مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: اخذ مبالغ مازاد بر تعرفه در کاربریهایی که مجوز احداث آنها به دلیل وجود پارکینگ برای کاربران و استفاده کنندکان صادر شده، عامل اصلی ترافیک و عدم تمایل شهروندان در استفاده از آن پارکینگ ها است.
به گزارش آذر صبح، اصغر آدی بیگ با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم کاربری هایی که مجوز احداث آنها به دلیل وجود پارکینگ برای کاربران و استفاده کنندگان صادر شده است، مبالغ مازاد بر تعرفه اخذ می کنند که این موضوع باعث شده تا رغبت و تمایل همشهریان را برای استفاده از پارکینگ کم شده و باعث پارک خودروهای همان کاربری ها در معابر پیرامون شود.
او ادامه داد: ضمن تذکر به کاربریهای مذکور یادآوری می کنیم پارکینگ هر کاربری مختص مشتریان و کاربران آن بوده و درآمدزایی بیشتر از تعرفه ممنوع است.
آدی بیگ گفت: در راستای حل این معضل، طرح شناسایی و ساماندهی مراکز و پروژه های جاذب سفر را در دستور کار خود داریم تا حداقل در محل هایی که پارکینگ موجود است، شاهد این حجم از ترافیک ساکن و تخلفات و مشکلات ناشی از آن نباشیم.
*
پارکینگ (به انگلیسی: Parking) یا توقفگاه محلی است که خودرو در طی زمانی که از آن استفاده نمیشود، در آنجا نگاهداری میشود. بهطور معمول پارک ماشینها در دوطرف جاده مجاز است. پارکینگ میتواند در فضای باز یا بسته واقع شوند به طوری که دسترسی به آنها خصوصی یا عمومی باشد.
طبق حقوق شهروندی که در بیشتر کشورهای غربی بهرسمیت شناخته شده یک ساختمان باید پارکینگ مورد نیاز ساکنین خود را تأمین کند؛ برای مثال اگر قرار است یک مجتمع تجاری راهاندازی شود نباید محل آن بهگونهای باشد که باعث ایجاد ترافیک در خیابانهای اطراف شود یا برای همسایگان مزاحمت ایجاد کند؛ داشتن پارکینگ نیز یکی از نخستین نیازهایی است که مجتمع باید آن را برآورده کند.
در بیشتر شهرهای پیشرفته و مدرن هر ملک شخصی نیز علاوه بر تأمین پارکینگ صاحبخانه، چند پارکینگ دیگر (مثلاً ۴) را نیز برای میهمانان در نظر میگیرد؛ این تعداد پارکینگ اضافه ممکن است جلوی ساختمان یا ملک شخصی باشند و مدیریت شهری بهگونهای است که اگر محلهای ظرفیت ساخت خانههای چند طبقه را ندارد اجازه این کار داده نمیشود.