یک کارشناس مسایل شهری با بیان اینکه متروی تبریز به سیستم های نوین ایمنی ریلی مجهز نیست، حادثه اخیر قطار شهری را هشداری جدی برای متولیان شهری دانست.
به گزارش آذر صبح، مهندس اصغر مکرمی تصریح کرد: با توجه به کاستی های فنی قطار شهری تبریز، افتتاح خطوط جدید مترو بدون در نظرگرفتن ریسک های موجود می تواند علاوه بر خسارات مالی، پیامدهای انسانی غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.
وی وجود سیستم های هوشمند حمل و نقل ریلی را ضامن کاهش حوادث در قطارهای شهری خواند و گفت: کاستی های موجود می تواند هنگام بروز بلایای طبیعی یا غیرطبیعی منجر به صدمات، ویرانی، ناتوانی یا سوء استفاده از سیستم قطار شهری به عنوان یکی از زیر ساخت های شهری گردد!
این کارشناس مسایل شهری ضمن انتقاد از افتتاح پروژه های ناقص در کشور تاکید کرد: نمیدانیم سبقت گیری در افتتاح چنین پروژه هایی قبل از رعایت اکثریت فاکتور های مهم ذکر شده در قابلیتهای ایمنی سیستم مدیریت ساختمان مترو (BMS)، که حتی مهم ترین آنها ، سیستم کنترل ترافیکی الکترونیکی (CTC) میباشد چه گرهی از مردم باز خواهد کرد.
مکرمی یادآور شد: حادثه قطار تبریز – مشهد به عنوان نمونه بارز پیامدهای فقدان سیستم های هوشمند ریلی می تواند آیینه ی عبرت مسئولان باشد لذا نمی توان به این راحتی از کنار حادثه اخیر متروی تبریز عبور کرد.
وی اضافه کرد: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP راهی برای انجام اولویت بندی (تعیین درجه خطر پذیری) با روش علمی قوی به منظور طبقه بندی است. که متأسفانه در شهر تبریز این امر به هیچ عنوان رعایت نگردیده است که میتواند خطرات جدی و غیر قابل جبران را به دنبال آورد .
این کارشناس مسایل شهری با تاکید بر لزوم رعایت مسایل ایمنی در پروژه های شهری خاطرنشان کرد: در ساختار حمل ونقل مترو مانند بیشترساختارها از قابلیتهای ایمنی سیستم مدیریت ساختمان (BMS) بهره می گیرند . امر حفظ ایمنی افراد و امنیت سیستمها با استفاده از فناوری نوین روز با دقت و سرعت زیادی انجام می شود و به طور همزمان هزینه های این سیستم ها نیز پایین می آید .
اصغر مکرمی با اشاره به فاکتورهایی که برای ایمنی افراد و امنیت سیستم ها در یک سیستم ایمنی مبتنی بر مدیریت ساختمان موثر می باشند گفت: مهمترین آنها از جمله کنترل تردد بوسیله سیستمهای الکترونیکی(CTC)، کنترل دربها و گیتهای ورودی و خروجی، سیستمهای اعلام و اطفاء حریق است.
وی ادامه داد: سیستم آسانسورها و پله برقی ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم برق اضطراری، رعایت پدافند غیرعامل، تلویزیون مدار بسته( CCTV )، رعایت الزامات معماری تأثیر گذار، رعایت عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی مسافران از دیگر فاکتورهای ایمنی در چنین پروژه هایی است.
مکرمی در خاتمه یادآور شد: با توجه به توضیحات فوق و در نظرگرفتن سیستم های مبتنی بر ایجاد ایمنی و امنیت بیشتر در سیستم حمل و نقل مترو و وجود آثار مثبت آن از قبیل کاهش آلودگی هوا ،کاهش ترافیک ، تسهیل در حمل ونقل و … ، در صورتیکه کاربران (مسافران) رفتار و موارد مربوط به استفاده بهینه از این سامانه را رعایت نمایند ،این سیستم می تواند دارای نتایج بسیار مفیدی در جهت تسهیلات حمل و نقلی آنها باشد و فرهنگ سازی های جدی را در این خصوص می طلبد .