۶ روز از افتتاح آزاد راه تبریز_سهند می گذرد، آزاد راهی که ۱۲ سال به طول انجامید و چشم های بسیاری به افتتاح آن دوخته شده بود، آغازین روزهای شروع به کار خود را زیر بمبارانی از نقد و هجمه آغاز کرد.
آذر صبح/المیرا جلیلی: یک بخش از این هجمه ها به همزمانی شروع به کار این آزادراه و برف و سرمای چندروزه تبریز و لیز و برفی بودن مسیر گره خورد و تصادف زنجیره ای چند خودرو در همان آغازین روز افتتاح نیز، آن را نقل محافل خبری کرده و شائبهها و سئوالهای را درباره تکمیل نبودن این پروژه مطرح نمود.
ناگفته پیداست که ۱۲ سال به طول انجامیدن ساخت یک اتوبان ۲۰کیلومتری، خود به تنهایی بستری از حاشیه ها و نقد ها را متوجه یک پروژه عمرانی می کند، با این حال خبر افتتاح چنین پروژه ای نباید تلخ تر از ۱۲ سال رکود برای آزاد راه تبریز_سهند قلمداد شود؛ این روز ها برخی محافل خبری به گونه ای از افتتاح این آزادراه ناخرسندی نشان می دهند که گویی ۱۲ سال رکود در ساخت آن ، خاطر آنها را مکدر نمی کرد.
عباس مصطفوی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در اینباره گفت: مخالف نقد و مسائل مهندسی نیستم، اما این حد از هجمه علیه یک پروژه ای که تنها چند روز از افتتاح آن می گذرد، عجیب است!
وی با بیان اینکه افتتاح این آزادراه، اتفاق بی نظیری بوده و دروازه توسعه را به روی شهر جدید سهند وشهرک های پیرامون باز می کند، گفت: مثبت نگر باشیم و برای رفع کاستی های این آزادراه نیز به مسئولین مربوطه فرصت بدهیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بحث روشنایی این ازاد راه را مطرح می کنند، در حالیکه شب نماها در این آزادراه به طور کافی استفاده شده و برای روشنایی این آزادراه نیز باید به شرکت های متولی فرصت داد. به خصوص با توجه به سرمای هوا در این منطقه و آغاز بارش برف، کار کمی سخت شده است.
۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال گذشته محقق شد
وی در ادامه با اشاره به تنگناهای مالی و مشکل تملک مسیر این آزادراه گفت: از یاد نبریم که اجرای این پروژه ۱۲ سال به طول انجامید و ۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال گذشته محقق شد.کسانی که پروژه عمرانی کار کرده باشند، متوجه هستند بحث تملک تا چه اندازه مهم و موتور محرکه است.
وی ادامه داد:در چندسال اخیر وظیفه سنگینی بر عهده متولیان امر و برخی نمایندگان مجلس بود که با تلاش مستمر، این پروژه را نتیجه رساندند.
وی یادآور شد: ایراد خاص فنی ، به این آزادراه نمی توان وارد کرد و اگر هم مسائلی مطرح شود، به مرور زمان این مشکلات رفع می شوند. در بحث ورودی و خروجی های این اتوبان مثل ورودی شهرک اندیشه و یا شهرک شهید سلیمانی بحث هایی مطرح است، راه دسترسی مصوب این مناطق باید مشخص شود و شهرداری های آن مناطق نسبت به احداث استاندارد این ورودی ها و خروجی ها اقدام کنند.
وی در خصوص کاستی های جانبی این اتوبان گفت: به این دلیل، در ورودی های به این آزادراه ایراداتی مشاهده می کنیم که شاید مسئولین شهری این مناطق فکر نمی کردند اتوبان به سرانجام برسد و آماده بهره برداری شود.
مصطفوی ادامه داد: حداکثر شیب این آزادراه ۶ درصد و متوسط شیب آن ۲/۵ درصد است، ایراد فنی به این مورد نمی توان وارد کرد و اگر هم بحثی در این خصوص باشد، کارشناسان مربوطه و متخصص در این باره باید نظر بدهند.
بایدهای زمستانی یک مسیر زمستانی پر تردد/ راهداری متولی برفروبی و نمک پاشی آزادراه است
وی با بیان اینکه نگهداری ۱۵ کیلومتر از آزادراه بر عهده ی شریک و پیمانکار پروژه و نگهداری از ۵ کیلومتر آن بر عهده شرکت عمران شهر جدید سهند است، گفت: هم زمانی افتتاح این پروژه با بارش برف در تبریز، مسائلی را در فضای مجازی مطرح کرد، برف روبی و نمک پاشی ۵ کیلومتر از آن، در حوزه شهر جدید سهند قرار دارد و با توجه به عدم آمادگی فعلی پیمانکار در برفروبی و نمک پاشی ۱۵ کیلومتر باقی مانده، این مهم با تصویب مدیریت بحران استان، بر عهده ی اداره کل راهداری قرار داده شده است.
