به گزارش آذر صبح، ولی ملکی در همایش ماشین سازان و قطعه سازان خودروی تبریز ۲۰۱۸ اظهار کرد: در جهان سالانه ۹۵ میلیون دستگاه خودرو تولید می شود و گردش مالی صنعت خودروسازی سه هزار میلیارد دلار است، همچنین سهم خودروسازی جهانی در رشد اقتصادی ۳.۷ درصد است.
وی با بیان اینکه فرهنگ صنعتی شدن یک اصل است، گفت: از سال ۱۳۵۴ در راستای صنعتی شدن گام برداشتیم، اما جنگ تحمیلی و تحریم ها صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داد.
نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به بحث آرندی و تحقیق و توسعه، عنوان کرد: چهار درصد درآمد های اروپایی در آرندی و تحقیق و توسعه هزینه میشود.
وی با اشاره به اینکه یک پنجم اقتصاد صنعتی مربوط به صنعت خودروسازی و قطعهسازی است، خاطرنشان کرد: حدود۸۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: باتوجه به اینکه این صنعت لوکوموتیو سایر صنایع است، توجه به آن باید در اولویت قرار گیرد تا بتوان شاهد افزایش اشتغال و توسعه صنعت باشیم.
ملکی با بیان اینکه از صنعت خودروسازی و قطعهسازی حمایتهای قابل توجهی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: برای رشد این صنعت باید بخشی از واحدهایی که توسط دولت اداره میشود؛ به بخش خصوصی واگذار شود.
«مجید خدابخش» – استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای کشور فرصت طلایی برای قطعه سازان است.
وی افزود: بنده حاضر هستم هر هفته در کنار این صنعتگران بوده و برای حل مشکلات آنها به واحدهای خودروسازی و قطعهسازی بروم. بخشی از مشکلات واحدها را میتوان با اختیارات استانی اعم از نوسازی ناوگان حمل و نقل، مرتفع کرده و بخش دیگری را باید در تهران پیگیری کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال آینده تبریز باید قطب سوم خودروسازی کشور باشد، تصریح کرد: امید است شاهد تحقق این بند از برنامه سند و تدبیر و توسعه استان باشیم.