نفتکش «سانچی» حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی، شنبه ۱۶ دیپس از برخورد با کشتی فله بر هنگ کنگی «کریستال» طعمه حریق شده، ۳۰ سرنشین ایرانی و دو خدمه بنگلادشیاش در دلتای شانگهای ناپدید شدند و پس از گذشت ۸ روز با ادامه آتش سوزی بالاخره سانچی در غربت اقیانوس آرام، ارام گرفت.
به گزارش آذر صبح، در پی برخورد کشتی فله بر “کریستال” در آبهای چین با نفتکش ایران دریانوردان ایرانی به برخى پرسش ها و ابهامات در خصوص نفتکش سانچى پاسخ دادند:
آیا کسی در موتورخانه بوده است؟
به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعملهای ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادف باید تعادل کشتی، اطفا حریق و ترک کشتی را مد نظر قرار داد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست.
آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟
خیر چنین چیزی با تمام داستانهایی که حول آن گفته شد برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله دزدان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده می شود.
هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هر لحظه امکان غرق شدن دارد از نفراتش نمی خواهد که در پایین ترین نقطه ی کشتی که موتورخانه است پناه بگیرند. نهایتا نفرات در بحرانی ترین حالت با پوشیدن لباس شناور و جلیقه نجات به دریا می زنند.
چرا پرچم پاناما روى کشتى بوده؟
اول اینکه در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد مثلا شما می توانید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید هم سایر شهرستانها ولی مالکیت ماشین متعلق به شماست و پلاک تنها شماره ی ثبت شما را مشخص می کند پرچم کشتی دقیقا همین است .
همچینن پرچم هر کشتی نشان دهنده ی استاندارهایی است که یک کشتی پیروی می کند. پاناما کشتی های با استاندارد بالا را ثبت می کند و این برای کلاس کاری کشتی خیلی مهم است و نشان می دهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره کننده ها قرار می دهید.
تمام نفس وجود یک کشتی کار اقتصادی است یعنی ساخته می شود ثبت می شود تا اجاره شود و بار حمل کند هرچه پرچم و کلاس رده بندی کشتی از استاندارد بالاتری برخوردار باشد بنابراین شانس بازاریابی آن کشتی هم بالاتر می رود و نهایتا برای مالک صرفه ی اقتصادی دارد چون مشتری بیشتری دارد.
چرا هیچ خبرى از کشتى چینى که با سانچى تصادف کرده نیست؟ آیا آن هم دچار آتش سوزى شده است؟
کشتى چینى یک کشتی باری بوده و بار آن غلات بوده و طبیعتا هیچ آتش سوزی و آسیب جدی نداشته.
همچنین این کشتى از سمت دماغه با سانچى برخورد کرده که محکمترین بخش کشتی هست و مخصوص مقاومت برای تصادف طراحی شده و برخلاف تانکر ایرانی آسیب به خصوصی ندیده. از طرفى چون تانکر ایرانی خطر انفجار داشته و کشتى چینى هم آسیب دیده بود این کشتى را بلافاصله از صحنه خارج کرده اند.
مالک شرکت وزارت نفت بوده است؟ پس چرا وزیر کار جاى وزیر نفت اعزام شد؟
خیر؛ مالک، شرکت ملی نفتکش بوده که بعد از خصوصی سازی سهام وزارت نفت به تامین اجتماعی واگذار شده است.
چرا امکانات کافى در داخل کشتى براى نجات سرنشینان وجود نداشت؟
امکانات ایمنی این مدل کشتی های نفتکش بسیار زیاد است؛ دو قایق نجات، ۵ قایق نجات بادی، ۱۴ حلقه ی نجات، جلیقه ی نجات و لباس شناوری بیشتر از تعداد سرنشینان. هر دو هفته یکبار هم پروسه ی تخلیه و استفاده از این تجهیزات تمرین می شود و همه ی نفرات دانش کافی دارند.
همچنین امکانات اطفا حریق این کلاس کشتی ها بسیار زیاد است. دو نوع فوم مختلف با ظرفیت بالا، سیستم اطفا حریق با آب با تغذیه ی نامحدود از آب دریا و تجهیزات کامل شامل nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسولهای قابل حمل در سایزها و تایپهای مختلف را داراست.
به احتمال زیاد انفجار مانع دسترسى سرنشینان به این امکانات شده است.
آیا کشتى بیمه داشته و خسارت آن شامل چه مواردى است؟
بله. کشتی ها بیمه های پوششی بسیاری دارند که تمامی ابعاد یک حادثه را برای مالک جبران می کنند. اعم از خسارت مالی، خسارت جانی و حتی مسئولیتهای اجتماعی مثل خسارت ناشی از آلودگی زیست محیطی و …
همچنین برای اینکه بیمه گر بهتر و معتبرتری نصیب مالک کشتی شود باید پرچم و رده بندی با استانداردهای بالا داشته باشه. این مجموعه ها حلقه های اقتصادی نزدیکی دارند و اگر می خواهید دسترسی به بهترینها داشته باشید باید رده بندی و پرچم و بیمه هم سطح انتخاب کنید.
در این گونه موارد قانون هاى بین المللى چه مى گویند؟
چون دریانوردی در آبهای آزاد انجام می شود قوانین بین المللی وضع شده که در حوادث شبیه به این کشورهای درگیر حادثه در خم و پیچ قوانین داخلی همدیگر نمانند. اما در نظر بگیرید دولت چین خیلی از کنوانسیونها و معاهدات بین المللی را نپذیرفته و تعهد و الزامى نسبت به آن ها ندارد.
از سویى عامل انسانى در تصادفات کشتى ها مهم ترین عامل است و در این گونه موارد بیمه گذار از طریق جعبه سیاه و بسیارى از موارد دیگر جزئیات تصادف را بررسى و منتشر مى کند.