در تاریخ آهنگهای حماسی و انقلابی ایران، شاید هیچ سرودی به پای “یار دبستانی” ماندگار نبوده و به قول “جمشید جم” خواننده ی این سرود انقلابی، صدای ظلم ستیزی چهار نسل از اول انقلاب تاکنون بوده است. آهنگی که در کنار برخی از آثار دیگر آن ایام همچون: ای ایران، ایران ایران و … هنوز هم مو بر تن سیخ می کند و احساس استبداد ستیزی و استکبار ستیزی را در آدمی زنده می سازد.
آذر صبح/ مهرداد خوشکار مقدم: در آستانه فرا رسیدن سالگرد ایام پیروزی انقلاب، برگزاری جشنواره موسیقی حماسه و مقاومت در تبریز بهانه ای شد که با استاد “جمشید جم” خواننده این سرود ماندگار به گفتگوی بنشینیم:
استاد، بهتر است گفتگویمان را با همان سرود شروع کنیم. چه شد که اینگونه شد؟!
در اوج دوران مبارزات مردم بر علیه ظاغوت، چگونه به سرود یار دبستانی رسیدید؟
این بود که با همکاری دوستان و گروهی از نوازندگان انقلابی تصمیم گرفتیم اثری حماسی خلق کنیم که به درد آن ایام بخورد.
این سرود دقیقا چه زمانی، چگونه، و کجا ساخته شد؟
یادم می آید که روی انتخاب سازها و حتی ریتم و آهنگ آن مدتها مشورت کردیم و در نهایت به سرودی رسیدیم که همینک بعد از گذشت ۴۰ سال همچناان زنده است.
همانگونه که اشاره کردید، این اثر بعد از ۴۰ سال همچنان زنده است و حتی صدای نسل جوان شده است. فکر می کنید دلیلش چیست؟
عامل دوم هم ذات استکبارستیزی و استبدادستیزی انسان های آزاده است که چنین سرودهایی را ماندگار می کند. سرشت آدمی همواره به سوی ظلم ستیزی سوق می یابد و سرودهای حماسی چون یار دبستانی هم دقیقا با این خلقیات آدمی همخوان است.
فکر می کنم چنین عواملی است که باعث شده سرود “یار دبستانی” با چهار نسل زندگی کند و همچنان جوان بماند!
وقتی این سرود ساخته شد چگونه منتشر شد؟ وقتی بازتابش را دیدید چه حسی داشتید؟
به طور حتم، خوشحال و حیرت زده بودم که این سرود با استقبال مردم مواجه شده بطوریکه دوست داشتم با صدای بلند فریاد بزنم این سرودی که گوش می کنید را من خوانده ام ( نگاهش را به سمتی خیره کرده و می خندد… گویی که دوباره در خیابان های ولیعصر تهران ۵۷ قدم می زند… )
استاد جمشید جم، خواننده ی یکی از ماندگارترین آثار موسیقی حماسی انقلابی است؛ با اینحال بسیار کم در محافل و رسانه ها حضور می یابد و شاید خیلی ها با چهره اش آشنایی ندارند. به نظرتان چرا؟
کمی از آن سرود فاصله بگیریم. با وجود تمام ناملایمات به حوزه موسیقی، اما سرودهای حماسی و انقلابی همواره نقشی اساسی در ایام انقلاب و حتی دفاع مقدس داشتند. به نظر شما این سبک از موسیقی چه تاثیری در مناسبت های مختلف دارد؟ به عبارت بهتر، موسیقی حماسی چه نقشی در پیروزی انقلاب و حتی دفاع مقدس ایفا کرد؟
حتی موسیقی های مذهبی ما، حتی با ریتم های آرام هم سرشار از حماسه است؛ چه در موسیقی محرم باشد چه در سرودهای مربوط به شهدا و حتی مدافعان حرم.
در عصر حاضر هم روح مبارزه با بیگانه و استبداد از زمان عارف قزوینی تاکنون همواره مورد توجه بوده و در نهایت، در ایام انقلاب و دفاع مقدس به اوج خود رسیده است.
با این اوصاف باید اذعان کنم که سرودهای حماسی عامل زنده نگه داشتن موسیقی به ویژه در چهار دهه گذشته بوده و از سوی دیگر، به عنوان عامل همدلی و اتحاد، یکی از عوامل پیروزی در برهه های حساس بوده است.
به همدلی و خلوص نیست در خلق آثار ماندگار اشاره کردید. آیا در وضعیت کنونی، موسیقی های حماسی اوایل انقلاب و ایام دفاع مقدس تکرار خواهد شد؟
استاد جم، شما بارها در سخنانتان به اهمیت موسیقی حماسی در ایام انقلاب و دفاع مقدس اشاره کردید. در این روزها هم شاهد برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت و حماسه در تبریز بودیم. با اینحال به نظر می رسد بعد از ۴۰ سال تکلیفمان با موسیقی مشخص نیست! حتی کارشناسان عقیده دارند در این وضعیت موسیقی حماسی هم قربانی می شود؛ نظر شما چیست؟
روزهای اول انقلاب کجا بودیم؟ چرا کسی دنبال این مباحث نبود؟ پاسخ این است که شرایط آن دوران موسیقی حماسی را ایجاب می کرد برای تهییج، همدلی و اتحاد مردم برای رسیدن به یک هدف. همین وضعیت در دوران دفاع مقدس هم تکرار شد و آثاری خلق گردید که اتفاقا در تاریخ جنگ تحمیلی ماندگار شدند.
البته باید از حق نگذریم که وضعیت امروز خیلی بهتر شده اما برای اینکه راه را طی کنیم هنوز زمان زیادی داریم.
به طور حتم موسیقی حماسی برای زنده نگه داشتن روح استعمارستیزی و استبدادستیزی جوانان ایران زمین از ضروریات است و باید مورد حمایت دولت قرار گیرد.
امروز ضرورت این مقوله هم برای همه ی مسئولان عالیرتبه احساس شده و امیدواریم که شاهد تحولات خوبی در عرصه موسیقی باشیم.
با این شرایط قبول دارم که وضعیت کنونی موسیقی در کشور دلشکستن دارد چراکه ایران مهد بسیاری از موسیقی ها است اما به دلیل نامهربانی های صورت گرفته، امروز خودمان در این حوزه فقیر شده ایم!
جشنواره موسیقی حماسه و مقاومت تبریز را چگونه دیدید؟ آیا برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند در احیای جایگاه موسیقی حماسی مفید باشد؟
قطعا برگزاری این جشنواره در احیای جایگاه این موسیقی موثر خواهد بود به ویژه اینکه جوانان شرکت کننده در این جشنواره را سرشار از عشق و انگیزه دیدم که جای امیدواری و دلگرمی دارد. با اینحال مسئولان امر باید این عشق و انگیزه را دریابند و با حمایت های خود، راه را برای تولید آثار ماندگار هموار سازند.
ضمن تشکر از حوصله ای که به خرج داید، دست آخر یک سئوال کلیشه ای اما مفید: استاد جمشید جم متولد چه سالی است؟ تحصیلاتش و مشغول چه فعالیت هایی است؟
سپاس از لطفتان…