مشاور وزیر راه و شهرسازی به لزوم استفاده از ظرفیت های دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور تاکید کرد و گفت: دانشگاه تبریز وظیفه سنگینی در توسعه تبریز دارد.
به گزارش آذر صبح، دکتر حسین عبده تبریزی طی نشستی با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با موضوع «تبریز به مثابه کانون توسعه اقتصادی» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: شهرهایی بزرگ و توانمند مانند تبریز که توان ارزش آفرینی با توجه به مزیت های نسبی و رقابتی شان را دارند، می توانند در توسعه اقتصادی کشور و منطقه ای نقش فعالی ایفاء کنند.
وی بر لزوم شناخت معرفی مزیت های اقتصادی تبریز تاکید کرد و گفت: لازم است مزیت های رقابتی هر شهری مشخص باشد تا گروه های هدایت کننده شهر با یک رویکرد واکنشی و فعال در آن حوزه ها مدیریت و کار کنند.
این اقتصاددان برجسته کشورمان تاکید کرد: باید بدانیم و مشخص باشد که تبریز در ۵ سال، ۱۰ سال و ۲۰ سال آینده باید کجا باشد و چه برنامه هایی در این خصوص باید حمایت و اجرایی شود.
عبده تبریزی گفت: توان شهر تبریز برای توسعه محیط کسب و کار وابسته به تقویت مهارت های پایه ای و ارتقای ساختارهای فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی است و در این خصوص باید گروه های هدایت کننده شهر تمرکز داشته باشند.
وی در این نشست به مسئولان استانی و شهری توصیه کرد با تکیه بر کانون های سرمایه به مانند تقویت سرمایه های اجتماعی و فکری، سرمایه های مردم سالارانه، شفافیت، مشارکت و تشکیل نهادهای اقتصادی اجتماعی، سرمایه های فرهنگی، سرمایه های زیست محیطی و منابع طبیعی، سرمایه های فنی و زیرساختها، سرمایه های مالی و نیز استفاده از وجود دانشگاه های توانمند مانند دانشگاه تبریز با برند سازی به توسعه مورد نظر دست یابند.
این استاد دانشگاه به برخی هدف ها در برنامه استراتژیک تبریز اشاره کرد و گفت: گسترش صنعت گردشگری از طریق برنامه های ترویجی و آماده سازی سایت های تاریخی و نیز توسعه ستون های اقتصادی از قبیل سایت های صنعتی و بازارهای منطقه ای از مهمترین برنامه های توسعه ای تبریز هستند.
عبده تبریزی به نقش «هویت برتر شهری» در توسعه اشاره کرد و گفت: رقابت شهرهای جهان برای جذب استعدادها، سرمایه گذاران و کسب و کارهای جدید بر پایه تقویت برند معتبر یا همان هویت شهر است.
وی به لزوم استفاده از ظرفیت های دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور تاکید کرد و گفت: دانشگاه تبریز وظیفه سنگینی در توسعه تبریز دارد و باید شبکه های اجتماعی را برنامه ریزی و پیاده سازی کند که فارغ التحصیلان و افراد کارآزموده برای اقامت و خدمت در تبریز تشویق شوند تا در درون شهر و منطقه فعالیت های کارآفرینی با فن آوری برتر گسترده و گسترده تر شوند.
عبده تبریزی در پایان گفت: دانشگاه می باید از چهارچوب های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی شهر حمایت کند و به یک نیروی محرک در حوزه توسعه شهر تبدیل شود.