بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوای تبریز در روزهای اخیر سبب شد تا شورانشینان بالاخره جلسه امروز را به این موضوع اختصاص دهند و به بررسی عوامل موثر در تشدید آلودگی هوا و اتخاذ راهکارهای مناسب برای کنترل و کاهش این آلودگی ها بپردازند.
به گزارش آذر صبح، جلسه امروز شورای شهر تبریز با ۱۰ دقیقه تاخیر آغاز شد. سعید نیکوخصلت و شکور اکبرنژاد غائبین جلسه امروز بوده و سونیااندیش در غیاب اکبرنژاد بر کرسی ریاست جلسه امروز نشست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به آلودگی هوای هفته گذشته در شهر تبریز گفت: شرایط توپوگرافی خاص، گسترش و تنوع صنایع، محصور شدن با رشته کوه های مختلف، تردد بیش از ۹۰۰ هزار خودرو ، شرایط اقلیمی خاص و توسعه شهری و جمعیتی از دلایل آلودگی هوای کلانشهر تبریز است.
وی با اشاره به منابع انتشار آلاینده های هوای این کلانشهر، اظهارکرد: ۷۴ درصد سهم خودرو ها و ۲۱ درصد سهم صنایع و مجتمعهای تجاری و خانگی سهم پنج درصدی در آلودگی هوای تبریز دارند.
وی با اشاره به تاکید ادارهکل حفاظت محیط زیست استان برای توزیع سوخت یورو ۴ در تمامی شهرهای آذربایجان شرقی، گفت: ۲۳۱ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ در سال ۹۵ و ۲۵۵ میلیون لیتر سوخت یورو ۴ در ۹ ماهه سال جاری در سطح تبریز توزیع شده است.
وی در ادامه در خصوص عمده دلایل آلودگی هوای شهر تبریز بیان کرد: نبود زیر ساخت های دولت الکترونیک، عدم وجود راهکار مناسب با توجه به الزامات قانونی جهت خارج سازی خودروهای فرسوده، کاربراتوری و دیزلی، کمبود شدید سرانه فضای سبز تبریز در مقایسه با شهرهای تهران، اصفهان و شیراز، بسته شدن کریدورها شهری و بلند مرتبه سازی از جمله این عوامل است.
بابایی اقدم، عضو شورای شهر در اعتراض به سخنان مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: ایشان بجای ارائه گزارش کلی، به بیان سهم آلاینده ها بصورت کمی بپردازد.
وی ادامه داد: اینجا کلاس دانشگاه نیست، باید به مردم احترام بگذارید و بهتر است از عملکرد چهارساله خود در این حوزه توضیح بفرمایید.
وی افزود: شهرداری تبریز به تمام تعهدات خود در قبال ناوگان حمل و نقل عمومی عمل کرده ولی دولت به تعهداتش در این زمینه عمل نمیکند.
قاسمی، پایش کیفی سوختهای توزیعی، محدود نمودن توزیع سوخت مازوت در شعاع ۳۰ کیلومتری تبریز، پیگیری سوختهای یورو ۴ (بنزین و گازوئیل)، کنترل و پایش شبانهروزی صنایع، اعمال محدودیت استقرار صنایع در شعاع ۳۰ کیلومتری تبریز و الزام صنایع به استفاده از فیلترهای مناسب را از جمله اقدامات ادارهکل حفاظت محیط زیست استان برای کاهش آلایندهها اعلام کرد.
وی با بیان اینکه خودروها بزرگترین عامل آلودگی هوای می باشند، ابراز امیدواری کرد با همکاری شهرداری تبریز، مرکز پایش آلودگی هوای تبریز راه اندازی شود.
در ادامه اعضای شورا خواستار بررسی و مشخص شدن سهم ریزگردهای دریاچه ارومیه در آلودگی هوای تبریز و ارومیه شدند.
محمد اشرف نیا، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با اشاره به طرح فضای سبز ضلع جنوبی شهیدکسایی گفت: این طرح در دوره شهردار های پیشین مصوب شده است و می بایست این محدوده فضای سبز می شد، اما این طرح به نتیجه نرسیده است.
محمدباقر بهشتی، عضو شورای شهر نیز در این جلسه از وضعیت بی کیفیتی سوخت خودروها انتقاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: سوخت ما حتی یورو۲ هم نیست و با این کیفیت و وضعیت نامتناقض آمارها نمی توان انتظار هوای پاک داشت؛ رهایی از آلودگی هوا در بستر مطالعه جامع و علمی، عملی کیشود، باید تحقیق و مطالعه شود که چرا تبریز و ارومیه آلوده ترین شهرهای ایران شدند؟
سرهنگ میکائیلی، رئیس پلیس راهور استان نیز در این جلسه گفت: مشکلات طرح پیاده راه خیابان جمهوری را حل و پیگیری کنیم، این طرح در کاهش ترافیک و کاهش آلایندگی هوا در محدوده مرکزی شهر می تواند نقش داشته باشد.
وی اضافه کرد: از سال ۸۴ طرح زوج و فرد در تبریز به عنوان مطالبه ای مردمی مطرح و تصویب شد اما از سال ۹۲، در جلسات شورای ترافیک بر اجرای زوج و فرد تاکید کردیم و علی رغم تخصیص بودجه در این زمینه زیرساخت های کافی در این باره وجود ندارد.
وی افزود: مردم در این چند روزه دست ما را گرفتند و با همکاری داوطلبانه در روز اول و دوم ۲۰ درصد و در روز آخر ۵۰ درصد تردد خودروها در تبریز کاهش یافت.
رئیس پلیس راهور استان، گفت: ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری تبریز، فرسوده ترین ناوگان حمل و نقل بار درون و برون شهری است، عمر خودروهای فعلی از ۵۰ سال گذشته است و در این رابطه نباید گزارش داده و همدیگر را زیر سوال ببریم.
وی افزود: تمام اتوبوس های دربستی سطح شهر همه فرسوده هستند و به اندازه ۱۰_۲۰ خودروی صفر آلودگی ایجاد می کنند و ۲۵۰ هزار دستگاه موتورسیلکت در تبریز به اندازه ۱۰ اتومبیل الودگی ایجاد می کنند
میکائیلیان با بیان اینکه در اجرای کاهش آلودگی هوا، نتوانستیم از ظرفیت بالای NGO ها و رسانه ها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: علی رغم نوسازی برخی اتوبوس های درون شهری، وضعیت محیط زیستی آنها فاجعه است.
پیشنهاد میکائیلی در رابطه با استفاده از اتوبوس های پلاک ارس مورد اقبال شهرام دبیری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز قرار بگیرد.
دبیری گفت: جناب سرهنگ میکائیلی موافقت خود را با استفاده از تاکسی ها و اتوبوس های ارس شماره موافقت کرد که یک صلوات برای این بفرستید!
لایحه دو فوریت خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و نوسازی ناوگان شهری به منظور کاهش آلودگی های شهری با رقمی بالغ بر هزار میلیارد ریال از طریق سازمان شهرداری ها و ساخت آنها توسط شرکت های داخلی دیگر طرحی بود که در صحن علنی شورا به بحث گذاشته شد.
در نهایت این لایحه در پایان با رای اکثریت اعضای شورای شهر تبریز تصویب شد.
با سلام وخسته نباشید خدمت شورای ترافیک استان آذربایجان شرقی.واقعا دستتان درد نکند.مسیر نصف راه _ آبرسان ترافیک خیلی سنگینی دارد.به اینجاهم رسیدگی کنید.باتشکر ۹۶/۱۰/۰۳
بدون نظر :