دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر شامگاه روز یکشنبه ۶ اسفندماه سال جاری در تالار پتروشیمی تبریز با معرفی منتخبان ، به کار خود پایان داد.
به گزارش آذر صبح، در ابتدای این مراسم حامد خسروشاهی، یکی از عوامل اجرایی مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر ضمن خوشامدگویی به مهمانان خارجی و فرهیختگان استانی افزود: برخی براین باورند که بهانه برگزاری مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در شهر تبریز، براساس رویداد تبریز۲۰۱۸ صورت گرفته است، ولی می توان گفت این امر تاحدودی تاثیر گذار بوده تبریز ، دلیل اصلی این است که تبریز هموراه یکی از کانون های تحولات ایران اسلامی به شمار می رود.
وی تصریح کرد: اولین های بسیاری همچون نخستین کتابخانه، چاپخانه، آتش نشانی و غیره در تبریز شکل گرفته و ادامه یافته است، این جشنواره ها و مراسمات بین المللی نیز باید در تبریز برگزار شوند چراکه شهر ما به لحاظ فرهنگی هموراه سرآمد و تاثیرگذار بوده است.
در ادامه این مراسم مهدی قزلی دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر متنی ارسال شده از سوی آیت الله سبحانی را قرائت کرد که بدین شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
تقدیم به روان پاک گوینده علی ای همای رحمت
شعر در لغت عرب به معنی دانستن است ولی در اصطلاح ادیبان سخن منظومی ست که در قالب یکی از قبور شانزده گانه شعری ریخته شود و سرانجام اندیشه ای را اعم از حق و باطل، حقیقی و خیالی در دامن خود بپرورد و دیوان مجموع ست که در آن سخنان منظوم سراینده گردآید، در تعریف یادشده واقعیت شعر را وزن و قافیه تشکیل می دهد و سراینده باید بکوشد کلامی با منظور موفا به خواننده یا شنونده عرضه بدارد و اگر نظم او دچار سکته ووقفه گردد ویا از نظرقافیه خردی بر آن وارد شودفاقد ارزش می گردد و ادبای اسلامی برای تامین هردو منظور دو علم را با نام های علم عروض و علم قوافی پی ریزی کرده اند و دارندگان قریه شعری تا خطوطی رهبری نموده، آهنگ های طبیعی را باقواعد صنایعی به هم آمیخته اند ولی از نظر اسلام ارزش شعر در وزن وقافیه خلاصه نمی شودبلکه باید سخن موزون لباسی باشد براندیشه سالم که در دل عارفان جذب وکشش، در سیاستمداران تحول و حرکت ، در جوانان شور و اشتیاق وبالاخره در هرقلمرو خلاق و سازنده باشد و در غیراین صورت فاقدارزش خواهد بود. اگر رسول گرامی اسلام می فرماید؛ان من الشعرلحکمتن و ان من البیان لسهراب، ناظر برآن سوره های موزونی ست که اندیشه حکیمانه را دربرداشته ودر زندگی مفید و سودمندباشد.اگر شعر باید از زیباترین الفاظ و ظریفت ترین کلمات واستوارترین معانی برخوردارباشد شاعرنیز باید از فضایل اخلاقی وارزشهای ویژه ای برخوردار گردد و اشعار حکیمانه و عارفانه اوتبلوری از روحیات وی باشد تا گویی شخصیت انسانی و فضایل اخلاقی خود را در قالب الفاظ منظوم ریخته و به خوانده عرضه داشته وبه اصطلاح به ملکات الفاظ بسیط خود لباس کسرت پوشانیده است.
قرآن برخلاف نظزیه معروف از شعرو شاعری انتقاد ننموده بلکه شاعران را به دو گروه تقسیم کرده است؛۱- گروهی که منابع خدادادی را وسیله اشبای غرایض خود قرارداده و به دین اعتقاد راسخ درهروادی گام می نهند و به مدوضم شخصیت می پردازند و به فساد اخلاقی دامن می زنند و درباره این گروه می فرماید والشعراء یتبهم القابون الم ترعنهم فی کل واد…….؛ افراد جاهل و گمراه از شاعران پیروی می کنند آیا نمی نگرید که آنان در هروادی سرگشته اندوسخنانی می گویندکه یکی را عمل نمی کنند این گروه از شعرا پدیده شعری را نردبان تردی مادی وسیله اشبای شهوات ومایه گستردگی فساد وسرانجام دسیسه ای برای بزرگ جلوه دادن کوچکان و تحقیر بزرگان قرار می دهندوبه اصطلاح نان به نرخ روز می خورندودر سخن آنان نه پندی حکیمانه و نه اندیشه ای سالم پیدا می شود بلکه هدف نیل به اهداف نفسانی ست که اسیر آن می باشند، این گروه از شعرا پیوسته در خدمت زورگویان بوده وتوجیه گر جنایات آنان می باشند.۲-گروه دیگرشاعران از شاعران دلسوخته یا دل سوختگان شاعری اند که این نعمت الهی را در خدمت هدف مقدسی به کار می گیرند، جوانان را پند می دهند، جامعه را باراه و رسم صحیح هشدار داده و به آانچه که می گویند پیش از دیگران عمل می کنند، قرآن به این گروه از شاعران در آیه یادشده اشاره می کند ومی فرماید؛ الاالذین آمنو وعمل الصالحات و الذکرالله کثیرا وانتصب من بعدما ظلمون: مگر آانان که دارای ایمان و عمل نیک بوده و خدارا بسیار یادکنند و پس از مظلومیتطلب پیروزی کنند،هیچ فرد آگاهی نمی تواند تاثیر شعر را دربیدار کردن جامعه انگار ورزد.
گفتنی است در این جشنواره با اهدای سرو بلورین جشنواره به میرزاحسین کریمی مراغه ای، محمود دست پیش ، حیدر عباسی، یدالله امینی ، اصغر فردی، ولی الله کلامی زنجانی و مرحوم حسین منزوی به عنوان شاعر، ادیب، منتقد و نویسنده آثار ترکی تجلیل شد همچنین هیات داوران دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر برای نخستین بار در تاریخ برگزاری این رویداد ادبی، از نشر مروارید به عنوان ناشر برگزیده کتاب شعر تقدیر کرد.
برگزیدگان بخش کودک و نوجوان (کتاب دوتاسیب شیرین به نویسندگی خاتون حسنی و کتاب کلید به قلم اکرم کشایی)، لوح تقدیر،سروبلورین و۱۰ سکه بهار آزادی را اذعان خود کردند.
در بخش درباره شعر هم ۲ برگزیده مشترک شامل کتاب های صد سال عشق مجازی به نویسندگی محمود فتوحی و درپی آن آشنا به قلم سیدمحمود راستگو، لوح تقدیر، سرو بلورین و ۱۵ سکه بهار آزادی را دریافت کردند.
همچنین در بخش شعر بزرگسالان ، ۳۰ سکه بهار آزادی، سرو بلورین و لوح تقدیر به تنها اثر برگزیده با عنوان صدای زنگ درآمد به قلم رویا شاه حسین زاده تعلق گرفت.