قدیمی ترین تیم فوتبال شمال غرب کشور همچنان در حال پیمودن مسیری پر نوسان و سرشار از حاشیه است.
به گزارش آذر صبح، داستان از زمانی آغاز شد که کارخانه ماشین سازی اعلام کرد دیگر قصد تیم داری ندارد. از همان روز می شد پیش بینی کرد که در صورت عدم انحلال باشگاه ماشین سازی، شرایط این تیم کم از انحلال نخواهد داشت. پس از پاسکاری های فراوان از هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی به شهرداری شهر تبریز سرانجام مالکیت باشگاه ماشین سازی به محمدرضا زنوزی، مالک متمول باشگاه گسترش فولاد تبریز رسید. این اتفاق به این سادگی رخ نداد. ماشین سازان پس از تجربه تلخ و البته کوتاهی که از دوران مدیریت شریعت زاده داشتند زیر پر و بال زنوزی رفتن را ساحل آرامش خود پنداشته و در خیال خود با روزهای تیره خداحافظی کردند. یک تجربه ناکام همکاری با شهرداری تبریز و چند ماه اداره شدن با شریعت زاده ای که از سوی بازیکنان وقت به عنوان مدیر وعده ها شناخته شد ماشین سازی را به یک تیم بیمار تبدیل کرد که برای بازیابی خود نیاز به زمان داشت.
محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه گسترش فولاد که تجربه اداره خصوصی باشگاه در فوتبال کشور را به خوبی داشته و جزو معدود نفراتی است که توانسته در طول سالیان دراز باشگاه خود را در سطح اول فوتبال کشور سرپا نگه دارد برای کمک به قدیمی ترین تیم فوتبال شهر تبریز آستین بالا زد و پس از مذاکرات متعددی که با هیات فوتبال استان آذربایجان شرقی داشت مالکیت باشگاه ماشین سازی را نیز به دست گرفت. بازیکنان ماشین سازی تبریز که اکثرا با قراردادهایی نجومی در سطح لیگ دسته یک در این تیم حضور یافته بودند پس از اینکه در اوایل فصل مطالبات خود را پرداخت نشده دیدند ساز جدایی خود را کوک کردند ولی حضور زنوزی در راس مدیریت باشگاه اکثر آنها را از تصمیم یاد شده منصرف کرد. آوازه و سابقه درخشان زنوزی در گسترش فولاد به قدری بود که بازیکنان ماشین سازی امید خود را بار دیگر بازیافته و با انگیزه در تمرینات حضور یابند. اولین شوک به ماشین سازان پس از حضور زنوزی برکنار رسول خطیبی از سمت سرمربیگری سبز پوشان بود.
خیلی ها یکی از عوامل اصلی ورود زنوزی به بدنه ماشین سازی را رسول خطیبی می دانستند. دوستی دیرینه این دو نفر با یکدیگر که از زمان حضور رسول در گسترش فولادِ دسته اولی شکل گرفته بود دلیل این تفکر بود که البته با برکناری رسول زیر سوال رفت. تداوم کسب نتایج ضعیف از سوی ماشین سازان دلیل برکناری رسول خطیبی بود و جالب اینجاست که این سرمربی پس از برکنار شدن و برخلاف موارد قبلی مشابه با لحنی کاملا منطقی از زنوزی بابت زحماتش تشکر کرده و به راحتی با موضوع کنار آمد. عباس آقایی که سال ها در گسترش فولاد مربیگری کرده و روابط بسیار خوبی هم با زنوزی دارد به عنوان جانشین رسول خطیبی معرفی شد. تیم با عباس هم در هفته های پایانی متزلزل نشان داد که البته با توجه به فرصت اندکی که این سرمربی جوان برای آماده سازی تیمش داشت می توان آن را توجیه پذیر دانست. با پایان نیم فصل اول و فرا رسیدن زمان نقل و انتقالات حواشی بار دیگر اطراف باشگاه تبریزی را فرا گرفت.
