان اینکه براساس نامه وزارت کشور کد آبادی روستاها حذف شده و مناطقی که برای ارائه گزارش دعوت میشود اکثرا ۱ میلیارد تومان هزینه در بودجه آنها در نظر گرفته شده اما برخی مناطق هزینه بیش از ۱ میلیارد و تا ۶ میلیارد نیز هزینه شده و برخی مناطق اما هیچ هزینهای نداشتهاند.
با حرکت به سمت عدالت مشکلات حل می شود
شکور اکبر نژاد دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز با بیان اینکه برخی اعضای شورای شهر در تذکرات تند سخن نگویند گفت: همه ما باید به سمت عدالت حرکت کنیم و این تنها راه حل مشکلات است.
وی همچنین با انتقاد از نحوه چینش زمان دستورجلسات صحن علنی شورای شهر گفت: هیئت رئیسه شورای شهر موضوعات مطرح شده ناقص در جلسات را در جلسات بعدی بیاورند.