هنرمند تبریزی اظهار کرد: متاسفانه دیدگاه برخی به بازیگر مثل دکور صحنه است البته خروجی این نوع از کارها هرگز کار هنری نخواهد شد.
آذر صبح/ لعیا میر نصیری متولد ۱۳۵۳ در تبریز و یکی از بازیگران استان آذربایجان شرقی در عرصه فیلم و سریال است، وی از سال ۱۳۷۵ همکاری با صدا و سیمای استان را در کارنامه هنری خود دارد و در فیلمهای تلویزیونی و سریالهای تولیدی این سازمان از جمله مجموعه سحرخیزان کوچک، باریشیق فصلی، ائلچیلیق، آخیر سودا، طاهره و چند فیلم و سریال دیگر به ایفای نقش پرداخته و به عنوان یکی از مستندسازان برجسته استان نیز شناخته میشوند.
میر نصیری در حوزه مستند موفق به کسب عناوین بهترین فیلمساز زن درفیلم کوتاه جشنواره زنان فیلمساز در سال ۱۳۸۴ و بهترین فیلم مستند از جشنواره سیب ششم شده است.
در همین راستا آذر صبح گفت و گویی با این هنرمند تبریزی ترتیب داده که در ادامه می آید…
بازیگری را از چه سطحی شروع کرده اید؟ آکادمیک یا تجربی؟
نظر شخصی بنده، بازیگری استعداد ذاتی می طلبد و تا نباشد هیچ آموزش آکادمیکی جوابگو نخواهد بود اما هر دو در کنار هم فوق العاده می شود.
در مقطعی که تدریس بازیگری برایم توفیق اجباری شد ، تنها هنرجویانی رو می پذیرفتم که از تست اولیه قابل قبول بودند یعنی استعداد ذاتی داشتند و فقط نیازمند یادگیری تکنیک و اصول بازیگری بودند.
از دوران کودکی یعنی قبل از دبستان در نمایش هایی که برادرم کار می کرد بازی می کردم و با صحنه و سن آشنایی داشتم، سپس در ۹ سالگی در فیلم کوتاه سینمای جوان ایفای نقش کردم، در طول دوران تحصیل نویسندگی و بازیگری تئاتر با من عجین شده بود و در یک حضور اتفاقی در مکانی هنری تست بازیگری دادم و از همان سال یعنی سال ۷۵ به صورت رسمی و جدی وارد این حیطه شده و با یاری خدا همچنان به کار خودم ادامه می دهم.
نسل زنان هنرپیشه در ایران را چگونه میبینید؟
همواره امید بر آن دارم تا هنر این نسل دیده شود نه خود آنان .
با شایعاتی که گریبانگیر بازیگران هست چگونه کنار می اید؟
شایعه همیشه بد نیست، شایعات خوب هم داریم ازجمله شایعه ی اخیر در مورد میرنصیری که به زودی کار سینمایی خواهد ساخت، شاید باعث شدند با قانون جذب به حقیقت تبدیل شود،اما اگر منظورتان تهمت و حرفهای ناپسند است ریشه در این دارد که دشمنانی در این راستا داریم و به قول بزرگان دشمن داشتن به معنای این است که یک جایی در زندگی پای یه چیزهایی ایستاده ایم پس با این عقیده نتیجه می گیریم که شایعات با من کنار آمده اند نه من با شایعات.
علت رفتن شما ازتبریز به تهران برای پیشرفت بوده یا فرار از مبدا؟
این سوال نیز یکی از شایعات بامزه و بی خطر دیگریست، هنوز در تبریز با شکوه، سرایی برای خود دارم اما به دوستان حق می دهم چون بیشتر اوقات در تهران حضور دارم؛ اهل فرار نیستم در هر شرایط ترجیح می دهم بمانم هر آنچه را که باعث ناامیدی و آزارم شده است را و از نو بسازم.
آدمی با تغییر کردن های مثبت، می تواند انسان نامیده شود ، چوبی کج و ناموزون با سابیده شدن و ریختن اضافات تبدیل به غزالی زیبا میشود.
پیشرفت در تهران را انکار نمی کنم اما علاوه بر یک سری اقدامات کاری ، حضور در تهران به مسائل شخصی نیز بستگی دارد.
شما اگر رئیس صدا وسیما بودید چه برنامه هایی به تلویزیون اضافه می کردید؟
در این جایگاه نمی خواهم باشم چون سلایق و روحیات و نگرش آدمها متفاوت است بنابراین در هر شرایط عده ای ناراضی خواهند بود.
در رستوران در حین غذاخوردن اگر مردم به شما زل بزنند،چه واکنشی نشان میدهید؟
خوشبختانه سالیان سال تمرین کردم که اطرافم را نبینم به خاطر همین متوجه زل زدن ها نمی شوم، همانطور که در تصویربرداری معابر شلوغ آدمها رو نمی بینم و نمی شنوم و خیلی راحت با خانواده ام مشغول غذاخوردن می شوم.
آیا نقش خاصی بوده که همیشه منتظر پیشنهادش باشید؟
نه، معتقدم خود بازیگر می تواند با خلاقیت و تحلیل درست نقش را خاص کند حتی اگر به ظاهر نقش های تکراری پیشنهاد شود.
در تاریخ بازیگریتان پیش آمده با بازیگر مقابلتان علیرغم میل باطنی بازی کنید؟
بله اتفاق افتاده اما هیچ لطمه ای به کارم نزده چون وقتی ضبط می شود، نه من میر نصیری هستم و نه شخص مقابل فقط در زمان کات متوجه می شوم که دیگر مهم نیست.
