زهرا حیدری آزاد: جاده ای که به جاده مرگ معروف است، در طول سالهای گذشته به عنوان یکی از راههایی معروف شده که در آن احتمال بالایی برای تصادفات خطرناک و مرگ سرنشینان وجود دارد، این مسئله محکمترین دلیل برای کلنگ زنی پروژه بزرگراه تبریز_اهر بوده که نرسیدن منابع اعتباری، تکمیل آن را برای مدتی طولانی به تعویق انداخته است، آن هم نه یک سال که ۹ سال!
به گزارش آذر صبح، بنا بر گفته کارشناسان، بیشترین آمار تلفات و تصادفات جاده ای آذربایجان شرقی متعلق به جاده اهر ـ تبریز است و افزون بر آن، ۱۵ درصد این تصادفات منجر به فوت در این محور به وقوع می پیوندد به طوری که بنابر اعلام مسئولین امر، طی سال های ۹۰ تا ۹۵ در این محور ۸۳۰ نفر جان خود را از دست دادهاند.
احداث بزرگراه اهر – تبریز از نیازهای ضروری منطقه ارسباران بوده و شاهراه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی شش شهرستان مشگین شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین است.
این مسیر ۹۱ کیلومتری در سال ۱۳۸۷ و در دولت نهم در راستای بهبود شرایط ایمنی، کلنگزنی شد و طبق وعدهای که دولت وقت ارائه داد، باید تا سال ۸۹ به یک بزرگراه کامل تبدیل میشد،وعده ابتدایی برای ساخت این راه اجرایی نشد تا وعدههایی جدید در این زمینه ارائه شود.
این میراث به دولت یادهم رسید و در ابتدای این دولت نیز با توجه به برنامهریزیهای گسترده اعلام شد که کار تا پایان سال ۱۳۹۴ اجرایی خواهد شد، اما نرسیدن منابع اعتباری به پیمانکاران باز هم تغییری جدید را در این مسیر به ثبت رساند تا آنکه رییس جمهور شخصا دربارهی این جاده موضعگیری کرد.
دکتر روحانی در جریان سفر خود به استان آذربایجان شرقی در ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ وعده داد با تصویب ۹۰ میلیارد تومان اعتبار این راه از سوی دولت تا آخر سال ۱۳۹۵ به بهرهبرداری کامل خواهد رسید.
این پایان ماجرا نبود و کار به اما و اگر افتاد تا مدیر ساخت و توسعه راههای آذربایجان شرقی، این بار اعلام کند که این طرح در تیرماه سال ۹۸ به بهرهبرداری نهایی میرسد.
بر اساس آخرین اعلام مسئولین امر در رابطه به این جاده، ۳۰ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته، ۳۰ کیلومتر آن در حال ساخت است و اگر تامین اعتبار شود ۳۰ کیلومتر آن نیز که پیمانکارش مشخص شده است، به مرحله ساخت خواهد رسید.
طبق اعلام رستمیمهر این پروژه ۹۰ کیلومتری در حال حاضر در یک فاز ۲۳ کیلومتری به افتتاح رسیده و فازهای باقیمانده نیز در سه قطعه در دست ساخت است.
وی گفته است: هشت کیلومتر از قطعه سوم از منطقه خواجه به تبریز تا آبان ماه امسال زیر بار ترافیک میرود و قطعات باقیمانده نیز حدودا دو سال دیگر افتتاح خواهند شد.
فرماندار شهرستان اهر درباره آخرین وضعیت این پروژه، گفته دولت یازدهم در طول پنج ماه گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای بزرگراه اهر – تبریز اعتبار تخصیص داده است.
بر اساس اعلام محمد عابدی دولت تاکنون تمامی بدهیهای خود به پیمانکاران بزرگراه اهر – تبریز را پرداخت کرده است.
وی اظهار کرد: طبق ارزیابیهای انجام شده امسال طول تعریض جاده اهر – تبریز و تبدیل آن به بزرگراه به ۷۰ کیلومتر می رسد و برای سال آینده کار سختی در پیش نخواهیم داشت.
سال ۹۷ سال اتمام پروژه!
عابدی نظری مخالف با رستمیمهر، مدیر ساخت و توسعه راههای آذربایجان شرقی دارد، وی گفته که اگر دولت در رابطه با تامین اعتبار این طرح مشکلی نداشته باشد، می توان سال آینده را پایان عملیات عمرانی بزرگراه اهر – تبریز اعلام کرد.
تردد روزانه افزون بر ۷۰۰ هزار نفر در محور تبریز- اهر لزوم توجه و اهتمام بیشتر مسئولان و جذب و تزریق بودجه های لازم را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است، چه این پروژه در سال ۹۷ به پایان برسد و چه در سال ۹۸، سرانجامی شیرین بر این سالهای طولانی انتظار خواهد بود،خبری شیرین بر مردمی که از این جاده خون دلها خوردهاند.