نشست «شورای سیاستگذاری تبریز ۲۰۱۸» با حضور جمعی از مدیران و عوامل دستگاههای اجرایی و کارگروههای مختلف تبریز ۲۰۱۸ در محل استانداری تبریز برگزار شد.
وی با تاکید بر اینکه طبق نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، شروع کار از اوایل دی ماه سال ۹۶ خواهدبود، یاد آورشد: میتوانیم برخی از مراسمات و جشنوارهها را در زمستان و همزمان با آغاز سال میلادی و برخی را در دیگر فصول سال اجرا کنیم و تعیین زمانبندی آنها، بستگی به نظرات گروه دارد.
وی با اشاره به اینکه بهتر است خود مردم و تشکلهای مردمی در این راه همراه دستگاههای دولتی باشند، گفت: همه ما تلاش میکنیم که برای شهروندان و بخش خصوصی درآمد ایجاد شود و در راستای درگیر کردن مردم برای تبریز ۲۰۱۸، نقش رسانهها و مطبوعات بسیار زیاد است و از طرفی آژانسهای مسافرتی در تبریز به همان شیوه سنتی کار میکنند در حالیکه باید از تجربیات سایر استانهای کشور از قبیل اصفهان و فارس در جذب گردشگر استفاده کنند.
پور مهدی یاد آورشد: وجود خط هوایی در تبریز، پتانسیل بالایی است که نقد درست و نه برای تخریب و دلسردکردن، میتواند راه گشای مسائل باشد و کار رسانهها به نوعی «روی مو راه رفتن است» و در این باید دقت لازم را داشته باشند و کارگروهها در جلسات خود از رسانهها برای پوشش و بازتاب اخبار دعوت کنند.
وی با تاکید بر اینکه با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ مدیران و مردم برای خود مسئولیت ایجاد کردهاند، افزود: در این راستا زحمت، هزینه و تمرین زیاد نیاز است و از طرفی نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم بلکه دستگاهها تلاش کنند که از منابع خود در پیشبرد اهداف استفاده کنند و همهی این کارها نیاز به پیگیری مستمر دارد.
مرتضی آبدار یاد آورشد: در حال تهیه تقویم ۱۶ ماهه هستیم و تا ۷۲ ساعت آینده باید برنامه زمانبندی کارگروهها مشخص و به دبیرخانه تحویل داده شود و لازم به ذکر است که برنامهها ابتدا در شورای سیاست گذاری تصویب و بعد توسط رسانهها منتشر میشود.
صادق نجفی ادامه داد: برنامههایی ویژه برای استقبال و قبل از آغاز سال ۲۰۱۸ در تبریز توسط شهرداری اجرا میشود و همایش بزرگ مردمی در باغشمال از جملهی آنهاست، از طرفی برای آمادهسازی شهر، المان، فضای گلگاری و نورپردازی خاصی اجرا میشود؛ به طوریکه مسافران از تونل نور وارد شهر خواهند شد.
وی با اشاره به تمرکز شهرداری بر روی برقراری ارتباطات موثر بین استانها و خارج از تبریز، گفت: با دو ایرلاین در حال مذاکره هستیم تا پروازهای تبریز به مقاصد کرمانشاه، سنندج، ماکو، اردبیل، اصفهان، شیراز، مسکو، گرجستان، ایروان و باکو را راه اندازی کنیم، از سویی حملونقل ریلی استان نیز جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.
وی در بخشی از سخنان خود از خرید اتوبوسهای دو طبقهی گردشگری، تعویض ۳۲۰۰ تاکسی فرسوده و خرید ۵۰۰ ون به جای مینی بوسهای فرسوده در شهر خبر داد.
وی از حضور تیمهای تورگردان، انجمن هتلداران و تورهای داخلی از سوی کانون تورگردانان کشور در تبریز خبر داد و گفت: علاوه بر اینها برای گسترش ارتباطات، اجلاسهای بین المللی تا تیرماه سال ۹۷ در تبریز ادامه خواهد داشت.
