مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: ۲ درصد آمار تصادفات جاده ای منجر به فوت مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است همچنین سامانه ای در حوزه حمل و نقل درج شده تا خودرو های حامل بار فاقد بارنامه که درجاده ها تردد می کند، شناسایی کند.
به گزارش آذر صبح، منوچهر سلمان زاده صبح روز چهارشنبه در نشست خبری هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با اشاره به اهمیت روز راهدار اظهار کرد: وضعیت کشور در سال ۱۳۶۲ بسیار دشوار بود، به طوریکه از پنج بندر، تنها سه بندر فعالیت می کرد و به همین دلیل امام راحل(ره) بیانیه ای مبنی بر جهاد تخلیه بنادر صادر کرد و پس از ۱۰ سال آن روز به عنوان روز راهدار انتخاب شد.
وی با بیان اینکه شرایط حمل و نقل در فصل زمستان دشوار است ، تصریح کرد: فعالیت حوزه راهداری درروزهای سرد زمستانی سخت و حساس است و البته سازمان حمل و نقل پایانه ها وراهداری نیز همواره با همکاری هم در روزهای سرد زمستانی به مردم خدمات رسانی می کنند، با وجوداینکه با بارش برف کار راهداران سختتر می شود ولی امید است امسال از جمله سالهای پر بارش برای کشور باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به اقتصاد معیشتی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی همراه با اقتصاد معیشتی از توجه به صنعت حمل و نقل ایجاد می شود، اقتصاد مقاومتی به اقتصاد معیشتی تبدیل نمی شود تا زمانی که به اقتصاد حمل و نقل روی آورده شود چراکه میزان نقش حمل و نقل در تولید در مقایسه با سایر بخش ها متفاوت است.
سلمان زاده با بیان اینکه در گذشته امکان جابه جایی کالا و همچنین مسافران سخت و دشوار بود، اما امروزه حمل و نقل آسان شده اذعان کرد: اگرچه در گذشته با مشکلاتی جابه جایی مواجه بوده ایم اما امروزه یکی از شاخص های نادر در کشور حوزه حمل و نقل است که توسعه یافته است، استان آذربایجان شرقی نیز جز پنج استان برتر صنعت حمل و نقل کشور به شمار می رود.
وی در خصوص آمار حمل و نقل سالهای اخیر یادآورشد: در سال گذشته ۷ میلیون مسافر و نزدیک به ۱۶ تن کالا در استان ما جابه جا شده است، همچنین استان آذربایجان شرقی ۲۵۸شرکت حمل و نقل داخلی ، ۵۶شرکت حمل و نقل بین المللی و ۱۱۰شرکت مسافری را داراست و این شرکت ها زیر نظر سازمان حمل و نقل به فعالیت های خود ادامه می دهد.
وی در خصوص سامانه کنترل سنج جاده ای افزود: از طریق سیستم کنترل سنج جاده ای هر خودرویی که بارنامه نداشته و اقدام ورود به جاده کند، کنترل شده و بلافاصله عدم وجود بارنامه را اطلاع می دهد.
سلمان زاده با بیان اینکه تمام تجهیزات خارج از تجهیرات نظامی جادهای توسط راهداری احداث شده است، تصریح کرد: در حال حاضر استان آذربایجانشرقی دارای ۳۱ دوربین سرعت سنج دستی بوده و ۲۸ دوربین دیگر درحال نهایی شدن برای نصب هست و برنامه ۴۸ دوربین دیگر در آینده در نظر گرفته شده که در روزهای آتی به پروسه ساخت وارد میشود و به صورت متناوب وارد چرخه خواهدشد.
وی ادامه داد:هزینه نصب و نگهداری هر سامانه سرعت سنج و دوربین بالای ۲۰۰ میلیون است ،تکنولوژی آنها به روز بوده و از طریق شرکتهای دانش بنیان به سفارش سازمان حمل و نقل ساخته می شود، مزایای این سیستمها برآورد تخلف در همان لحظه خودروها است و البته علاوه بر کنترل سرعت لحظهای کنترل متوسط را نیز داراست.
