عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه مشکل اصلی شهر ما هوا، آب، خاک و ترافیک نیست و باید این موضوعات را کنار بگذاریم، ادامه داد: مشکل اصلی شهر ما عدم وجود کار مشارکتی در شهر است زیرا ما باید بتوانیم قدرت تحمل همدیگر، علاقه بین همنوعان و شهروندان را ایجاد کنیم.
به گزارش آذر صبح به نقل از فارس، سعید دباغ نیکوخصلت اظهار کرد: زمانی شهر تبریز دارای باغات دست نخوردهای بود که هوای لطیفی را در شهر ایجاد کرده بود ولی با گذشت زمان و افزایش ساختمانسازی این باغات از بین رفتهاند.
وی افزود: توسعه شهری به جای اینکه به سمت جنوب و غرب کشیده شود، به سمت گسل و آلوده شدن هسته شهری رفته است.
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه توسعه پایدار در تمام حیطههای از جمله حمل و نقل، طراحی شهری، حفظ فضای سبز و محیط زیست، طراحی ساختمان و حفظ انسانها معنا و تعاریف دارد، افزود: دنیا در حال حرکت به سمت شهر هوشمند است و حتی پیشبینی میشود که بعد از دو دهه حمل و نقل شهری جهت خرید نیز در خانه و به صورت الکترونیکی انجام خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در دو دهه دیگر فقط حمل و نقل برای مراجعه به کار و سالنهای ورزشی و فضاهای فرهنگی و توریستی استفاده خواهد شد.
رئیس کمیسیون توسعه پایدار و محیط زیست شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: با گسترش خدمات الکترونیکی در شهر دیگر نیازی به حضور ارباب رجوع در اداره مالیات و یا دریافت پروانه ساختمان در خود شهرداری نیست بلکه همه خدمات به صورت اینترنتی انجام خواهد گرفت.
در زمینه حرکت به سمت شهر الکترونیکی تعلل شده است
وی با اشاره به اینکه نباید در زمینه حرکت به سمت شهر الکترونیکی تعللی کرد و باید خود را به این سمت سوق داد، افزود: هرگونه تعلل در حرکت به سمت شهر الکترونیکی باعث میشود که از حالت جهان شهری شدن و منابع مالی، گردش مالی عقب بیافتیم.
نیکوخصلت با تاکید به اینکه یک توریست وقتی به شهر ما سفر میکند در صورت مشاهده ترافیک سنگین، آلودگی هوا، منظر نازیبای شهر، الکترونیکی نبودن شهر، ایمنی آب و غیره دیگر تمایلی به حضور دوباره یا معرفی شهر به دیگران را نخواهد داشت، تصریح کرد: اگر توجه کنید با سمپاشی درختان تعداد پرندگان شهر کم شده به طوریکه قبلاً در تبریز بیش از ۵۰ نوع پرنده وجود داشت که الان فقط هفت یا هشت نوع پرنده وجود دارد.
وی ادامه داد: طبق گفته کارشناسان برخی از حشرات از جمله کفشدوزک نیز به دلیل استفاده بیش از حد سموم در حال از بین رفتن هستند که کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز وارد عمل شده و تمام حیطههای مرتبط با توسعه پایدار را به صورت علمی مورد مطالعه قرار داده است.
عضو شورای پنجم تبریز با تاکید به اینکه ما نمایندگان مردم در شورای شهر هستیم و ارتباط تنگاتنگ با اداره کل محیط زیست استان، هواشناسی، نیروگاه، پتروشیمی و بخشهای خصوصی داریم،گفت: اعضای کمیسیون محیط زیست حساسیت ویژهای نسبت به محیط زیست و توسعه پایدار دارند و ما در این راستا سعی به حرکت به شورای شهری داریم تا مردم و شهروندان نسبت به آب و خاک حساس شوند.
وی اضافه کرد: هدف بر این است که سرانه فضای سبز افزایش یابد و در این راستا جلسات متعددی با متخصصان و اساتید دانشگاهی وجود داشته و از تمام طرحها استقبال میشود.