نجفی ادامه داد: سریال ۲۵ قسمتی “ستارخان” با مشارکت صدا و سیما در آبان و یا آذر سال جاری با مشارکت صدا و سیما و نیز اقدامات اولیه سریال “بانو” برای پخش در شبکه سه سیما از یک ماه قبل در منطقه کلیبر آغاز شده است.
وی افزود: نشست مدیران استانی صدا و سیما و نیز شرکت در نشست شهرهایی همچون اصفهان، شیراز و همدان از جمله فعالیتهای اثرگذار در معرفی تبریز به دیگر شهرهای کشور است و هم چنین در شهرهایی از قبیل بلاروس، روسیه، قازان، ارزوم موزههای تبریز راهاندازی میشود.
نجفی با اشاره به انتقاد برخی رسانهها در خصوص وضعیت شهر برای تبریز ۲۰۱۸، گفت: برخی نشریات انتقاد میکنند که کاری نکردهایم و ما به آنها میگوییم که شما برای تبریز ۲۰۱۸ چه کاری کردهاید؟
وی در توضیح مطلب خود گفت: خود رسانهها در کارگروهها عضو هستند ولی عملاٌ وارد مباحث تبریز ۲۰۱۸ نشدهاند و برگزاری جلسه اخیر میان رسانهها در خصوص تبریز ۲۰۱۸، نتیجهای جز تخریب این رویداد و عملکرد دستگاهها نبود و از سویی باید توجه داشت شهرداری کارهای اجرایی این رویداد را برعهده دارد و رسانهها مسئول اطلاع رسانی اقدامات انجام شده به مردم هستند.
محمد حسین اسحقی بیان کرد: بیشتر گردشگران برای بازدید از برجها و مراکز تجاری تبریز به این شهر سفر نمیکنند و از این رو توجه ویژه به مرمت و حفاظت بافت تاریخی تبریز داریم و بیشتر پروژهها در همین راستا است و به عنوان مثال، شهرداری تبریز در مرمت و ساماندهی بازار تاریخی تبریز به اداره کل میراث فرهنگی استان کمک میکند تا این کار با سرعت هرچه بیشتر انجام شود و البته لازم است شرکت آبو فاضلاب و برق منطقهای نیز خود را درگیر این رویداد کنند.
وی با اشاره به برخی پروژههای عمرانی در تبریز، یاد آور شد: راهاندازی خط یک مترو تا بازار تبریز، مجتمع فرهنگی مقبره الشعرا، بازسازی خانههای تاریخی، ساماندهی سرویسهای بهداشتی، احداث زمینهای ورزشی، مرکز همایشهای بین المللی، پارک موزه دفاع مقدس، ترمینال تبریز، ایجاد فضاهای سبز و رسیدگی به وضعیت تفرجگاه عون بن علی از جمله اقدامات شهرداری تبریز در این راستا است.
وی هم چنین خطاب به شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: شهر باید در شبها نیز روشن باشد و در سال ۲۰۱۸ گردشگران انتظار شهری روشن از ما دارند که تلاش میکنیم این امکان را با همکاری اداره برق فراهم کنیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تبریز و رئیس کمیته تبیلغات و امور بین الملل نیز با اشاره به برخی پروژهها و برنامههای فرهنگی، گفت: از مدتها قبل بر روی تبلیغات و نیز برندسازی تمرکز داریم؛ به طوریکه تا اوایل دی ماه مرحله اول آن آماده میشود و حدود ۴۰ عنوان برنامه فرهنگی در تبریز و کشور اجرا شدهاست و در حال حاضر در حال تهیه تقویم کاری هستیم که برای ۱۴ برنامه عملیاتی نیاز به هماهنگی با آقای آبدار، برنامهریزی کنیم.
حجت السلام احمد حمیدی از برگزاری اجلاس شهرداران منطقه قفقاز در خرداد ۹۷، برنامهریزی برای برگزازی همایش اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی در سال ۹۷، اجلاس شهرداران جهان اسلام در اردیبهشت ۹۷، جشنواره بین المللی فیلم نامه نویسی انیمیشن، هشتمین جشنواره ملی عکس ویژه این بار در سطح بین المللی و جشنواره بین المللی «تبریزیم» با موضوع تئاتر خیابانی در سال ۲۰۱۸ خبر داد.
