نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در نشست نمایندگاه استان با وزیر راه جوابهای قانعکننده از ایشان نشنیدیم و خطاب به آقای پزشکیان که از آقای وزیر و عملکرد دولت حمایت می کردند، گفتم برای اثبات موضوع شما را به مناظره دعوت می کنم تا مردم خود گواهی دهند چه کسی چه کارهایی را انجام داده است.
به گزارش آذر صبح، احمد علیرضابیگی در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به نشست اخیر مجمع نمایندگان استان با عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برای پیگیری پروژههایی که وعده آن تا امروز محقق نشده اظهار کرد:در این نشست موارد مختلفی که قول انجام آنها داده شده بود اما تا امروز خبری از اجرایی شدن آنها نبود،مورد پیگیری نمایندگان قرار گرفته بود.
وی گفت: اولین بحث مربوط بود به راهآهن میانه- تبریز که زیر راه و شهرسازی اعلام کردند از محل مطالبات جمهوری اسلامی ایران از هند، مبادرت به واردات ریل کرده است که البته خارج از موضوع تخصیص است و به خاطر محدودیت در منابع، میزانی که قول داده بودم کار پیش نرفته ولی کارگاه فعال بوده است.
بیگی افزود: نمایندگان براساس اعلام آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اطلاع داشتند که ایشان میزان تخصیص برای راهآهن میانه -تبریز را ۱۲۲ درصد و راهآهن مراغه- ارومیه را ۲۴۰ در صد اعلام کرده است.
نادرستی اظهاراتی که سبب بیاعتمادی مردم میشود
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس تاکید کرد: نمایندگان به نادرست بودن اظهاراتی که سبب بیاعتمادی مردم به قولهای داده شده میشود، معترض میشوند، اظهارات آقای آخوندی به طور کلی با اظهارات دکتر نوبخت در صحن در تعارض است.
وی افزود: در ادامه سرانجام وزیر راهآهن میانه- تبریز را وعده میدهد به هفته دولت سال ۹۷ که به ایستگاه باسمنج خواهد رساند و میگوید با وجود اینکه در ریل عقب هستیم و چند ماه تاخیر داریم، اگر توانستیم بستانآباد را فعال کنیم به راهآهن گفتهام بلیط تبریز به تهران بفروشند و راهآهن متعهد خواهد بود با اتوبوسهای مدرن مردم را از بستانآباد به تبریز برساند و از راهآهن تبریز هم به آن جا ببرد.
بیگی گفت: وزیر در ادامه میافزاید که پیشنهاد راهآهن منطقهای آذربایجان را خدمت نمایندگان استان میدهم که در نظر است راهآهن از پارسآباد تا سردشت حمل مسافر و بار انجام دهد.
آقای وزیر اول به وعدههایی که دادهاید عمل کنید بعد دوباره قول بدهید
وی اظهار کرد: در پاسخ به این وعده وزیر معترض شدم و اعلام کردم شما به وعدههایی که دادهاید اول عمل کنید، مجلس در برنامه ششم اجازه راهآهن حومهای را به شما داده است ما امروز خط راهآهن تبریز -مراغه -ملکان، شبستر تا قرهتپه و نیز تبریز- جلفا و تبریز- آذرشهر را داریم، شما خیلی توانا هستید یکی از این خطوط حومهای را هر سال فعال کنید، راهآهن منطقهای پیشکش.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس در ادامه تاکید کرد: موضوع دوم که مطرح شد بحث بزرگراه تبریز – شهر جدید سهند بود که مثل همیشه باز دست وزیر خالی است و اتفاق قابل توجهی نیفتاده و وزیر حتی حاضر نشد در این خصوص وعدهای بدهد.
وی گفت:موضوع دیگر که مورد پیگیری قرار گرفت، آزادراه تبریز- بازرگان و عدم تحرک پروژه بود که مورد اعتراض نمایندگان تبریز قرار گرفت زیرا تمام تخصیص پروژه ۵ میلیارد تومان است ضمن آنکه قرارداد پیمانکاری آزادراه بازرگان به تایید سازمان برنامه نرسیده است و ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تحویل سرمایهگذار شده که باید ۳۲ درصد تنزل بدهد که نه قابل فروش است و نه قابل وثیقهگذاری که خود مشکلآفرین شده است.