نیکوخصلت با بیان اینکه یک روزه محیط زیست را از دست ندادهایم که بتوان آن را یکروزه حل کرد، افزود: حرکات غیرعلمی، بدون مطالعه و موارد از این قبیل باعث از بین رفتن محیط زیست شده است.
در جوامع مدرن هیچ شهری نباید از کارتیمی غافل باشد
وی تصریح کرد: در جوامع مدرن هیچ شهری نباید از کارتیمی غافل باشد و از این رو هدف اصلی شورای شهر تبریز و کمیسیون توسعه پایدار فراگیر کردن کارهای مشارکتی در شهر است.
رئیس کمیسیون توسعه پایدار با اشاره به اینکه وقتی در یک تیم ورزشی فردی نتواند بازی کند باعث مشکلاتی برای آن تیم خواهد شد، افزود: در سراسر دنیا تمام کشورهای موفق اقدام به تربیت شهروندهای مشارکتپذیر کردهاند به طوریکه این کشورها از دوران کودکی اقدام به تربیت شهروند مشارکتپذیر اجتماعی میکند.
وی ادامه داد: ما نیز در راستای تربیت شهروند مشارکتپذیر وارد ارتباط گسترده با آموزش و پرورش کردهایم زیرا همه دستگاهها،ارگانها و وزارتخانهها به حساسی آموزش و پرورش نیست.
نیکوخصلت متذکر شد: نسل آینده کشور در آموزش و پرورش تربیت مییابد و طبق رصد صورت گرفته، وضعیت معیشتی معلمان به قدری نیست که بتوانند با آسوده خیالی و توانمندی کامل در کلاسهای مدنظر ما حضور داشته باشند.
مدارس ما با محیط زیست بیگانه هستند
وی اذعان داشت: مدارس ما با محیط زیست بیگانه هستند و در این راستا اقدام به برنامهریزی توانمندسازی معلمان کردهایم که مدیرکل آموزش و پرورش استان و زیرمجموعه نیز استقبال از این پیشنهاد شورای شهر داشتهاند.
عضو شورای شهر تبریز با تاکید به اینکه شورای شهر میخواهد پلی بین اجرای اهداف تربیت شهروندی از طریق آموزش و پرورش باشد،گفت: برنامههایی برای راهانداری مدارس با طبیعت، عجین کردن مدارس با محیط زیست و تربیت دانشآموزان دوستدار طبیعت را خواهیم داشت.
وی افزود: باید کودکان از ابتدا عادت به احترام نسبت به طبیعت داشته باشند و برای نگهداری آن تلاش کنند.
نیکوخصلت خاطرنشان کرد: طبیعت سالم برای طول عمر نبوده و استفاده از هوای سالم، پاک نیز اولویت دوم در اهمیت محیط زیست است بلکه اولویت اول و اصلی احترام به محیط زیست است که باید نهادینه شود زیرا احتمال دارد جنگلکاری انجام گیرد ولی با یک صاعقه کل جنگل آتش بگیرد.
وی با بیان اینکه باید دیدگاه نسبت به طبیعت باید به صورت دوستی با آن باشد، گفت: یکپارچگی انسان و طبیعت در تربیت انسانها از اهمیت ویژهای برخوردار است که خوشبختانه در حال حرکت به این سمت هستیم.
مشکل اصلی شهر تبریز عدم وجود کار مشارکتی در شهر است
عضو شورای پنجم شهر تبریز با اشاره به اینکه مشکل اصلی شهر ما هوا، آب و خاک و ترافیک نیست و باید این موضوعات را کنار بگذاریم، ادامه داد: مشکل اصلی شهر ما عدم وجود کار مشارکتی در شهر است زیرا ما باید بتوانیم قدرت تحمل همدیگر، علاقه بین همنوعان و شهروندان را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: در کشور کنکور و رقابت به قدری جا افتاده است که جای انجام کار گروهی خالی مانده است و در هیچ جایی به ما یاد ندادهاند که با کمک هم یک پروژه را جلو ببریم.
