سه پروژه ی مهم عمرانی تبریز اعم از آزاد راه تبریز- سهند، آزاد راه تبریز- اهر و راهآهن دوخطه میانه- تبریز همچنان فعال بوده و پیشرفت فیزیکی آنها نشان می دهد بیشتر طرح های فعال کنونی تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهند رسید.
آذر صبح/ امیررضا آزاده؛ دولت در چهار سال اخیر توجه ویژه ای به پایان دادن پروژه های عمرانی در کشور داشته است و آذربایجان شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
هم اکنون سه پروژه عمرانی در استان حائز اهمیت است که بهره برداری از آنها جزو وعده های دولت دوازدهم است که در صورت تکمیل بخش عمده ای از وعده های دولت به مردم آذربایجان شرقی تحقق خواهد یافت.
تبریز سهند پروژه ای به قدمت ۱۵ سال
عملیات اجرایی پروژه آزادراه تبریز- سهند به عنوان راه ارتباطی شهر جدید سهند تا تبریز با هدف کاهش مدت زمان سفر پانزده سال پیش شد که در طول سال های گذشته اسیر وعده های دولت اسبق شده بود.
جواد رحمتی در گفت و گو با آذر صبح در خصوص آخرین وضعیت پروژه های استان، اظهار کرد: پروژه آزادراه تبریز – سهند در سال ۹۷ بعد از اینکه از پیمانکاری به سرمایه گذاری تبدیل شد، عملیات اجرایی این پروژه با برآوردی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان شراکای با همکاری دولت کارها پیش رود.
وی افزود: قرار بود تا یک سال گذشته این پروژه به سرانجام رسد اما به دلیل شرایط سخت اقتصادی و گران شدن هزینه ها متاسفانه این مهم انجام نشد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خوشبختانه بیشترین کارهای اجرایی پروژه به لحاظ عملیاتی تقریبا به پایان رسیده است، گفت: امسال سعی کردیم، قسمت های عمرانی که نیاز به نقدینگی دارد را با تسهیلات بانکی برآوردها را تامین کنیم.
وی با اشاره به چند برابر شدن هزینه تجهیزات پروژه در سال های اخیر، یاد آورشد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور منابع مالی از طرف سرمایه گذار با مشکل مواجه شده بود که البته سرمایه گذار با فروش اموال و دارایی سعی کرده این پروژه را در موعد مقرر به سرانجام برساند.
رحمتی با بیان اینکه این پروژه در روزهای پایانی خود قرار گرفته و عملیات خاکی تقریبا تمام شده، گفت: تنها دو پل ناقص مانده که ان هم تا اخر شهریور تکمیل خواهد شد و موضوع اتصال اش به اتوبان شهید کسایی هرچه زودتر آغاز و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
آزاد راه تبریز- اهر تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد
آزاد راه تبریز- اهر که در سال های گذشته به جاده مرگ معروف شده است، هفده سال اسیر وعده های مسولین مختلف شده بود که با شروع دولت یازدهم و دوازدهم تامین بودجه برای از سر گیری عملیات عمرانی در دستور کار گرفته و امید تازه ای برای مردم منطقه به وجود آمد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص نیز گفت: پروژه تبریز – اهر نیز ۸ کیلومتر از ان باقی مانده که در واقع شرکت وابسته به بنیاد مسکن در حال تلاش برای تکمیل است.
وی افزود: براساس توافقات امید است تا پایان سال این پروژه را به مرحله بهره برداری برسانیم.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت هی شبانه روزی، خاطرنشان کرد: از ۹۰ کیلومتر تنها هشت کیلومتر باقی مانده است که امیدوارم هرچه زودتر به بهره برداری برسانیم.
خط آهن جهانی که تهران به تبریز را نزدیک میکند
راهآهن دوخطه میانه- تبریز که در ۲۰ سال گذشته تجربه ۳ رئیس جمهوری و وعدههای دولت ها گذشته را پشت سر گذاشته در سراشیبی رسیدن به خط پایان قرار گرفته است از ایستگاه میانه واقع در مسیر راهآهن تهران- تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستانآباد و باسمنج واقع در مسیر خود سال ۱۴۰۰ به ایستگاه موجود تبریز متصل میشود.
بهرهبرداری از راهآهن تبریز- میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسری به راهآهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور میشود و بدون شک رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حاملهای انرژی باعث رشد تورم شده است، میتواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.
طرح راه آهن میانه – تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می دهد.
با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه – بستانآباد – تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.
جواد رحمتی در خصوص پروژه راه آهن تبریز –بستان آباد نیز یادآور شد: طبق تهعدات قرار است ما قطار را به ایستگاه خاوران برسانیم که حدود۴۲ کیلومتر مسیر از بستان به ایستگاه خاوران مسافت را شامل می شود
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تزریق نقدینگی دولت به خوبی انجام شده، گفت: این پروژه در حوزه زیر سازی حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزکی و در رو سازی ۶۰ درصد پیشرفت داشته که امید است این پروژه نیز تا پایان سالجاری مورد بهره برداری قرار بگیرد.