اولین حاشیه در پایان نیم فصل اول، تعطیلی تمرینات به دنبال اعتصاب بازیکنان بود. بازیکنان تیم ماشین سازی که پس از به روی کار آمدن زنوزی امیدوار بودند بخش قابل توجهی از قراردادهای خود را دریافت کنند پس از چند هفته که متوجه عدم تحقق این امر شدند اعتراضات خود را شروع کردند. این اعتراضات در هفته های پایانی نیم فصل اول به اوج خود رسید اما وعده پرداخت از سوی مدیران باشگاه بازیکنان معترض را اندکی آرام کرد. بازیکنان که در پایان نیم فصل هنوز دریافتی نداشتند تصمیم به تحریم تمرین تیم گرفتند. تحریم کنندگان تمرین که اکثرا بازیکنان غیر بومی حاضر در ترکیب اصلی تیم بودند به دنبال عدم حضور در تمرینات خواهان دریافت رضایت نامه خود برای حضور در تیمی دیگر شدند. در این میان چند تن از آنها این خواسته خود را عملی کردند. علی جراحکار، کاپیتان کرمانشاهی تیم ماشین سازی یکی از این بازیکنان بود که چند روز پیش با فسخ قرارداد ۳۰۰ میلیون تومانی خود با قراردادی ۷۵ میلیون تومانی به تیم شهرداری تبریز پیوست، بلکه در این تیم بتواند مبلغ قرارداد خود را که بسیار کمتر از ماشین سازی است را دریافت کند. پرداخت کمتر از ۵ درصد مبلغ قرارداد تا پایان نیم فصل اول دلیل اصلی اعتراض بازیکنان ماشین سازی است. البته طی آخرین اطلاعات بدست آمده طی روزهای گذشته مبلغ ده میلیون تومان به بازیکنان تیم ماشین سازی پرداخت شده و گویا قرار است به زودی مبالغ دیگری نیز به بازیکنان پرداخت شود تا بلکه آنها از رفتن منصرف شوند!
در گیر و دار اختلافات مالی بازیکنان تیم ماشین سازی با مسئولان تیم، خبر درگیری یکی از بازیکنان ماشین سازی با مربی تیم که شب روز سه شنبه روی خروجی خبرگزاری ها رفت، خبری بود که همه را شوکه کرد. ماشین سازی که در این چند سال همه رقم حاشیه را تجربه کرده بود این بار در حال تجربه کردن حاشیه ای جدید بود! ماجرا از این قرار بود که درگیری فیزیکی حامد پاکدل، بازیکن تیم ماشین سازی با عادل باباپور، مربی این تیم در منطقه ائل گلی شهر تبریز باعث شد تا طرفین با شکایت پاکدل از باباپور راهی کلانتری شودند. این دو که قرار بود سه شنبه شب برای حل مشکل پاکدل در تیم باهم دیدار داشته باشند پس از روبرو شدن با یکدیگر و بگو مگوی لفظی درگیر شدند که بالا گرفتن این درگیری کار به کلانتری کشیده شد. حامد پاکدل، بازیکن تیم ماشین سازی با تایید این موضوع گفت:”من برای صحبت با آقای باباپور با ایشان قرار داشتم اما مربی تیم در عین ناباوری با الفاظ رکیک مرا مورد توهین قرار داد و سپس کار را به درگیری فیزیکی کشاند. من از این آقا شکایت کرده ام و در کلانتری منتظر تعیین تکلیف هستم.” این اتفاق که باعث تاسف اهالی فوتبال آذربایجان شد به هیچ عنوان در شان باشگاه فرهنگی ورزشی ماشین سازی نبود و انتظار می رود که مدیران باشگاه برخوردی قاطع با مقصر آن داشته باشند.
بی شک تمامی اهالی رسانه استان آذربایجان شرقی و در کنار آنها اهالی فوتبال این استان در تلاش اند تا حواشی را از تیم ماشین سازی دور کرده و این تیم را در رسیدن به ساحل آرامش یاری کنند اما رخ دادن برخی اتفاقات تلخ این کار را غیر ممکن ساخته است. برخی اتفاقات که پیرامون این باشگاه رخ می دهد به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و نمی توان با سانسور خبری و یا استفاده از روابط دوستانه با اهل رسانه از نشر آنها جلوگیری کرد. تردیدی وجود ندارد که تلاش برای یافتن ریشه این اتفاقات و حواشی هر چند بسیار دشوار است ولی بسیار کارسازتر از تلاش برای کتمان و سرپوش نهادن به آنها است.