مسایل ایمنی و حفاظتی برای بهره برداری از این آزادراه انجام شده است
مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز – اندیشه – شهر سهند که متولی نگهداری از ۱۵ کیلومتر از آزادراه است، نیز در این باره گفت: تمام مسایل ایمنی و حفاظتی برای بهره برداری موقت از این آزادراه انجام شده است و مشکل زیر ساختی وجود ندارد و کاستی در برخی امکانات و تجهیزات نیز، مشابه بسیاری از پروژه های این چنینی، به مرور زمان رفع خواهد شد.
اسماعیل برزگر با بیان اینکه مشکل اصلی در خصوص رمپ و لوپ های ورودی و خروجی به این اتوبان است، گفت: به عنوان مثال ورودی شهرک اندیشه و ورودی شهرک شهید سلیمانی مشکلاتی دارند،اما پاسخگوی این مسائل آزادراه نیست!مسئولین مربوطه باید به این خصوص رسیدگی کنند.
وی یادآور شد: مسیر زمستانی است، همانند تردد در دیگر مسیرهای کوهستانی، رانندگان باید با تمهیدات لازم در روزهای برفی از این مسیرها استفاده کنند.
آزادراه سهند که از جمله طرحهای مهم راهسازی آذربایجانشرقی است که عملیات اجرایی آن حدود ۱۲ سال قبل آغاز شد و به رغم تنگناهای مالی و مشکل تملک مسیر آن که مانع اصلی اجرای طرح بود، هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
عذرخواهی استاندار آذربایجان شرقی از مردم به خاطر آزادراه سهند
خرده ایرادهایی که از آغاز افتتاح این پروژه عمرانی نقل خبری برخی محافل رسانه ای شده، بیشتر از اینکه فنی باشد، سیاسی بوده و و این ایرادها نباید به گونه ای مطرح شود که کام مردمی که سالها در انتظار افتتاح این اتوبان بوده اند را تلخ کند.
البته مراد این نوشتار تطهیر ایرادات موجود در اتوبان نیست، ایراداتی که استاندار آذربایجانشرقی بابت آن عذرخواهی کرد و گفت: به خاطر مشکلات پیش آمده در این آزادراه از مردم عذرخواهی می کنیم.
محمدرضا پورمحمدی ، استاندار ضمن پذیرفتن برخی کاستی ها گفت: شدت بارش برف و برودت هوا در این منطقه، باعث برخی مشکلات و رنجش مردم شد که ضمن عذرخواهی از تمام مردم، اعلام میکنیم که این آزادراه به شکل کاملاً استاندارد احداث شده است.
هیچ کس نمی تواند ادعا کند، پروژه ای بشری خالی از ایراد باشد، به عنوان مثال ایراد روشنایی که به این آزادراه وارد می کنند، در آزادراه ها و جاده های بین شهری و درون شهری دیگر هم که سالهاست از افتتاح آن گذشته است، به چشم می آید.
نگهداری از جاده ها و آزادراه ها در استان آذربایجانشرقی چندان مطلوب نیست به گونه ای که محمد اسلامی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری آذربایجان شرقی ضمن عذرخواهی از مردم این استان بابت وضعیت بد روکش جادهها و آزادراههای آذربایجان شرقی اظهار داشت: آزادراه تبریز-زنجان مشکلاتی دارد که متعلق به بانکهاست اما ترمیم و بهسازی آزادراه را انجام ندادند و دیدیم پیگیری جواب نمیدهد و نهایتاً کار را به سازمان راهداری سپردیم که بهسازی و روکش آسفالت آزادراه را آغاز کردند.
امید است مشکلات این آزادراه، در چندین ماه پس از بهرهبرداری رسمی کاهش یابد، وظیفه نگهداری و تعمیر آزادراه در مدت زمان بهرهبرداری بر عهده سرمایهگذار و یا همان «شرکت آزادراه» و شرکت عمران شهر جدید سهند است که از محل دریافت عوارضی هم استهلاک سرمایه داشته باشد و هم نسبت به نگهداری مسیر و رفع ایرادات حین استفاده، اقدام کند.