اگر به شماخارج ازایران نقشی پیشنهاد شود قبول میکنید؟
اگر در چهارچوب اعتقادات و فرهنگم باشد قبول میکنم.
درعالم هنر برای میانبر زدن و زود تر رسیدن به مقصد، کاری انجام داده اید؟
بله، لعیا میرنصیری تصمیم گرفته فقط متکی به خودش باشد و واسطه اش برای پیشرفت تنها خدا است و توانایی و تلاشش ، در غیر اینصورت فقط نوعی وقت تلف کردن به شمار می رود.
درکشور ما در بین بازیگران مرد با دیالوگ گویی خاصی شهره شدند، چرا دربین بانوان بازیگر دیده نمی شود ؟
دیالوگ گویی خاص یا باید بداهه باشد یا دیالوگ خاص در سناریو نوشته شده باشد . به نظرم بیشتر درکارهای طنز می تواند باشد در هر صورت احتمال می دهم افتادن دیالوگ خاص سر زبانها برای زنان در زندگی شخصی و اجتماعی خوشایند نباشد.
آیا معتقدید که برای بعضی کارگردان ها چهره بازیگر مقدم برهنر اوست؟
بله ، متاسفانه دیدگاه برخی به بازیگر مثل دکور صحنه است البته خروجی این نوع از کارها هرگز کار هنری نخواهد شد.
چرا بازیگران جوان سالهاست که دیگر مثل سابق نمی توانند ماندگار شوند؟
بنظرم ماندگار شدن یا نشدن مختص بازیگران جوان نیست، ماندگار نشدن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که برخی مربوط به عدم توانایی یا اخلاق ناخوشایند در صحنه و شخصیت اجتماعی فرد است و برخی مربوط به نامهربانی ها و نامردی های دیگران نسبت به بازیگر است.
مدتی بود که در تبریز پرکار بودید،علت کم کاری شما به خاطر کاردر تهران است یا کم لطفی درحق شما ؟
زمانی کارهای خوبی نوشته شده بوده که باعث خوب دیدن کارها می شود، وقتی این اتفاق می افتد انتظار دیگران و خود آدمی بیشتر می شود و دیگر نمی توان در کارهای ضعیف حضور یافت.
هیچ کم لطفی در حق من نشده و تمام کارهایی که از تلوزیون تبریز پخش شده ، فیلمنامه هایش دستم است چون با سبک و روحیات کاری ام منافات داشته، نپذیرفتم.
چطور شد رفتید سمت فیلم سازی؟
من بازیگری را رها نکرده ام، از همان دوران گذشته که نمایشنامه می نوشتم و کارگردانی می کردم همان روحیات، علاقه و تجربیات باعث شد که وارد دنیای فیلمسازی شوم.
قبول دارید که فیلمسازی را بیشتر از بازیگری جدی گرفته اید؟
بله فعلا هدف اصلی من فیلمسازی است، اگر کار خیلی خوبی در بازیگری پیشنهاد شود بی شک خواهم پذیرفت.
از فیلم های کوتاه خود که در کارنامه هنری تان ثبت کرده اید چند مورد را ذکر کنید؟
مستند “شاید آنجا “، مستند “گناهم چیست ؟” ، مستند من وضو با تپش پنجره ها می گیرم ، مستند “بهشت گمشده ” ، مستند ” دومانلی یول “، داستانی ” شوکت خانم ” ،داستانی “خاکستر نگاه و… . “
در سال های اخیر سریال های آخیر سودا و به ویژه سریال طاهره از کارهای معدود من به شمار می رود، ناگفته نماند که در سریال طاهره که نقش اول داستان برعهده من بود برایم جذابیت خاصی را به دنبال داشت چراکه همچنان مردم مرا با نقش طاهره می شناسند.
از جمله جشنواره هایی که شما درآن شرکت داشتید جشنواره پروین اعتصامی ، جشنواره زنان فیلمساز آلمان، جشنواره افلاکیان، جشنواره رشد وحسنات،جشنواره سیب تبریز وبرخی دیگر از آنها، آیا جوایزی در این جشنواره ها کسب کردید ؟
بله ، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در جشنواره پروین اعتصامی ، بهترین مستند و کارگردانی در جشنواره افلاکیان برای ۲ مستند، بهترین مستند و کارگردانی در جشنواره سیب، راه یابی به جشنواره های حسنات رشد، جشنواره زنان فیلمساز آلمان که به دلیل حضور نداشتنم نافرجام ماند.
یک مجموعه ۳۰قسمتی که برای برنامه گجلر تبریز ساختید آقای تعطیلات است، در این رابطه توضیحی مختصر دهید؟
آیتم نمایشی روتین برنامه گجلر بنام ” آقای تعطیلات ” که ۳۰ قسمت بود و در نظر سنجی بینندگان نمره الف را کسب کرد.
حرف پایانی؟
تعداد و کمیت در کار مهم نیست کیفیت مهم است و اینکه جایگاه هنری والایی داشته باشی و به بودن نامت در تیتراژ ارزش قائل شوند؛ به طوری که بیننده با دیدن نام هنرمند یقین داشته باشد که کار خوبی را خواهد دید، یادمان نرود که فیلم کوتاه، سینمای مستقل است و به اشتباه آن را نردبان یا پله ای برای رسیدن به فیلم بلند تلقی نکنیم،.
همچنین با تمام کائنات مهربان باشیم از جمله حیوانات آنها را ببینیم، بفهمیم و رسیدگی کنیم و هرگز از کنارشان بی تفاوت نگذریم ، جدی بگیریم شاید خوشبختی و سعادت این دنیا یا آخرت مان در کمک به آنهایی باشد که برایمان بی اهمیت است.