مهرداد خوشکار مقدم: اگر در بلاد متمدن دنیا گفته شود یک شرکت خودروساز می تواند به مشتریان خود خودرویی پیش فروش کند که هم قیمت اش معلوم نباشد، هم امکان تغییر در آپشن های ارائه شده وجود داشته باشد ولی با اینحال از آن استقبال هم شود، قطعا در سلامت روانی گوینده ی مطلب تردید خواهند کرد؛ اما به برکت انحصار صنعت خودرو در ایران، این شاهکار در کشور ما به وقوع پیوسته است.
به گزارش آذر صبح، داستان از فردای برجام آغاز شد؛ آنجا که به دنبال رفع موانع همکاری های اقتصادی مابین ایران و اروپا، سیل شرکت های خودروساز اروپایی برای آغاز مجدد همکاری های خود در بازار تشنه و بیزار از محصولات تکراری ایران، به صف شدند؛ غافل از اینکه خودروسازان وطنی برای این مقوله نقشه ها کشیده اند!
همزمان با سفر حسن روحانی به فرانسه در بهمن ماه ۹۴ قرارداد از سرگیری همکاری پژو در ایران نهایی شد که طی آن قرار بود با ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی، ضمن انتقال تکنولوژی، نسبت به تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی اقدام شود.
بر اساس این قرارداد “تولید مشترک” و نه مونتاژ سه نوع خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ تعریف شد که افتتاح رسمی خط تولید اولین محصول مشترک فی مابین با عنوان “پژو۲۰۰۸ ” اردیبهشت ماه امسال آغاز گردید.
گرچه در زمان معرفی پژو ۲۰۰۸ در ایران، قول و قرار مسئولان بر این بود که قیمت آن زیر ۱۰۰ میلیون بوده و شامل تجهیزات به روز و مدرن جهان باشد اما مفاد اعلامیه ی آغاز پیش فروش این خودرو از اول تیرماه جاری، تعجب همگان را برانگیخت!
نخستین نکته ی جالب توجه، تقسیم بندی متقاضیان ثبت نام به طرح زوج و فرد بر اساس کد ملی آنها است که افتخار ابداع آن را باید به نام کارشناسان این مجموعه نوشت!
موضوع دوم، رقم ودیعه ی ۶۰ میلیون تومانی این خودرو است که تعجب همگان را برانگیخته و نشان از بدعهدی مسئولان امر دارد.
درحالیکه بر اساس اعلام دبیر انجمن خودروسازان، قیمت پژو ۲۰۰۸ اصولا باید زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد و پیش بینی های اولیه نیز قیمتی مابین ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان را نشان می داد، اما برخی اظهار نظرها مانند گفتگوی معاونت بازرسی سازمان حمایت با خبرگزاری تسنیم، از ارائه این خودرو به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان خبر می دهند!
موضوع سوم و قابل تاسف در پیش فروش خودروی یاد شده، عدم تعهد به ارائه آپشن های اشاره شده در لیست کاتالوگ محصول است.
بر این اساس، درحالیکه در سایت ایران خودرو ارائه لیستی از مجموعه امکانات پژو ۲۰۰۸ ممکن است آب دهان ثبت نام کنندگان را راه بیندازد اما در زیر کاتالوگ به خط ریز چیزی نوشته شده که تمام رشته های تحویل گیرندگان را ممکن است به یکباره پنبه کند!
در قسمت پایین کاتالوگ این نوشته دیده می شود: “امکان تغییر در تجهیزات و امکانات خودرو وجود دارد”!
پر واضح است که مصرف کنندگان و شهروندان ایرانی از واژه ی “امکان تغییر” در محصولات خودروسازان وطنی هرگز انتظار معجزه و نصب امکاناتی فراتر از آنچه اعلام شده نداشته و از این عبارت شرکت مذکور، مفهوم “امکان حذف آپشن های ارائه شده در محصول نهایی وجود دارد” بیشتر به ذهن متبادر می شود!
آنچه مسلم است، خودروهای تولید داخل به چندین برابر قیمت بازارهای جهانی به دست مشتریان ایرانی می رسد ولی حذف آپشن های خودروهای تولیدی که پیشتر در محصولی مانند تندر۹۰ نیز شاهد آن بودیم، دور از عدل و انصاف خواهد بود.
در خصوص مواردی مانند مدت گارانتی هم که نیازی به تشریح موضوع نیست چراکه با وجود گارانتی پنج ساله ی خودروهای خارجی و از جمله محصولات بی کیفیت چینی، خودروسازان ایرانی درصورت ارائه خدمات نیز فقط برای مدت دو سال این مسئولیت خطیر را بر عهده گرفته و بعد از آن مشکلات احتمالی بر عهده مصرف کننده خواهد بود!
***
گرچه مجموعه ی مشخصات فوق، چیزی جز تحقیر مشتریان وطنی نیست اما در بازار کاملا انحصاری خودروی ایران که دست خودروسازان را برای هرگونه استعمار مصرف کنندگان باز می گذارد، امکان استقبال مردم از این روش جای تعجب نخواهد داشت اما جالب است بدانیم که بر اساس اعلام منابع اینترنتی، پژو ۲۰۰۸ لقب کم فروش ترین خودروی جهان در سال میلادی را یدک می کشد!