سلمان زاده با بیان اینکه تعدادی سیستمهای تردد شمار در جادهها وجود دارد، افزود: سیستم های تردد شمار در ۸۰ محور استان نصب شده است، همه این سیستمها به روز و حالت برخط است ووظیفه تردد شمار درآن واحد در هر مکانی و زمانی جمع آوری تمام اطلاعات است که پس از آن اطلاعت به دست آمده را تفکیک کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی در خصوص تصادفات ورودی شهر ها اظهار کرد: حدود۵۰درصد تصادفات در ۳۰کیلومتری ورودی شهرها رخ می دهد،همچنین ۲۴دوربین کنترل سنج درحدود۱۴کیلومتر تصویرها را به صورت زنده ثبت می کند.
وی با اشاره به فعالیت های سازمان حمل و نقل افزود: در حال حاضر ۳۱ مجتمع خدمات رفاهی در استان فعالیت میکند و فضا برای سرمایه گذران فراهم شده، از سرمایه گذاران مجتمع های خدماتی رفاهی به طور مشتاقانه دعوت به همکاری می کنیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مبلمان جاده ای هرگونه احداث در طول جاده ای ممنوع بوده مگر اینکه در قالب مجتمع های خدمات شهری باشد، تصریح کرد: ۱۰ نوع مجتمع با محورهای مختلف می توان تعریف کرد که بعد از حریم های محدود شده می تواند احداث شود که جایگاه سوخت یکی از آن نمونه ها است.
وی بااشاره به هزینه های ساخت رمپها و تابلوهای یادآورشد: رمپهای ورود و خروج ۴۰۰ میلیون، تابلوهای جاده ای ۵۰ میلیون هزینه را در پی داشته است.
سلمان زاده با اشاره به سن ناوگان استانی که از متوسط کشوری بالا است، افزود: در سالهای آتی شاهد استانداردهای متعارف خواهیم بود، در سال های گذشته در بخش باری عمر ناوگان ۲۴ سال بود که الان به ۱۹درصد رسیده است، در دنیا عمر ناوگان عمومی مهم نیست بلکه ساعت کارکرد مهم است.
سلمانزاده با تاکید بر اینکه در بخش حمل و نقل باری تسهیلات ۹ درصدی در اختیار راننده صرفا جهت “نوسازی” قرار میگیرد، افزود: مشکل استان در حوزه حمل و نقل کهنه بودن ناوگان بوده که امکان نوسازی ناوگان کهنه نیز فراهم است، ما در راستای نوسازی ناوگان با یک سری شرکتهای معتبر قرار دادهایی داریم.
سلمانزاده در خصوص خودروهای باری تصریح کرد: تعداد خودرو های مجوزدار در بخش حمل و نقل در حوزه باری ۲۳هزار و ۳۲۳دستگاه است که عمر ۸ میلیون و۲۱۰هزار دستگاه بین ۲۵ تا ۴۹ سال و ۱۹۴ دستگاه بالای ۵۰ سال است.
وی در خصوص تصادفات جاده ای و وظایف راهداران ادامه داد: راهداری استان با تصادفات، بارش، یخبندان دست به گریبان است،به همت همکاران در بارش اخیر استان که بیش از ۲۰ ساعت طول کشید هیج جاده مواصلاتی و راهی بسته نشد ، همچنین هر بارش باعث بسته شدن راه ها می شود و پس ازحدود یک هفته بعد از بارش یخبندان و کولاک راهداران همواره در تلاشند تا خدمات لازم را به مردم برساند.
سلمان زاده افزود:۹۳۱ نفر هم اینک در راهداری مشغول به کارند و بالای۶۲۰دستگاه در راهداری های زمستانی به فعالیت های خود ادامه می دهند.
وی در خصوص ذخیره سازی های زمستانی توضیح داد: ذخیره سازی شن و نمک در ۵۰باب تجهیز شده و تمام تمهیداتی که نیاز است امسال نیز کماکان ارائه می شود.
سلمان زاده خاطر نشان شد: هر فصلی رانتدگی مخصوص به خود را دارد ولی متاسفانه برخی از مردم توجهی به رانندگی در زمستان ندارند به طوریکه با اینکه می دانند بارش برف خواهد بود بدون هیچ تمهیداتی به جاده می روند.