پنجمین فیلم ساخته شده به کارگردانی روح الله حجازی در کارنامه ی کاری او به طوری ثبت شده که گویی روایت قصه حال وی را بازگو می کند.
به گزارش آذر صبح، سالار ابراهیمی: فیلم اتاق تاریک با وجود کم و کاستی ها تماشایی است ولی اگر در کستینگ فیلم به جای ساعد سهیلی از گزینه های دیگری استفاده می شد فیلم را جذاب تر می کرد.
حجازی در این فیلم از نمادهای خاصی در توصیف روحیات کاراکترها استفاده کرده، البته ناگفته نماندکه ریتم کند فیلم باعث بی حوصلگی مخاطب می شود.
از اتفاقات مهم در این فیلم حضور بازیگر خردسال است که کارگردان توانسته نقش او را به خوبی جلو دهد و این قبیل رویدادها در سینمای ایران به ندرت مشاهده می شود.
در برخی از قسمت های فیلم به بزرگتر بودن فرهاد از هاله اشاره شده که این نکته برای توجیه مخاطب صورت گرفته، در واقع بایستی سن هاله بیشتر باشد ولی دلیل این اختلاف سن بیان نمی شود.
در سکانس دیگری نیز هاله فرهاد را “بچه جون” خطاب می کند و این قسمت به مخاطب بازگو می کند که آنان شاید از روی عشق ازدواج نکرده اند و یک عامل بیرونی باعث این زوجیت بوده است.
تدوین فیلم “اتاق تاریک” قابل تحسین است، تقریبا سکانها مرتبط باهم اجرایی شده و اگر مخاطب فیلم را به طور دقیق تماشا کند سکانس رها شده ای در فیلم مشاهده نخواهد کرد.
بسیاری از مخاطبان صحنه ای را که هاله می خواهد خود را از بالکن به پایین رها کند، بی ربط تصور می کنند در حالیکه همانطور که فرهاد برای غلبه بر ترسش با سگ مواجه شد و سگ را درمان کرد، هاله نیز با این روش قصد دارد بر ترسش غلبه کند.
برخی از سکانس های فیلم غیر واقعی به نظر می رسند، در صحنه ای که هاله با پیمان (همسایه) به راحتی صحبت کرده و حتی او را “تو” خطاب می کند پس از تعریف ماجرا با واکنش تند همسرش مواجه می شود، اما زنی که درمی یابد همسرش غیرتی است مسلما باید با غریبه ها گفتگو نداشته باشد.
این فیلم گویی تحت تاثیر سینمای فرهادی قرار گرفته است، صحنه های سوال و بازجویی کردن از پسر بچه، پرس و جو کردن از همسایه ها، سرایدار و صحنه های حمام پسر بچه، ذهن آدمی را به سینمای فرهادی می کشاند، البته این تحت تاثیر قرار گرفتن خوب یا بد را نشان نمی دهد ولی همواره مخاطب می خواهد تعریف روایت خاص خود کارگردان را تماشا کند و این مولف بودن امتیازی برای فیلمساز محسوب می شود.
اتاق تاریک فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی روحالله حجازی محصول سال ۱۳۹۶ است. ساعد سهیلی و ساره بیات بازیگران اصلی فیلم هستند، حجازی سه سال بعد از آخرین ساخته اش «مرگ ماهی» امسال با «اتاق تاریک» به سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر آمد و در اولین روز آغاز جشنواره سی و ششم در ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ فیلم اتاق تاریک به نمایش درآمد.
فیلمنامه «اتاق تاریک» را روحالله حجازی با روایتی از فصل مشترک زندگی فرهاد و هاله به نگارش درآورده است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کردهاند و این سرآغاز تغییرات دیگرى است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار مى دهد.