اگر نمیتوانید کار کنید چرا وعده می دهید
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد:در نشست با وزیر راه در خصوص کلنگزنی پروژه سه سال پیش توسط رئیس جمهور سخن به میان آمد که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و عنوان کردیم که اگر واقعا نمیتوانستید چرا چنین توقعی را ایجاد کردید؟ چرا سرمایهگذاری خارجی را جواب کردید؟
وی افزود: آقای آخوندی در پاسخ اعلام کردند که ما قرارداد مصوب را از دولت اخذ کردهایم، طی این مصوبه ۳۵ درصد سهم دولت و ۶۵ درصد سهم سرمایهگذار است. طرف ترک ۳۵ درصد را نقد مطالبه میکرد و حتی حاصر نبود تجهیز کارگاه انجام دهد، ما با او نمیتوانستیم پیش ببریم ضمن آنکه ۲۳ درصد سود میخواست و به این ترتیب قیمت تمام شده خیلی بالا بود در حالی که اکنون ما قرارداد جدید امضا کردهایم،. مبنای ۳۵ درصد دولت ۶۵ درصد سرمایهگذار سرجای خودش هست فقط طرف قرارداد را تغییر میدهیم. که البته باز اینجا ما قانع نشده و اعتراض جای خود باقی ماند.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس اظهار کرد: موضوع بعدی مطرح شده، آزادراه مراغه -هشترود بود که از کم و کیف آن و عدم تحقق سوال شد که وزیر ادعا کرد، دهه ۷۰ احداث آزادراه با مشارکت بانکها بوده است، بعد از آن بانکها از بنگاهداری منع شدند، در این پروژه یک طرف بانک سپه است که باید ۲۳ درصد سرمایهگذاری کند که بانک مرکزی مانع شد و نمایندگان باید این مشکل را خودشان برطرف کنند.
وی افزود: اما علت اینکه چرا این مشکلات تا قبل از آغاز پروژه هویدا نشده بود، سوال نمایندگان از وزیر بود که دکتر آخوندی در پاسخ مدعی شد، با وجود این خبرهای خوبی در بخش هوایی دارم ،باند بتنی فرودگاه تبریز را تمام کردهایم،فرودگاه سهند را هم تجهیز کردهایم، قصد داریم در استان عملیات هوانوردی را ساماندهی کنیم با این ترتیب هواپیماهای ملخدار «ای. تی. آر» را برای پرواز بین فرودگاههای مختلف به کارگیری می کنیم که در توسعه منطقه شما موثر خواهد بود.
دفاع آقای پزشکیان از اقدامات انجام نگرفته جالب بود
بیگی ادامه داد: در این جلسه آقای پزشکیان میخواست وزیر راه و شهرسازی بیش از این شرمنده نشود و خطاب به وی گفت ما شرایط شما را درک میکنیم و قدردان هستیم، عملکرد چهار ساله دولت در بخش راه در آذربایجانشرقی بیش از هشت ساله دولت گذشته بوده است که در اینجا معترضانه اعلام کردم چرا جفا میکنید آقای پزشکیان، اینها یک دهم بزرگراه شبستر از خودشان عملکرد نشان بدهند، کاری نتواستهاند به انجام برسانند.
وی افزود: متاسفانه در ادامه خانم آقاپور نماینده شبستر به کمک آقای پزشکیان آمدند و خطاب به بنده گفتند، در خصوص بزرگراه شبستر- صوفیان کار مهمی انجام نشده است، سیاه کردن و آسفالت کردن که کاری ندارد، این بزرگراه هیچ ایمنی ندارد، روشنایی ندارد، کاری انجام نشده که اینجا مدعی میشوید.
بیگی اظهار کرد: در جواب دوستان پس از گرفتن وقت از رئیس مجمع گفتم، ما همان بزرگراه را به قول شما با آسفالت سیاه کردیم، اینها هم در این چهار سال روشنایی آن را درست میکردند ولی اتفاقی نیفتاده است.
وی گفت: در اینجا آقای پزشکیان مجدد تاکید کردند که عملکرد چهار ساله اینها پیش از هشت ساله دولتهای نهم و دهم بوده است که در پاسخ ایشان گفتم، جای این بحثها این جا نیست. آقای وزیر به ما بگویند که چه خواهند کرد. من برای اثبات موضوع شما را به مناظره دعوت میکنم تا مردم خود گواهی دهند چه کسی چه کارهایی را انجام داده است.