طرح ملی قطار شهری تبریز که مهمترین فعالیت عمرانی این کلانشهر به شمار می رود، امروز پس از گذشت ۱۷ سال از آغاز آن، با چالش محدودیت های مالی مواجه بوده و عملیات اجرایی آن به کندی پیش می رود.
به گزارش آذر صبح به نقل از ایرنا، این طرح عظیم از سال ۱۳۸۴ وارد فازعملیاتی شد و هم اکنون تنها خط اول فاز نخست آن به طول ۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائل گلی تا میدان ساعت در حال بهره برداری است.
قطار شهری تبریز در چهار خط درون شهری و یک خط حومه در مجموع به طول ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده که بخشی از آن شامل تراموا به طول ۵۰ کیلومتر می باشد و مطالعاتش از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی به همراه شهردار تبریز روز چهارشنبه در جریان بازدید از نحوه فعالیت سازمان قطار شهری و بخش های مختلف این پروژه، به مشکلات و محدودیت های مالی این طرح حیاتی حمل و نقل ریلی اشاره و آنرا بزرگ ترین و مهمترین مشکل و در مرحله ای بالاتر چالش این طرح عمران شهری بیان کردند.
محمداسماعیل سعیدی در این بازدید بر ضرورت پرداخت سهم دولت در بودجه قطار شهری تبریز و رفع محدودیت های مالی تاکید کرد و گفت: باید محدودیت های مالی قطار شهری تبریز طی سال جاری برطرف شود.
ویی یکی از اولویت های رویداد مهم گردشگری تبریز ۲۰۱۸ را قطار شهری دانست که به گفته وی در جلسه مشترک نمایندگان مجلس با استاندار آذربایجان شرقی، مسائل و مشکلات مطرح شده و قرار است در سفر اخیر رئیس جمهوری به طور جدی مطرح و پیگیری شود.
وی سفر ماه آینده رییس جمهوری اسلامی ایران به تبریز را فرصتی ارزشمند دانست و گفت: مقرر شده است در دیدار با رئیس جمهور پروژه های دارای اهمیت استان که نیاز به حمایت جدی دولت دارند، مطرح شود.
سعیدی با اشاره به اینکه متاسفانه در بودجه سال جاری کشور رقم امیدوار کننده ای برای قطار شهری تبریز پیش بینی نشده است، یادآور شد: باید دولت به صورت جدی به این طرح ملی ورود پیدا کند و پرداخت سهم دولت به قطار شهری تبریز و تکمیل سریع آن در دستور کار دولت قرار بگیرد.
وی با تاکید بر ضرورت پرداخت سهم دولت به قطار شهری تبریز، ادامه داد: شهرداری تبریز تا به امروز انصافا’ عملکرد خوب و مناسبی داشته است، اما قطعا’ محدودیت های مالی در سرعت پیشرفت این طرح تاثیر منفی دارد.
سعیدی گفت: البته با وجود وضعیت مالی نامناسب، خوشبختانه اقدامات خوبی در قطار شهری صورت گرفته و کارها با سرعت مناسبی به پیش می رود اما نیاز به حمایت مالی و پشتیبانی بیشتر دولت به شدت احساس می شود.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ابراز امیدواری کرد در سه ماهه اول امسال اقدامات مثبت با پیگیری استاندار و نمایندگان مجلس در خصوص کارهای عمرانی قطار شهری و تامین منابع مالی آن صورت بگیرد.
شهردار تبریز نیز در این بازدید با بیان اینکه خط دوم طرح قطار شهری تبریز نیازمند اختصاص سهم فاینانس دولت است و با تحقق تخصیص اعتبار می توان تا پایان سال ۱۴۰۰ این خط را تکمیل و مورد بهره برداری قرار داد، گفت: تامین و تخصیص اعتبارات به موقع سهم شهرداری و دولت در اجرای این پروژه عزم جدی مسولان استانی و کشوری را می طلبد.
ایرج شهین باهر با تاکید بر اهمیت ضرورت توسعه زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز، گفت: بدون همدلی و همت و پیگیری مسئولان استانی و ملی نمی توان در این زمینه اقدامات مهم و اساسی انجام داد.
وی اظهار کرد: طبق صحبت های اولیه با نهاد ریاست جمهوری، قصد داریم مراحل فروش اوراق بهادار و فاینانس دولتی برای قطار شهری را هر چه سریع تر به اتمام برسانیم.
شهین باهر با اعلام اینکه تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ متر از خط دوم قطار شهری از محل دپو تا ایستگاه سوم به مرحله حفاری رسیده است، افزود: با ترخیص دستگاه حفاری دوم این پروژه تا یک ماه دیگر، عملیات حفاری فاز دوم خط دوم نیز آغاز خواهد شد.
به گفته وی، پروژه خط دوم قطار شهری تبریز طولانی ترین خط از خطوط ریلی مصوب درون شهری تبریز به طول ۲۲/۴ کیلومتر، با تعداد ۲۰ ایستگاه و دو دپو و پارکینگ به همراه ابنیه و سازه های فنی و تجهیزات مترو، غربی ترین نقطه تبریز از منطقه قراملک را با عبور از مرکز شهر و کانون های مهم سفر درون شهری به شرقی ترین قسمت شهر در میدان بسیج متصل خواهد کرد.
قطار شهری تبریز دارای چهار خط است که عملیات حفاری تونل خط یک به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل پایان یافته است و ۱۱ کیلومتر اول آن نیز در حال خدمات رسانی به مردم است.
خط اول این طرح با ۱۸ ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و۲۹بهمن، خیابان امام خمینی، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود و حدود هشت کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار در عمق حدود ۱۶ـ۲۵ متری حفاری شده است.
خط سوم قطار شهری تبریز نیز به طول حدود ۱۵ کیلومتر و شامل ۱۴ ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود.
خط چهارم این پروژه نیز به طول ۱۰ کیلومتر شامل ۱۰ ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه خط فوق الذکر را به هم ارتباط می دهد.