قرار بود بهروز وثوقی با این فیلم بازگشتی دوباره به سینمای ایران داشته باشد، خبری که از همان ابتدا امید چندانی به تحقق آن نمی شد داشت، با این حال سازنده فیلم تصمیم گرفته بود با ساخت آن در کشور ترکیه باردیگر از این بازیگر بزرگ سینمای ایران در فیلمی ایرانی استفاده کند.
آذر صبح/ سالار ابراهیمی: اما نهایتا نیز وقتی کامبوزیا پرتویی به این نتیجه رسید که امکان گرفتن مجوز بازی برای وثوقی وجود ندارد پروژه خود را به شکل دیگری جلو برد. قصه را از ترکیه به ایران آورد و البته با طولانی شدن زمان نوشتن فیلمنامه و فراهم نشدن امکان ساخت آن که بیش از ۱۰ سال طول کشید، به جای اشاره به نیروهای افراط گرای آن روزگار که طالبان بودند، به جریان نو ظهورتر داعش در فیلم اشاره شده است.
این فیلم داستان یک راننده کامیون را روایت می کند که از عراق زن و فرزندی را همراه خود به تهران میآورد تا او را به شوهرش برساند. نکته قابل توجه این فیلم این بود که شخصیت زن داستان از طایفه ایزدی در عراق بود و به مشکلاتی که آنها بر اثر حملات داعش داشتند، اشاره شده است.
البته در طول فیلم زن ایزدی هیچ حرفی از داعش و رنجهایی که متحمل شده است، نمی زند و فقط دغدغه اش پیدا کردن شوهر و حسی که با راننده کامیون ایجاد می شود، فیلم را پیش می برد.
حضور نیکی کریمی هم در فیلم عبث و بیهوده است و هیچ کمکی به پیشبرد داستان نمی کند و با یک دیالوگ کاملا سطحی و نپخته ( این داعشی ها با شما چیکار دارن) بی معنی بودن حضور خود در فیلم را تکمیل می کند.
کامبوزیا پرتوی همه کاره فیلم کامیون هست . این فیلم مثل اکثر کارهای پرتوی ، فیلم متوسطی است که یک زندگی روزمره را روایت می کند بدون اینکه تعلیق یا نقطه عطف و گره گشایی خاصی در فیلم نامه وجود داشته باشد.
پرتوی نیز مثل بسیاری از فیلمسازان هم دوره خود ، نمی تواند جهانی به روز شده که با نبض جامعه پیش آمده را در برابر تماشاگر خود بگذارد، به همین خاطر اگر هم مخاطبان را تا پایان فیلم با خود همراه کند از تاثیر گذاری عمیق بر آنها ناکام می ماند. این درحالی است که ایده اصلی فیلمنامه بر اساس رخ دادهای سالهای اخیر در جغرافیای پرتلاطم غرب کشور و همسایگانش شکل گرفته است.
از نقاط قوت فیلم می توان به حضور تورج اصلانی، این فیلمبردار خوش قریحه در پشت دوربین فیلم اشاره کرد. بازی قوی سعید آقاخانی که با گریمی متفاوت در این فیلم ظاهر شده است و به نظر یکی از بخت ای سیمرغ بهترین بازیگر مرد باشد.
قبل دیدن فیلم به این فکر می کردم که “کامیون” می تواند فیلم بهتری از” کافه ترانزیت” باشد و با پایان فیلم دریافتم که گویا پرتوی نمی خواهد فیلمی بهتر از “کافه ترانزیت” بسازد.