: رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۰۲ پایگاه فوریت های پزشکی در آذربایجان شرقی برای ارایه خدمات به شهروندان فعالیت دارند که روزانه متوسط ۱۵۰ عملیالت انجام می دهند.
به گزارش آذر صبح به نقل از نصر، فرزاد رحمانی اظهار کرد: اورژانس تبریز روزانه متوسط ۱۵۰ ماموریت انجام می دهد و روزانه ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ تعداد تماس تلفنی داریم که این تماس ها در هر ماه به متوسط ۳۰ هزار تماس تلفنی می رسد.
وی افزود: در برخی موارد شاهد بودیم چندین نفر از شهروندان حاضر در صحنه با اورژانس تماس می گیرند و این مشکلاتی در خصوص اعلام زمان های متفاوت رسیدن اورژانس نقل می کنند.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی خاطرنشان ساخت: برخی شهروندان با این تفکر که با اغراق در شرح حال مریض خود می توانند سریعتر از خدمات اورژانس بهره مند شوند در صورتی که پس از اعزام اورژانس مشاهده شده وضعیت بیمار اصلا اورژانسی نیست!
وی در ادامه گفت: افرادی که با تلفن ثابت تماس می گیرند به طور اتوماتیک آدرس ثبت می شود، از لحظه تماس شهروندان تا اعزام آمبولانس همه موارد ثبت و ضبط می شود و اطلاعات شرحی شهروندان با سرعت به تکنیسین ها ارسال می شود، پس انتظاری که از شهروندان داریم این است که در شرح حال مریض دقت نمایند.
این مقام مسوول در اورژانس استان بیان کرد: تمامی مراسم های تجمعی، مذهبی، ورزشی، آلودگی هوا و … آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند. تکنیسین های اورژانس با گذران دوره ای آموزشی و تخصصی و سپس انتقال تجربه شروع به فعالیت می کنند.
رحمانی تصریح کرد: تکنیسین های اورژانس باید دارای سعه صدر باشند، یک تکنسین خوب، کارها و وظایف متنوعی را بر عهده دارد. کار تکنسین فوریت های پزشکی شامل امداد سریع، ارائه خدمات درمانی اولیه پزشکی پیش بیمارستانی و کمک رسانی به مصدومین، بیماران و مجروحین اورژانسی و انتقال آنان به مراکز درمانی در کمترین زمان ممکن با هدف کاهش مرگ و میر، نقص عضو و آسیب است.
وی اضافه کرد: بیشترین اعزام اورژانس ۲۵ الی ۳۰ درصد مربوط به حوادث ترومایی و ۶۵ الی ۷۰ درصد مربوط داخلی می باشد که در ۶ ماه اول سال حوادث ترومایی افزایش می یابد.
وی با تکذیب واگذاری یک زمین وقفی به اورژانس از طرف یک شهروند به مجموعه شهرداری گفت: این پایگاه هنوز عملیاتی نشده و تصمیمی برای محدوده عملکردی آن گرفته نشده است.
وی عملکرد اورژانس در حادثه سیل ویرانگر استان خوب ارزیابی کرده و گفت: به صورت راندمی واحد کنترل کیفی با سنجش رضایت شهروندان از عملکرد اورژانس اقدام می نماید. اورژانس آذربایجان شرقی تعامل سازنده ای نیز با سایر نهاد و ارگان های استان دارد.
رحمانی گفت: ما از رسانه ها انتظار فرهنگ سازی داریم، رسانه ها نقش محوری در این خصوص می توانند ایفا نمایند، فرهنگ سازی در خصوص رانندگی بین خطوط، رعایت سرعت، استفاده از کلاه ایمنی برای موتور سواران و مهمتر از هما باز کردن راه برای آمبولانس های اورژانس از جمله این اقدامات می تواند باشد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی افزود: مردم بعضا در صحنه های حوادث هیچ کاری انجام نمی دهند و فقط تماشاگر هستند در حالی که رسانه ها می توانند با آموزش احیای پایه به شهروندان یاری رسان اورژانس باشند. انتشار فایل های آموزشی احیای ریوی قلبی و اقدامات پیش بیمارستانی می تواند از طریق رسانه ها مثمر ثمر باشد و احتمال زنده ماندن مصدوم را بالا ببرد.
وی ادامه داد: البته در این راستا ما در مدارس نیز برنامه ریزی هایی در خصوص آموزش پایه ای احیای ریوی قلبی انجام داده ایم. بررسی هوشیاری مصدوم و چک کردن تنفس مصدوم از ساده ترین راه های تشخیص ایست قلبی است که مردم با اندکی آگاهی در این خصوص می توانند به عوامل اورژانس کمک کنند.
اورژانس همیشه در معرض اتهام هستند، متاسفانه در برخی موارد شاهد فحاشی و درگیری با عوامل اورژانس هستیم و همگی این عوامل نیازمند فرهنگ سازی و آگاه رسانی از طریق رسانه هاست.
وی در پایان از ازدحام جمعیت نیز در صحنه حادثه انتقاد کرد و گفت: در حوادث و سوانح شاهد ازدحام و حضور بیش از حد مردم هستیم که با موبایل های خود اقدام به عکاسی و فیلم برداری کرده و بعضا خدمات رسانی عوامل اورژانسی و امدادی را نیز مختل می کنند که این نیز یکی از آفت های جامعه ماست.