نیکوخصلت اذعان داشت: مهمترین آیتمی که باید در این شهر به آن توجه کرد و اهداف را در آن لحاظ کرد، آموزش و پرورش است که البته با بخش آموزش نیز کاری نداریم و بیشترین تمرکز روی پرورش باید انجام گیرد و اگر این اهداف در پرورش نهادینه نشود گواهینامه رانندگی زیاد خواهد شد ولی در مقابل آن دوبله و سوبله نگهداشتن هم زیاد میشود.
عضو شورای شهر تبریز با اشاره به ارتباط کمیسیون توسعه پایدار با پروژهای هماهنگ با دانشگاه شهید مدنی تصریح کرد: این پروژه در رابطه با رسیدگی به درختانی است که از ریشه خشک میشوند و یا کرمزده هستند که از طریق محلولهای قابل خوردن و بدون خطر برای انسان، سمپاشی میشود.
وی افزود: این محلول در ۴۹ منطقه کشور آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و در حال تولید در کشور هلند و ژاپن نیز هست که میتوانیم با تولید این محلول کل خاورمیانه را از این طریق تحت پوشش قرار دهیم.
نیکوخصلت بیان کرد: در رابطه با پسماندهای شهری برنامهریزیهای زیادی شده به طوریکه به پسماند با دیدگاه مالی نگاه میشود و از این بابت کمیسیون توسعه پایدار پیشگام شده است.
وی اضافه کرد: در رابطه با فرهنگ دوچرخهسواری هرچند نمیخواهیم در مدت زمان کوتاه آمستردام یا کپنهاگ باشیم ولی کارگروهی راهاندازی شده است که با استفاده از ظرفیت تبریز بتوان حداقل به ۲۰ درصد آن برنامهها رسید.
عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: در توسعه دوچرخه بعضاً جزیرهای عمل شده است و اصلا روی این موضوع کار اساسی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه هرگز خانوادهای که خودرو ندارد را مورد تقدیر قرار ندادهایم، افزود: هیچگاه در مدرسهای دانشآموز را به علت نداشتن خودروی والدین که سوخت بنزین را هدر نداده، هوا را آلوده نکرده و ترافیکی ایجاد نشده، تشویق نکردهایم و بهتر بود تشویق آن نیز یک دوچرخه باشد.
نیکوخصلت ابراز کرد: شهرداری به موضوع اتوبوسرانی و تاکسیرانی اهمیت میدهد و میخواهیم سرمایهگذارانی در این زمینه را جذب کنیم تا مردم به راحتی به وسایل نقلیه دسترسی داشته و نسبت به استفاده از خودروی شخصی بیعلاقه شوند.
سیاست اصلی شورا در بلندمدت برقی کردن شهر است
وی اذعان داشت: سیاست اصلی شورا در بلندمدت برقی کردن شهر است زیرا میخواهیم تولید کربن در تبریز به صفر برسد و البته کل دنیا نیز به این سمت در حال حرکت است.
عضو شورای پنجم شهرداری تبریز تصریح کرد: در لندن تصمیم بر آن است که تا سال ۲۰۳۰ هیچ خودرویی که مصرف بنزین دارد، مورد استفاده قرار نگیرد و اگر تولید هم شد به کشورهای دیگر بفروشند.
نیکوخصلت بیان داشت: کمیسیون توسعه پایدار باید با سایر کمیسیونها ارتباط گستردهای داشته باشد تا به یک ثبات شهری برسیم.
وی در پایان متذکر شد: از همشهریان میخواهم که ابتدا با خود آشتی کرده و سپس محبت و ارتباطات در محل کار و خانواده را عمیقتر کنیم و دست در دست هم داده و به جلو حرکت کنیم و مطمئنا با این روند کشور تا پنج سال آینده به استانداردهای بینالمللی خواهد رسید.