نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به نظریات علامه جعفری در خصوص ماهیت دین تصریح کرد: ماهیت دین عبارت است از شکوفا ساختن همه استعدادهای عالی در مسیر وصول به جاذبیت کمال اعلای خداوندی است، بنابراین هدف دین برخوردار ساختن مردم از اندیشه، تعقل و آگاهی معقول از شرافت انسانی است.
به گزارش آذر صبح، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم در همایش بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری (ره) با بیان اینکه یکی از برکات این همایش دیدار با مقام معظم رهبری بود، افزود: آیت الله محمدتقی جعفری معروف به علامه جعفری فیلسوف فقید، ادیب، متکلم، عارف، از چهره های ماندگار جهان اسلام و از نظریه پردازان مکتب تشییع به شمار می آید.
وی اظهار کرد: این محقق حق پیشه و دانش ور اندیشه در کنار نظریه پردازی و نکته نگری در عصر معارف اسلامی با علوم انسانی و اجتماعی جدید و فلسفه غرب هم آشنایی داشت، بی آنکه مغلوب مسائل روز و اندیشه های التقاطی آنان شود با مواجه شجانه، برخورد نقادانه و انجام مذاکرات، مناظرات عالمانه به دفاع از دیار وحی و حریم دین و شریعت پرداخت.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به ویژگی های بارز علامه جعفری اذعان کرد: خلق آثار کم نظیر در حوزه های بسیار متنوع و ارائه آرا و نظریات مستقل و منحصر بهترین گواه برا جامعیت علمی و اندیشه ایشان است.
وی یادآورشد: تالیف و تصنیف آثار وزین درعرصه های هستی، معرفت شناسی، انسان شناسی، فلسفه حیات، تبیین حیات معقول، نقد و بررسی علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه دین و هنر و زیبا شناسی، پویا بودن فقه تشیع در پاسخگویی به نیازهای ثابت و متغییر جامعه و مسائل مربوط به حقوق بشر و زنان، اخلاق و عرفان از ویژگی های استاد علامه جعفری بود.
نماینده ولی فقیه تصریح کرد: علامه جعفری از فیلسوفان و عالمان برتری بوده اند که شاید به ظاهر در صحنه های سیاسی کشور حضور نداشتند، اما بررسی افکار و نظریات ایشان کاشف از این حقیقت است که استاد با تکیه برمبنای فلسفی مقبول خود مسائل سیاسی را مورد توجه قرار داده اند.
حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم یادآورشد: علامه جعفری با هوشیاری تمام بر تلاش عده ای فیلسوف نما در جهت جلوه دادن تفکر «جدایی دین از سیاست» و منتسب نمودن خود به بزرگان یونان باستان خط بطلان می کشد و با استدلال و ادله مستند بی پایه بودن آن را به اثبات می رساند.
وی خاطرنشان شد: قبل از هرچیزی باید به اصلاح پیش فرض های موجود یعنی تعریف علمی و مطابق با واقعه دین و سیاست و حیات پرداخت، سپس به حقایق تاریخی در جوامع اولیه که حاکی از غیرقابل تفکیک بودن وجوه دینی و دنیوی حیات اجتماعی است، توجه نمود.
نماینده ولی فقیه اذعان داشت: اگر امروز در جامعه غربی مسئله دین از سیاست جدا شده، پس از رنسانس در غرب این موضوع اتفاق افتاده است و اگر امروز در جامعه غربی مسئله جدایی دین و دنیا نهادینه شده است ریشه در علل و عوامل درون دینی مسیحیت و برون دینی جامعه غرب در طول قرون وسطی دارد.
وی با اشاره به نظریات علامه جعفری در خصوص ماهیت دین تصریح کرد: ماهیت دین عبارت است از شکوفا ساختن همه استعدادهای عالی در مسیر وصول به جاذبیت کمال اعلای خداوندی است، بنابراین هدف دین برخوردار ساختن مردم از اندیشه، تعقل و آگاهی معقول از شرافت انسانی است.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: قیاس دین اسلام با دین مسیحیت تحریف شده از یک سو و عملکرد دنیا طلبان به نام دین از دیگر سو می تواند قیاس مع الفارق باشد.
وی با اشاره به بیانات علامه محمدتقی جعفری افزود: سیاست عبارت از مدیریت زندگی اجتماعی در مسیر هدف های عالی حیات است، سیاست را باید از عرصه زندگی منتفی ساخت از این رو تحریف و ظلمی که در حق دین شده آنی ست که نگاه به دین و ماهیت آن در جامعه غرب چیزی جز یک رابطه معنوی انسان، خدا و دیگر حقایق توبه پذیری در امور دنیوی نیست.
نماینده ولی فقیه با تاکید بر نظام تشریعی خداوند یادآور شد: نظام تشریعی خداوند همسو با نگاه تکوینی است همچنین حیات طیبه که ما از آن به حیات معقول نام می بریم.
وی به ویژگی های طیبه از منظر علامه اشاره نمود و گفت: حیات معقول یا طیبه زندگی آدمی باید برمبنای اصول و قوانین عقلانی تابع و استوار باشد و بحث تکاملی حیات در حقیقت در مجرای دگرگونی ها و تغییرات ثابت بماند.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه دین همه ابعاد عاطفی، غریزی و… را در برمی گیرد، ادامه داد: علامه دین عقاید و اخلاق را در جهت تنظیم در ارتباطات چهارگانه انسان از جمله ارتباط با انفس، خدا، جهان هستی و هم نوعان معرفی نموده است.
وی ادامه داد: زمانی که براساس آموزه های اسلام دنیا و آخرت با یکدیگر و در یکدیگر باهم بوده و باهم نتیجه تفکیک کردن آن دو از هم به مصابه ساختن تمام اهداف و آرمان های انسان در دایره معنای ابدی خواهد بود که بزرگترین آسیب به سرنوشت بشری است زیرا حیات معقول ریشه در حیات معنوی دارد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان شد: تجاوز از حدود الهی موجب هم سو شدن با شیاطین و نهایتا در عذاب اخروی گرفتار می شود و در مقابل نتیجه برخی از آیات تلاوت شده مربوط به حکم، اختصاصی بودن حکومت، داوری برقسط و عدالت و … جانشینان بر حق است.