معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: براساس توافق نامه ای تبریز۲۰۱۸ در تمامی پروازهای ترکیش تبلیغ خواهد شد تا درراستای معرفی بهتر و جذب گردشگر در سال ۲۰۱۸ شاهد نتایج مطلوبی باشیم.
به گزارش آذر صبح، محمد محب خدایی عصر امروز پنجشنبه در نشست هماهنگی ستاد استانی تبریز ۲۰۱۸ بیان کرد: امروزه صنعت گردشگری جایگزین صنعت بهره برداری از نفت شده است و در جهان جایگاه سوم اقتصادی را دارد چرا که علاوه بر حفظ محیط زیست و منابع موجود موجب ایجاد ارزش افزوده نیز می شود.
وی با اشاره بر اینکه بهره برداری از سایر صنایع برخلاف صنعت گردشگری هزینه ی فروانی دارد، اظهار کرد: امروزه از حدود ۱میلیارد گردشگر در جهان کشور ما تنها حدود ۴۹۰۰هزار نفر از آن را به خود اختصاص داده است علی رغم اینکه سرزمین ما دارای داشته های ارزشمند و فراوانی است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: نقطه حائز اهمیت دیگر این است که استان آذربایجان شرقی از نظر داشته های تاریخی و فرهنگی خود هم تراز با شهر هایی مثل اصفهان است اما آمار گردشگری آن حتی به یک دهم آمار شهر اصفهان و امثال آن نمی رسد.
محب خدایی ابراز کرد: امروزه در مفاهیم گردشگری تغییراتی ایجاد شده است که به این صنعت بیشتر با نگرش اقتصادی توجه می شود همچنین برای تبدیل بهره وری و افزایش فعالیت سایر صنایع مانند ورزش یک کشور یا طبیعت گردی از گردشگری استفاده می شود که این نشانگر اهمیت و کارایی بالای صنعت و فعالیت های گردشگری است.
وی در خصوص لغو روادید های یک طرفه بین کشور ها اذعان کرد: عملکردهایی مانند لغو روادید یک طرفه حرکت مثبتی برای جذب گردشگر بیشتر است برای مثال لغو روادید کشور آذربایجان به نفع کشور ماست البته این درصورتی است که برنامه ای سازمان داده شده داشته باشیم و به این اتفاق به چشم یک فرصت ارزشمند برای جذب گردشگران خارجی نگاه کنیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی پتانسیل استان را در حوزه طبیعت گردی غنی دانست و گفت:معضل اساسی که اکنون در کشور ما وجود دارد این است که در حوزه گردشگری بیشتر تمرکز بر پایه زیر ساخت است که بی شک چنین امری زمانبر نیز خواهد بود اما نقطه مهم این است که ما در راستای ایده ها و رویداد ها و همچنین به ثبت رساندن و تبلیغ آنان عملکرد ویژه و مناسبی نداریم.
محب خدایی ادامه داد:کشور ترکیه می تواند مثال خوبی برای بیان نحوه تمرکز بر رویداد های جهانی باشد چراکه هرساله در زمان رسیدن عید نوروز یا عید کریسمس تمرکز و برنامه ویژه ای برای جذب گردشگران غیر بومی تدارک می بیند که در این مدت نیز توانسته است عملکرد مطلوبی در راستای جذب گردشگر از این روش داشته باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: صنعت گردشگری تنها باعملکرد هتل ها فعال نمی شود چراکه عوامل مختلفی می تواند بر فعال بودن صنعت گردشگری موثر باشند برای مثال در یک جامعه توریستی اماکن مشخص و پرتعدد مانند بازار ها بعد از بازه زمانی مخصوصی بسته شده و گردشگران را برای استفاده از سایر پتانسل ها هدایت می کنند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اشاره کرد: برخی از کشور های پیشرفته امروزه از روش های نوینی برای تبلیغ فرهنگ و در نتیجه ترغیب گردشگران برای بازدید از کشورشان به کار می برند، برخی از آنها با تولید سریال های متنوع و به نمایش گذاشتن جاذبه ها و فرهنگشان در تحت تاثیر قرار گرفتن مخاطب و جذب گردشگر تاثیر مستقیم دارند.
خدایی ابراز کرد: در بافت شهری وجود رستوران هایی که غذای سنتی آماده می کنند نیز برای گردشگران جالب است پس بهتر است تعداد رستوران های سنتی در قیاس با سایر انواع آن افزایش یابد و همچنین با ایده های نوین و موثر نیز در راستای توسعه صنعت گردشگری نیز قدم های مثبت برداشته شود.
وی پیش رو بودن سال۲۰۱۸را برای استان فرصت بزرگی دانسته و افزود : اگر آذربایجان شرقی میخواهد از این فرصت بزرگ در ۲۰۱۸ استفاده کند باید تقویم گردشگری ۳۶۵ روزه تدوین کند تا در سالهای آینده نیز این روند ادامه یابد به عبارتی باید حداقلها را در جذب گردشگر محقق کرده و برای افزایش آن برنامه ریزی کنیم.
محمد محب خدایی در ادامه از امضای تفاهمنامه سازمان میراث فرهنگی ایران با «ترکیش ایرلاین» در جهت تبلیغ تبریز ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: تبریز۲۰۱۸ در تمامی پروازهای ترکیش و در تمامی آژانسهای دنیا که این شرکت پایگاه دارد معرفی خواهد شد تا در جهت معرفی بهتر و جذب گردشگر شاهد نتایج مطلوبی باشیم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشوربه حضور ۵ میلیون ایرانی و ۱۳۰ هزار نفر از اهالی آذربایجان شرقی در خارج از کشور اشاره کرده وافزود: هر ایرانی اگر بتواند ۵ توریست خارجی به ایران بیاورند، با هماهنگی ایرلاین، تورها و هتل داران یک بلیت رایگان به او تعلق خواهد گرفت که انتظار می رود این حرکت ضریب تاثیر گذاری بالایی داشته باشد.
خدایی در پایان در خصوص سومین ظرفیت بهره گیری و ثمردهی بالای جذب گردشگر گفت: باتوجه به رواج استفاده از فضاهای مجازی توسط جوانان، استفاده از پتانسیل جوانان استان در جذب گردشگر باید مورد توجه قرار گیرد تا انان بتوانند استان را از طریق فضای مجازی در دنیا معرفی کنند.