وی هم چنین برگزاری هفتههای فرهنگی و اجرای برنامه در شهرهایی همچون ارزروم، ترابزون تا آخر سال ۹۶، اجلاس خبرنگاران تخصصی گردشگری در مهر ماه ۹۷، راه اندازی پرتال پنج زبانه تبریز ۲۰۱۸و جشنواره بین المللی کارتون شهروندی را از دیگر برنامههای این کمیته عنوان کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی تاکید کرد: حمایتهای مالی و اعتبارات دولتی برای تبریز ۲۰۱۸ مشخص شدهاست و اگر کارگروهی نیاز به حمایت داشته باشد، حتماً ما را جریان کار قرار دهد.
داود بهبودی ایجاد وحدت فرماندهی در میان کارگروهها، تهیه تقویم کاری دقیق و آموزش عمومی را ضروری دانست و افزود: علاوه بر اینها هنوز تنور مردمی تبریز ۲۰۱۸ داغ نشدهاست و مردم و سمنها خود را درگیر این رویداد نکردهاند.
وی با بیان اینکه دارایی و سرمایه تبریز همان علماء و شعراء هستند، افزود: متاسفانه نسیت به این موضوع بیتوجهی شده است و باید مفاخر آذربایجان را به جهانیان معرفی کنیم.
مسئول کارگروه رسانه تبریز ۲۰۱۸ با اشاره به اینکه بهتر است اطلاعات و اخبار از یک واحد متمرکز انتشار یابد، گفت: روابط عمومیها در حد توان اطلاع رسانی میکنند ولی وجود یک مرکز واحد برای پوشش تمامی اخبار و فعالیتهای کارگروهها نیاز است.
آذری تاکید کرد: تاکنون هیچ کارگروهی فعالیت و مصوبات خود را به ما ارائه نکرده است و ضروری است پیوشت رسانهای تقویت شود.
رئیس کمیته فرهنگی تبریز ۲۰۱۸ نیز در این نشست در پاسخ به اظهارات مسئولان مبنی بر معرفی علما و شعرای تبریز به گردشگران، گفت: در میان چند جلسه برگزار شده، کمیته فرهنگی فرصت ارائه گزارش را نداشته است در حالیکه ما ۱۲ پروپوزال فرهنگی برای این رویداد آماده کردهایم و منتظر تعیین سطح حمایتها و اعتبارات برای اجرایی کردن آنها هستیم.
حسن استوار آذر ادامه داد: در نظر داشتیم تا کمیته فرهنگی و امور بین الملل باهم ادغام شود که با این پیشنهاد موافقت نشد ولی عملاٌ در برخی برنامهها موازی هم عمل میکنیم و از طرفی نیاز است که کارگروه پژوهش به دیگر کارگروهها اضافه شود.
وی تاکید کرد: تا به امروز مشخص نشده است آیا بیشتر بر روی اشتراکات خود با کشورهای اسلامی و یا بر روی باورها و اعتقادات خودمان تاکید داریم و برخی ابهامات از این دست نیاز به بررسی و شفافیت دارد.
رئیس کمیته امنیت و انتظامی از عرضه و نمایش مطالب تکراری در نشستها انتقاد کرد و گفت: برای سومین بار همان مطالب قبلی را میشنوم و در پایان جلسات به همان نتایج گزارش اولیه میرسیم.
جهانگیر اسکندزاده تاکید کرد: تنها یک نفر به نمایندگی از مردم در این جلسات حضور دارد که به نظرم این فرد به تنهایی نمیتواند همه مباحث را به گوش شهروندان برساند.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجانشرقی با بیان اینکه فعلاً برای این اداره مسئولیتی تعیین نشده است، خاطر نشان کرد: مشخص نیست که اداره ما چه کمکی میتواند برای تبریز ۲۰۱۸ بکند و وظایف مشخص نیست.
حجت السلام علی مصائبی ادامه داد: از سویی ما امامزاده ها را با هزینه خود مرمت و آماده میزبانی از زائران میکنیم ولی در کل نمیدانیم که اوقاف کجای برنامههای تبریز ۲۰۱۸ قرار دارد؟.